اخبار سبزوار پيام : فرهنگی و هنری


اخبار » فرهنگی و هنری / تاریخ خبر: 26 مرداد 1391 / کد مطلب: 3375 / نظرات: 0


مسوول امور مساجد در سبزوار/کوتاهی‎های بسیاری در رابطه با مساجد می‎شود


مسوول امور مساجد شهرستان سبزوار گفت: متاسفانه کوتاهی های زیادی در رابطه با مساجدمان می شود.
به گزارش سبزوار پیام  به نقل از ایسنا،حجت الاسلام و المسلمین غلامحسین ابراهیمی با بیان این مطلب افزود: غالب مساجد ما از لحاظ نظافت ضعیف است .
وی ضمن تاکید بر رسیدگی به وضعیت مساجد از لحاظ تمیزی به وجود برخی حیوانات و حشرات موذی در برخی مساجد اشاره کرد و اظهار داشت: اینگونه موارد در جذب افراد به مساجد موثر است.
امام جمعه سبزوار در خصوص گریزان بودن نسل جوان از مساجد به نقش تلفن های همراه و امکانات دیگر در دسترس جوانان پرداخت و بیان کرد : خانواده ها نظارت کافی بر فرزندان خود نداشته که این موارد سبب عدم ترغیب به رفتن به مساجد می شود .
وی علاوه بر شرط عدالت برای ائمه جماعات بر داشتن جاذبه برای ترغیب نسل جوان تاکید کرد.
وی هیات امنا و خدّام را نیز در جذب مردم به ویژه جوانان به مساجد موثر دانست و تصریح کرد : بداخلاقی ها در تذکرات و برخوردهای نامناسب سبب گریزان شدن جوانان از مساجد می شود .
نماینده ولی فقیه در سبزوار جهت تشویق و جذب مردم به ویژه نسل جوان به مساجد ادامه داد : شهرها و به طورکلی مکانها از لحاظ فرهنگی با هم تفاوت دارند که باید با توجه به تفاوتهای فرهنگی در این خصوص اقدام شود .
وی با بیان اینکه روز جهانی مساجد یک روز نیست بکله باید تمام روزهای ما روز مساجد باشد ، اذعان کرد : البته منظورم این نیست که همه در مساجد معتکف شوند و دنبال کار نروند.
وی به روایتی از امام علی (ع) در خصوص برخورد و بیرون کردن عده ای که کار خود را فقط نشستن در مساجد کرده و کار نمی کردند ، پرداخت و ابراز داشت : این رفتار امام علی (ع) و دعوت مردم به شتافتن به نماز و مسجد در اذان نشان از زمان شناسی و مکان شناسی است که باید به آن توجه شود .
وی در رابطه با اهمیت مساجد بیان کرد : اگر مسجدی نجس شود و فردی برای نماز وقت داشته باشد واجب است ابتدا مسجد را تطهیر و سپس نماز بخواند که این اهمیت و جایگاه مساجد را می رساند .
حجت الاسلام ابراهیمی همچنین با بیان اینکه اولین برنامه پیامبر (ص) در مدینه طیبه ساختن مسجد بود ، این امر را هم دلیلی دیگر برای اهمیت جایگاه مسجد برشمرد .
وی در ادامه با بیان اینکه هر قیام و نهضتی که از مسجد شروع شده موفقیت بیشتری داشته است، به شروع انقلاب اسلامی ایران از مسجد اعظم و دیگرمساجد اشاره کرد .
وی با تصریح اینکه هر قیام و نهضتی ریشه در مسجد دارد، خاطرنشان کرد : قیامی که از غیرمسجد شروع شده مسموم بوده و به موفقیت نیز منجر نشده به خاطر اینکه خدا در آن نبوده است .
وی با بیان اینکه مسجد در پاکی و عفت جامعه هم اثر می گذارد ، ابراز داشت : نماز خواندن بسوی یک قبله در مسجد و غیرمسجد وحدت آفرین می باشد که این نیز از ثمرات مسجد و اقامه نماز جماعت است .
وی اعلام کرد : اگر گفته می شود که وقتی نماز جماعتی با حضور بیش از 10 نفر برگزارشود هیچ کس نمی تواند ثواب آن را بنویسد یکی از اثرات این اجتماع ها ، ایجاد وحدت است .
وی همچنین به 450 مسجد این شهرستان پرداخت و گفت: از این تعداد 120 مسجد در شهر سبزوار ، 50 مسجد در بخش مرکزی ، 55 مسجد در بخش ششتمد ، 53 مسجد در بخش رودآب و 57 مسجد در بخش داورزن وجود دارد .

مسوول امور مساجد شهرستان سبزوار با اشاره به برخی مساجد اضافی در بخش داورزن این شهرستان بیان کرد : مردم از روی نیّت پاک خود تصور داشته اند که بهترین کار ساخت مساجد می باشد بنابراین در برخی روستاها شاید مسجدی اضافه باشد .
وی با بیان اینکه در تمام 120 مسجد سبزوار نماز ظهر و شب اقامه می شود ، تصریح کرد : در 7 مسجد از تعداد مذکور ، نماز صبح هم به جماعت خوانده می شود .
وی یکی از اقدامات انجام شده برای خدّام مساجد را بیمه کردن آنان دانست و گفت : تاکنون 185 خدّام مساجد ما بیمه شده اند .
وی همچنین به کمک به مساجد به میزان 1 ـ 5 میلیون تومان از سوی امور عام المنفعه و خیریه به میزان نیاز مساجد شهرستان اشاره کرد .
امام جمعه سبزوار از در دست ساخت مساجد در روستاهای محمد آباد دریاچه ، دراّب ، بسک ، عوض ، مشکان و چاه سوخته با همکاری ستاد مرکزی امور مساجد خبر داد .
وی تصریح کرد : برخی از این روستاها مسجد داشته که به خاطر بزرگی ، مسجدی دیگر احداث می شود .
وی ضمن یادآوری اینکه مساجد بزرگترین نقش را در هدایت جامعه داشته اند، گفت : یکی از ویژگی های مساجد این بوده که خود سخن می گوید و نیاز به موعظه کسی ندارد.





منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.