اخبار سبزوار پيام : اقتصادی


اخبار » اقتصادی / تاریخ خبر: 15 مهر 1391 / کد مطلب: 3876 / نظرات: 0

رييس شبکه دامپزشکي سبزوار:


به صنعت مرغداري ظلم مي‌شود



رييس شبکه دامپزشکي سبزوار گفت: شبکه غيررسمي حمل و نقل غيرمجاز دام، کمبود نيرو و پايين بودن ميزان اعتبارات تملک دارايي، از چالش‌هاي پيش روي اين شبکه است.

به گزارش سبزوارپیام به نقل از ایسنا ، ولي اله جغتايي روز گذشته در حاشيه بازديد فرماندار و جمعي از مسوولان و شاغلان بخش خصوصي دامپزشکي اين شهرستان که در محل سالن اجتماعات دامپزشکي سبزوار برگزارشد، افزود: با ميزان کم اعتبارات تملک دارايي براي تامين لوازم با محدوديت مواجه هستيم.

وي به شبکه غيررسمي حمل و نقل غيرمجاز دام اشاره و اضافه کرد: هر سال 4 بار بر عليه تب برفکي، واکسيناسيون در سطح کشور انجام مي‌شود که متاسفانه اين شبکه غيررسمي تمام زحمات اين بخش را خنثي کرده است و هم اکنون شاهد شيوع اين بيماري در برخي از استان‌هاي کشور هستيم.

رييس شبکه دامپزشکي سبزوار افزود: در اين راستا بيشترين ضرر متوجه دامداران که در اين بخش اشتغال دارند، مي‌شود.

جغتايي سپس به قانوني در گذشته براي پرداخت بخشي از ميزان خسارت به لاشه‌هاي ضبط شده غيرقابل مصرف در کشتارگاه‌ها به دامداران پرداخت و با اشاره به حذف اين قانون در سال جاري بيان کرد: حذف اين قانون مشکلات فراواني براي بهداشت جامعه و دامدار بوجود مي‌آورد.

وي خاطرنشان کرد: متاسفانه با حذف اين قانون افراد سودجو ممکن است بصورت غيررسمي اقدام به توزيع لاشه‌هاي غيرقابل مصرف کنند.

رييس شبکه دامپزشکي سبزوار سپس به برخي از توانمندي‌هاي اين شهرستان اشاره کرد و به ميزان تردد 3 ـ 5 هزار راس دام بصورت روزانه در ميدان دام اين شهرستان پرداخت.

وي تصريح کرد: اگرچه اين ميزان تردد دام ، ميدان دام شهرستان را به يکي از ميادين دام فعال استان تبديل کرده اما از همين کانال مي تواند بيماريهاي زيادي شيوع يابد.

رييس شبکه دامپزشکي سبزوار همچنين به 500 هزار راس دام سبک ، 20 هزار راس دام سنگين، 4450 نفرشتر در اين شهرستان اشاره و بيان کرد: دام سبک شهرستان 6 درصد دام سبک استان، دام سنگين 5 درصد استان و شتر 59 درصد شتر استان را بخود اختصاص داده است.

وي سپس به 27 واحد مرغداري شهرستان با 25 ميليون جوجه ريزي در سال پرداخت و اظهار داشت: در اين خصوص شهرستان سبزوار 33 درصد ظرفيت مرغداري استان را دارا بوده و 2.2 دهم درصد توليد مرغ کشور را بخود اختصاص داده است.

وي با بيان اينکه از لحاظ صنعت مرغداري و سازمان‌هاي وابسته در حق اين شهرستان ظلم مي‌شود، به 520 واحد مرغداري اين شهرستان اشاره کرد و گفت: تمام کارهاي دامي شهرستان توسط اين شبکه با 26 پرسنل انجام مي‌شود.

وي کمبود پرسنل را هم مورد اشاره قرار داد و خواستار توجه بيشتر مسوولان به اين بخش شد.

دکتر جغتايي ضمن اشاره به يک واحد مرغ مادر به ظرفيت 35 هزار قطعه با جوجه کشي و ظرفيت توليد 10 درصد تخم مرغ استان، يکي ديگر از ظرفيت‌هاي شهرستان را کشتارگاه‌هاي صنعتي طيور با ظرفيت 4 هزار قطعه کشتار در ساعت دانست.

وي در ادامه با تاکيد بر اينکه روز به روز بر حجم وظايف اين شبکه افزوده شده اما پرسنل کمتر مي‌شود، به ورود بخش خصوصي در اين رابطه نيز اشاره کرد و گفت: 75 نفر در بخش خصوصي دامپزشکي شهرستان مشغول بکارند.

وي تصريح کرد: اين افراد در 10 درمانگاه، 7 داروخانه، 2 مرکز تهيه و توزيع واکسن‌هاي دام و ... مشغول بکارند.

وي در ابتداي سخنان خود به وظايف دامپزشکي در سه محور حفظ و حراست از سرمايه دامي کشور، ارتقا بهداشت عمومي و سلامت جامعه و کنترل و پيشگيري از بيماري‌هاي مشترک انسان و دام اشاره کرد.

معاون استاندار و فرماندار سبزوار نيز در اين مراسم با بيان اينکه تامين امنيت و سلامت دو مجموعه‌اي است که در اختيار حاکميت است، گفت: اين دو مجموعه هيچ وقت بطور کامل و جامع به بخش خصوصي واگذار نمي‌شود چرا که وظيفه حاکميت و دولت است.

قاسم شعباني عطار با تصريح اينکه بخش عمده‌اي از سلامت جامعه بدست شما رقم مي‌خورد، بيان کرد: بخش عمده تامين امنيت غذايي با شما مجموعه دامپزشکي است که بايد از اين فرصت درست استفاده کنيد.

وي با اشاره به اينکه کاهش نيروي انساني و کاهش اعتبارات دولتي واقعيت است، اذعان کرد: سال‌هاي گذشته همچون امسال در تحريم همه جانبه نبوديم و درآمد نفتي ما در بخش‌هاي اعتبارات جاري، هزينه‌هاي عمراني و صندوق دولت صرف و ذخيره مي‌شد که امسال بايد خود را با شرايط هماهنگ کنيم.

وي ظرفيت‌هاي مطرح شده در بخش دام و طيور را فرصتي براي شهرستان دانست و تاکيد کرد : بايد صنعت طيور روبه جلو و رشد حرکت کند و نبايد واپس گرايي داشته باشد.

نماينده عالي دولت در سبزوار ضمن اشاره به ورود خوب بخش خصوصي در کنار بخش دولتي در اين عرصه تصريح کرد: اگر امروز اين همراهي بخش خصوصي نبود قطعا با مشکلاتي در اين زمينه روبرو بوديم.

وي از پيشنهاد برگزاري جلسه با کارشناسان و دکتراي دامپزشکي استقبال کرد و اظهار داشت: بخشي از مشکلات به سياستهاي کلي بر مي گردد اما آنچه به شهرستان برگردد را انجام مي‌دهيم.

وي در ادامه خاطرنشان کرد : بايد از تحريم ها به عنوان فرصت استفاده کنيم.

وي همچنين با اذعان اينکه کار مجموعه دامپزشکي کار سخت و طاقت فرسايي است ، هدف خود را از اين بازديد تشکر و قددراني از زحمات اين قشر عنوان کرد.

وي خطاب به اين قشر خاطرنشان کرد: شما با قشر موّلد که شايد زبان بيان و ظاهر مناسبي ندارد ، سروکار داريد که بايد اين قشر را تکريم کنيد.

وي ادامه داد: اگر از توليد کاسته شود وابستگي ما به بيگانگان و استکبار بيشتر مي شود.

در ادامه حجت الاسلام و المسملين سيدحسين حسيني نماينده ولي فقيه در جهاد کشاورزي سبزوار با اشاره به تحريم ها اظهار داشت: تنها راه فائق شدن بر مشکلات مقاومت بوده همانطور که در جنگ تحميلي مقاومت کرديم.

همچنين در اين مراسم دکتر رضا لاهوتي نماينده بخش خصوصي دامپزشکي سبزوار گفت: اگر پايين آوردن مصرف داروها مدنظر قرار گيرد ماهيانه يک ميليارد تومان براي شهرستان سود به همراه دارد که مي تواند در ساير بخشها هزينه شود.

وي با بيان اينکه اين مبحث مربوطه به دامپزشکي بوده ، تصريح کرد : اين امر منوط به سرمايه گذاري در بخش دامپزشکي است.

وي با بيان اينکه استفاده از داروهاي گياهي در صنعت مرغداري شهرستان جواب داده ، خواستار توجه به اينگونه موارد شد.

وي با تاکيد بر اينکه فرض کردن دامپزشکي به عنوان يک مجموعه جداافتاده از پزشکي اشتباه است ، بيان کرد: اگر دامپزشکي نداشته باشيم ، پزشک موفق هم نخواهيم داشت.

دکتر لاهوتي پيشنهاد جلسه اي با حضور کارشناسان و دامپزشکان و مسوولان را داد.

در پايان از مجتمع دامپزشکي وليعصر با سه بخش درمان ، آزمايشگاه و واکسيناسيون که توسط بخش خصوصي داير شده بود ، بهره برداري شد.

در اين مجتمع 21 نفر شامل 5 نفر زن و 16 نفر مرد مشغول بکار شده که براي تجهيز اين مجتمع استيجاري 150 ميليون تومان توسط بخش خصوصي هزينه شده و 200 ميليون تومان ديگر هم براي تکميل مورد نياز است.

لازم بذکر است داروخانه اين مجتمع هم بزودي افتتاح مي شود.




منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.