اخبار سبزوار پيام : اجتماعی


اخبار » اجتماعی / تاریخ خبر: 29 مهر 1391 / کد مطلب: 4060 / نظرات: 0


مهدی مقصودی : نشاط عمومی، فراموشی بزرگ شهرنشینی


مهدی مقصودی : نشاط عمومی فراموشی بزرگ شهرنشینی
شهرنشینی موضوعی که به تبعیت از فرهنگ غربی گسترش روز افزونی در کشور ما پیدا کرد البته مراد از فرهنگ غربی همان ماشینی شدن و مصرف گرایی بجای تولید است که با زرق و برق همراه با خود به تثبیت و توسعه این مقوله کمک شایانی کرد.
رشد ناموزون معیارهای زندگی شهری که تنها تقلیدی بی تناسب از جوامع مدرن بود مشکلات فراوانی را برای مسئولان امور بوجود آورد . حاشیه نشینی و سکونت گاه های غیررسمی ، رواج مشاغل کاذب و به تبع ایجاد فاصله های طبقاتی و رشد امار بیکاری و جرائم اجتماعی تنها بخشی از این معضلات می باشد .
مباحثی که دل مشغولی مسئولان مربوطه را سبب شده است اما از این مبحث که بگذریم توسعه شهرنشینی بدون در نظر گرفتن هویت فرهنگی و مذهبی جوامع علاوه بر کاهش تاثیر الگوهای فرهنگی در شکل گیری و هدایت جوامع به سوی ارمان های تعریف شده باعث رسوخ شکل های جدید از معرفت فرهنگی و مذهبی در جامعه می شود معرفت هایی که بعضا در تناقض با ارمانهای یک جامعه می باشد .
اگر در شادی ها و غضه های یک ملت این اشکال جدید فرهنگی که اینک از آن به تهاجم فرهنگی تعبیر می شود رسوخ یابد اصلاح و بهسازی هویت فرهنگی یک ملت که اکثرا در مشرق زمین عمری به درازی تاریخ دارد سخت و در بعضی مواقع غیرممکن است.
در مقوله شادی و نشاط اجتماعی رهیافت های بومی و سنتی که ریشه در فرهنگ یک جامعه دارد بهترین راهکار برای هدایت نشاط عمومی می باشد موضوعی که متاسفانه در تداخل مدیریتی نهادهای متولی مورد غفلت واقع شده است و کارهایی با کیفیت پایین نمی تواند خواسته ها و توقعات مخاطبین را تامین کند.تشکیل یک مرکز متشکل از نهادهای مربوط فرهنگی و مذهبی در ارائه الگوهای جدید نشاط اجتماعی که در برابر انواع تهاجمات فرهنگی حرفی برای گفتن داشته باشد ضرورت حال حاضر زندگی شهر نشینی در جامعه ماست .
خستگی و دلمردگی های ناشی از ماشینی زندگی کردن و فاصله گرفتن از معارف دینی و معنویت های اجتماعی که ناشی از تبیین نادرست مقوله های دینی و مذهبی در بین عموم مردم به ویژه جوانان و نوجوانان می باشد ساکنان شهر را تشنه برنامه هایی با محتوای نشاط و شادی و معارف ارامش بخش دینی کرده است .
در واقع زندگی شهری بدون لحاظ کردن فرصت هایی برای نشاط و شادی های مجاز برای ساکنانش مامن و محلی خواهد بود که انواع و اقسام افسردگی ها و سرگرمی های نامشروع گریبانگیر مردمانش به خصوص نسل جوان و نوجوان که بیشتر در برابر انحرافات اسیب پذیر هستند نشو و نما می یابد.

نویسنده: مهدی مقصودی رئیس اداره فرهنگی ورزشی شهرداری سبزوار
منبع : صبح سبزوار




منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.