اخبار سبزوار پيام : اقتصادی


اخبار » اقتصادی / تاریخ خبر: 15 شهريور 1391 / کد مطلب: 3590 / نظرات: 1

مسوول جهاد کشاورزي شهرستان:


ايجاد شرکت تعاوني فلفل‎کاران در داورزن پيگيري مي‌شود



مسوول مرکز جهاد کشاورزي بخش داورزن سبزوار انتظار خود را قرار گرفتن محصول فلفل در سبد حمايتي عنوان کرد.

به گزارش سبزوارپیام ، حسين تاج آبادي در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا با بيان اينکه اين محصول جزو محصولات استراتژيک نيست و در سبد حمايتي قرار ندارد، افزود: اميدواريم اين محصول نيز در سبد حمايتي براي گذاشتن اعتبار و تسهيلات ويژه براي کشاورزان قرار گيرد.

وي ضمن اشاره به بيشترين توليد، سطح زيرکشت همچنين کيفيت اين محصول منطقه در سطح کشور از پيگيري براي راه اندازي و ايجاد شرکت تعاوني فلفل کاران منطقه خبر داد.

وي با بيان اينکه با راه اندازي اين شرکت تعاوني واسطه‌ها حذف مي‌شوند، ادامه داد: اين مساله نياز به حمايت دارد که در حال پيگيري براي گرفتن اعتبار هستيم.

وي در ادامه به رتبه اول سبزوار از لحاظ توليد فلفل در سطح کشور اشاره و خاطرنشان کرد: متوسط عملکرد فلفل در منطقه در هر هکتار 4 تا5 تن است اين در حالي است که برخي از فلفل‎کاران 7 تا 8 تن فلفل خشک برداشت مي‌کنند.

تاج آبادي در خصوص شيوه کشت اين محصول به حدود 700 هکتار از اراضي سطح زير کشت اين محصول اشاره کرد و گفت: 25 تا 30 درصد سطح زيرکشت اين محصول به‌صورت مکانيزه و نيمه مکانيزه و مابقي به‌صورت سنتي کشت مي‌شود.

وي از معايب کشت به روش سنتي به شيوع بيماري‌ها، مصرف زياد آب، بالابودن هزينه کارگري و ... اشاره کرد.

وي از حمايت‌هاي اين نهاد براي ترغيب کشاورزان به کشت مکانيزه به حمايت‌هايي همچون توزيع نهاده‌ها و کود، بازديد کارشناسان از مزارع و ارائه راهکارهاي فني، مبارزه با بيماري‌ها و آفات و ... پرداخت.

مسوول مرکز جهاد کشاورزي بخش داورزن سبزوار در رابطه با فلفل کار نمونه در اين منطقه، تصريح کرد: از لحاظ چارت سازماني فلفل کار نمونه نداريم چراکه اين محصول در سبد کشاورزان نمونه نبوده اما از لحاظ منطقه‌اي چنين کشاورزاني داريم.

وي ادامه داد: برخي از فلفل کاران اين منطقه از هر هکتار بيش از 7 تن فلفل خشک برداشت مي‌کنند که با توجه به متوسط عملکرد برداشت( 4 تا5 تن)، نمونه محسوب مي‌شود.

در سال جاري پيش بيني برداشت 17هزار و 500 تن فلفل سبز از سطح 700 هکتار از اراضي کشت آبي اين محصول شده است. 




منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


1 نظر در صف تاييد است.