اخبار سبزوار پيام : اجتماعی


اخبار » اجتماعی / تاریخ خبر: 1 شهريور 1391 / کد مطلب: 3454 / نظرات: 0


90 درصد تولید نان در سبزوار سنتی است


رییس اتحادیه نانوایان سبزوار گفت: نان تنوری سنتی سبزوار در کشور منحصر به فرد است.
به گزارش سبزوار پیام  به نقل از ایسنا،مجید غایبی با بیان این مطلب افزود: در این شهرستان با توجه به فرهنگ غذایی سنتی، روز بره وز استقبال از نان تنوری سنتی بیشتر می شود.
وی با بیان اینکه بیش از 90 درصد تولید نان در سبزوار و شهرهای همجوار سنتی است، خاطرنشان کرد: از 205 واحد نانوایی شهر سبزوار ، 172 واحد نان تنوری سنتی ، 8 واحد دوّار سنتی و مابقی انواع نان از جمله خشکه پزی ، بربری ، فانتزی و ... است.
وی با اشاره به افزایش حدود 28 واحد نانوایی در سطح این شهر طی سه سال اخیر، تصریح کرد: از این تعداد 22 واحد سنتی بوده است.
وی با تاکید بر فرهنگ غذایی سنتی در این شهر گفت: وقتی فرهنگ غذایی سنتی باشد، قطعا استقبال بیشتر از نان سنتی است.
رییس مجمع امور صنفی شهرستان سبزوار به کاهش برخی واحدهای نانوایی با توجه به عدم استقبال شهروندان پرداخت و با تصریح اینکه شاید نان سنگگ از نظر مصرف بهترین نوع باشد، ادامه داد : به خاطر فرهنگ غذایی مردم این شهر و عدم استقبال شهروندان همچنین نبود کارگر ماهر ، پخت این نوع نان کاهش می یابد بنابراین کسی برای سرمایه گذاری در این بخش حاضر نیست .
وی اعلام آمادگی این اتحادیه را جهت احداث نانوایی سنگکی در صورت نیاز بیان کرد.
غایبی با اشاره به تعداد زیاد دانشجوی در حال تحصیل دراین شهر اظهار داشت : اگر استقبالی هم به میزان کمی از انواع نان های دیگر همچون باگت ، ساندویچی ، شیرمال ، قندی و ... می شود از سوی همین قشر است.
وی اضافه کرد : مردم این شهر نیز از بقیه انواع نان ها به صورت فانتزی استقبال می کنند و مصرفشان کم است.
وی ضمن اشاره به گرانتر بودن حدود 120 درصد نانهای فانتزی از نانهای سنتی ابراز داشت: وقتی 100 گرم نان فانتزی با قیمت 120 تا 130 تومان است قطعا مردم از نان سنتی که 300 گرم با 225 تومان عرضه می شود، استقبال می کنند.
وی در ادامه به چند واحد نانوایی شهرستان به صورت مجتمع از تعداد فوق الذکر و یک واحد کاملا صنعتی در این شهر اشاره کرد و گفت : با توجه به عدم استقبال شهروندان از نان صنعتی ، واحد مذکور شاید با 20 درصد ظرفیت خود کار می کند .
رییس اتحادیه نانوایان سبزوار همچنین از فعالیت برخی واحدهای غیرمجاز در حاشیه شهر و ایجاد دوگانگی در نرخ و به همراه داشتن نارضایتی واحدهای نانوایی مجاز گلایه کرد و اظهار داشت: این واحدها در محیط های غیربهداشتی اقدام به تولید نان می کنند که اگر شهروندان آگاهی داشته باشند استقبال نمی کنند .
وی با بیان اینکه این واحدهای غیرمجاز از سوخت های سنتی نیز استفاده می کنند ، بیان کرد : مطمئنا اینگونه سوخت ها علاوه بر ایجاد آلودگی ، بر تولید نان غیرسالم نیز موثر است.
وی از مسوولان خواست تا با این واحدها جهت جلوگیری از ورشکستگی صنعت نان برخورد کنند.
غایبی در ادامه به مشکلات صنعت نانوایی در این شهر پرداخت و کاهش پخت با توجه به ازدیاد واحدهای نانوایی ، کاهش دستمزد کارگران و خروج شاطران و چونه کاران ماهر از این صنعت و ... را از این مشکلات عنوان کرد .
وی به افزایش 100 درصدی میزان دستمزد کارگران واحدهای نانوایی از سال 89 به بعد در این شهرستان اشاره کرد.





منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.