اخبار سبزوار پيام : اقتصادی


اخبار » اقتصادی / تاریخ خبر: 19 شهريور 1391 / کد مطلب: 3615 / نظرات: 1


دیدار تعاونگران با معاون استاندار و فرماندار سبزوار


برومند/جمعی از تعاون گران شهرستان سبزوار در نشستی صمیمانه با حضور فرماندار و رئیس اداره تعاون ، کار و رفاه اجتماعی ، در محل فرمانداری این شهر گرد هم آمدند.
به گزارش سبزوارپیام  ، در ابتدای این جلسه رئیس اداره تعاون ، کار و رفاه اجتماعی سبزوار به ارائه آماری از وضعیت شرکت های تعاونی شهرستان و تعداد شاغلین به کار در این شرکت ها پرداخت.
حسین ملوندی گفت: هم اکنون 810 تعاونی ثبت شده در سطح شهرستان وجود دارند که 45هزار و 213 نفر عضو این شرکت ها هستند. و از این تعداد 36هزار و 990نفر مرد و 8هزار و 223 نفر زن هستند.
وی افزود 542 مورد از این شرکت های تعاونی هم اکنون در سطح شهرستان فعال هستند که بخش کشاورزی با دارا بودن 212 مورد تعاونی فعال بیشترین سهم را به خود اختصاص داده است.
این مسئول تأکید کرد که باید سهم شرکت های تعاونی دراقتصاد کشور تا پایان برنامه پنجم توسعه به 25 درصد برسد و تلاش می کنیم که سبزوار در این مسیر حرکت کند.
وی همچنین گفت : از ابتدای سال جاری تا کنون 19 شرکت تعاونی در شهرستان به ثبت رسیده که از این تعداد 8 مورد در بخش کشاورزی ، 2 مورد صنعتی ، 4 مورد خدمات ، یک مورد در بخش خدمات و دو مورد از این شرکت ها چندمنظوره بوده اند.
وی اذعان داشت تعداد تعاونی های ثبت شده در 5 ماهه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش خوبی داشته است.
ملوندی اذعان داشت : ورودی شکایات اداره در5 ماهه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته 14 درصد کاهش داشته است که این کاهش در نتیجه افزایش تشکلات کارگری و کارفرمایی شهرستان است .
وی در همین زمینه افزود : در کل خراسان 847 تشکل کارگری و کارفرمایی در استان وجود دارد که بیشترین این تشکل ها در مشهد مستقرند و پس از مشهد سبزوار با داشتن 127 تشکل کارگری و کارفرمایی در جایگاه اول استان قرار دارد.
نماینده اتاق تعاون شهرستان نیز در این جلسه گفت : هرچند وجود تعداد 810شرکت تعاونی در سبزوار رقم بالایی است اما متأسفانه از این تعداد تنها حدود 50 یا 60 شرکت با اداره تعاون ، کار و رفاه اجتماعی همکاری دارند.
محمدی افزود : گاهی گفته می شود ستادهای هفته تعاون و جلسات و برنامه هایی که به این مناسبت برگزار می گردد ، خروجی خاصی ندارد ، لذا به همین خاطر امسال ما از تشکیل ستاد فراتر رفتیم و کمیته تعاون گران را تشکیل دادیم که در همه سال بتواند فعالیت داشته باشد.
وی در پایان با تأکید براینکه اداره تعاون مظلوم واقع شده خواستار حمایت و تعامل بیشترمسئولین شهرستان با این اداره شد.
در ادامه این جلسه تعدادی از تعاون گران و مسئولین شرکت های تعاونی و کارآفرینان شهرستان به بیان مسائل و مشکلات پیش پای خود پرداختند.
به عنوان یکی از کشاورزان نمونه شهرستان در حوزه زعفران کاری از سخت گیری بیش از حد بانک ها در ارائه تسهیلات به کشاورزان روستایی گلایه کرد.
وی گفت وقتی که همه کارشناسان مربوط به جهاد کشاورزی و اداره تعاون یک طرح را تأیید می کنند و با ارائه تسهیلات به آن موافقت می نمایند بانک ها نباید سنگ اندازی کنند و آن قدر شرایط سختی بگذارند که از عهده کشاورز ساخته نباشد.
یکی دیگر از تعاون گران حاضر در جلسه از شرکت های تعاونی مسکن مهر خواستار اندیشیده شدن تدابیری شد که به موجب آن قیمت های متعادل و یکسانی برای مسکن های مهر در نظر گرفته شود.و اختلاف قیمت ا یجاد نگردد.
نماینده شرکت تعاونی پسته کاران سبزوار نیز در این جلسه برخی مشکلات پسته کاران شهرستان را بیان کرد.
محتشم اظهارداشت با توجه به اینکه سبزوار طبق اعلام مسئولین در آینده به جای رفسنجان به قطب اصلی تولید پسته کشور تبدیل خواهد شد لازم است مسئولین شهرستان حمایت های لازم را از همین حالا از پسته کاران به عمل آورند.
وی به ویژه خواستار همکاری بیشتر اداره جهاد کشاورزی با پسته کاران شهرستان شد و خواستار آن شد که مدیریت جهاد کشاورزی بین شرکت های تعاونی و افراد حقیقی تفاوت قائل شود و توجه و حمایت بیشتری را نسبت به شرکت های تعاونی کشاورزان از جانب جهاد کشاورزی خواستار شد.
نماینده شرکت های دانش بنیان نیز در این جلسه گفت : دغدغه این شرکت در سبزوار ایجاد اشتغال است که طرح هایی را در همین زمینه تهیه کرده و موافقت نهادهای مختلف و کارشناسان مربوطه را به دست آورده اما این طرح ها از هنگام مراجعه به بانک ها متوقف می شوند.
مهندس ابراهیمی نژاد در همین راستا گفت : این سخت گیری بانک ها باعث می شود 50 تا 60 درصد پروژه ها پس از اینکه چندین ماه پیگیری شده اند ، ریزش پیدا کنند .
وی سپس به یک مشکل اساسی موجود در کشور اشاره کرد و گفت : مشکل ما این است که برای تفکر و نیروی انسانی اهمیت کمی قائل هستیم. حال آنکه اگر برخی هزینه های انجام شده در زمینه های تکنولوژی های فنی روی نیروهای انسانی صورت می گرفت ، تأثیر بسیار مناسب تری به جای می گذاشت.
ابراهیمی نژاد در پایان خواستار فاصله گرفتن مسئولین و نهادهای دولتی از شعار شد و گفت اگر فقط ده درصد آنچه در ا ین گونه جلسات گفته می شود ، اجرا گردد ، هیچ مشکلی نخواهیم داشت.
در ادامه این جلسه تعدادی دیگر از تعاون کاران و مسئولین حاضر در جلسه نیز به سخنرانی و بیان مطالبات خود پرداختند و در نهایت معاون استاندار و فرماندارویژه سبزوار به جمع بندی جلسه و بیان نکاتی در زمینه شرکت های تعاونی در سبزوار پرداخت.
قاسم شعبانی عطار گفت : بخش تعاون در نظام جمهوری اسلامی ایران جایگاه ویژه ای هم در قانون اساسی و هم در قوانین عادی ما به خود اختصاص داده و بحث تعاون از ابتدای انقلاب اسلامی مطرح شده است.
وی ادامه داد : هم اکنون بخش عظیمی از افراد جامعه ما به گونه ای در یکی از تعاونی ها عضویت دارند و درنظام جمهوری اسلامی ایران موضوع شرکت های تعاونی فرصتی است که بتوانیم در راستای اهداف اقتصادی کشور استفاده لازم را ببریم.
شعبانی ابراز عقیده کرد : شرکت های تعاونی در کشور ما با وجود همه مشکلاتی که دارند موفقیت های خوبی هم به دست آورده اند والبته در برخی موارد نیز شکست هایی را تجربه کرده اند.
وی سپس به مشکلات مطرح شده توسط برخی تعاون گران حاضر در جلسه پاسخ داد و به ارائه مطالبی در خصوص وضعیت مناسب امروز شهرستان سبزوار برای هرگونه سرمایه گزاری اقتصادی وحرکت اجتماعی و سیاسی پرداخت .






منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


1 نظر در صف تاييد است.