اخبار سبزوار پيام : فرهنگی و هنری


اخبار » فرهنگی و هنری / تاریخ خبر: 1 آبان 1391 / کد مطلب: 4073 / نظرات: 6


بزرگداشت خواجه ابوالفضل بیهقی در سبزوار برگزار شد


بزرگداشت خواجه ابوالفضل بیهقی در سبزوار برگزار شد  مراسم بزرگداشت مقام تاریخی و ادبی خواجه ابوالفضل بیهقی ، نویسنده تاریخ گرانسنگ بیهقی یكشنبه شب در زادگاهش، سبزوار برگزار شد. 
   
 به گزارش سبزوار پیام به نقل از ایرنا ،در این مراسم كه جمعی از مسوولین شهرستان ، دانشجویان ، اساتید و علاقه مندان حوزه زبان و ادبیات فارسی سبزوار حضور داشتند ، سه استاد برجسته كشوری به سخنرانی در مورد مقام ابوالفضل بیهقی پرداخته و ضرورت برگزاری مراسم بزرگداشت این مورخ نامی را به صورت سالانه یادآور شدند.

دكتر سید محمد علوی مقدم ، استاد پیشكسوت دانشگاه و چهره ماندگار كشور در رشته ادبیات فارسی یكی از سخنرانان این مراسم بود كه در سخنرانی خود با موضوع ' دو بیهقی ، دو تاریخ' ، به معرفی دقیق و تفكیك شخصیت و آثار ابوالفضل بیهقی و ابوالحسن زید بیهقی پرداخت.

دكتر علوی مقدم از اداره فرهنگی هنری شهرداری سبزوار به خاطر ورود مثبت به فعالیت های فرهنگی شهرستان سبزوار قدر دانی كرد و خواستار آن شد كه این مراسم در سال آینده به صورت ملی در سبزوار برگزار شود.

مدیر قطب علمی فردوسی شناسی و ادبیات خراسان دیگر سخنران این مراسم بود كه با موضوع ' ویژگی های هنری و زیباشناسی تاریخ بیهقی' به ارائه مطالبی پرداخت.

دكتر محمد جعفر یاحقی در این مراسم با تأكید بر اینكه نثر شعرگونه بیهقی سرشار از آهنگ و موسیقی كلام است و نیز بسیار مستعد تنظیم نمایشنامه های زیبای ایرانی است خواستار آن شد تا هنرمندان سبزواری با بهره گیری از این ویژگی های كتاب تاریخ بیهقی ، موسیقی و تئاترهایی در خوری تدارك ببینند و سال آینده در مراسم ملی بزرگداشت ابوالفضل بیهقی به اجرای آنها بپردازند.

وی همچنین بیهقی را قافله سالار نثر فارسی معرفی كرد و او را در نثر همپا و هم شأن فردوسی در شعر دانست و از نبودن جلسات بیهقی خوانی در سبزوار زادگاه این ادیب و مورخ نامور ایرانی گلایه كرد.

وی گفت : وقتی در تهران قرار است به مدت یك سال هر هفته یك جلسه درس گفتارهای بیهقی با حضور اساتید برجسته كشوری برگزار شود ، حیف است كه در زادگاه ابوالفضل بیهقی چنین جلساتی برگزار نشود.

دیگر سخنران این جلسه مهدی سیدی پژوهشگر سرشناس زبان و ادبیات فارسی و یكی از مصححان كتاب تاریخ بیهقی بود.

وی در سخنرانی خود با عنوان ' تاریخ نگاری ابوالفضل بیهقی و خراسان بزرگ از منظر بیهقی ' ضمن تأكید بر ارزش های ادبی كتاب تاریخ بیهقی ، جنبه های ارزشمند این اثر گرانسنگ به لحاظ تاریخی را تشریح كرد.

سیدی اظهارداشت :بیهقی به صورتی موشكافانه به تحلیل و بررسی و حتی نقد دستگاه حاكم ایران پرداخته است و به خاطر موقعیت منحصربه فرد سیاسی كه بیهقی در دربار غزنویان داشته ، توانسته است در كتاب تاریخ خود به عنوان منبع دست اول ، مستندات و وقایعی را نقل كند.

وی افزود: اگر تلاش بیهقی نمی بود ، امروز این وقایع برای ما ناشناخته باقی می ماند.

این پژوهشگر ادبیات افزود: در شهر سبزوار از این نوع مفاخر و مشاهیر فراوان وجود دارند ، اما افسوس كه توجه كافی را دریافت نكرده اند.

در ابتدای این مراسم رییس اداره فرهنگی ورزشی شهرداری سبزوار گزارشی در مورد مشاهیر سبزوار ارائه كرد.

مهدی مقصودی در این مراسم ضمن اشاره به تعدادی از مشاهیر ملی سبزوار گفت : از آنجایی كه شخصیت ها و وقایع مهم تاریخی این شهر همواره در طول تاریخ ورود اسلام به ایران ، نقطه عطفی در مسیر گسترش اسلام و تشیع بوده اند ، لازم است امروز این مفاخر و رویدادهای ارزشمند فرهنگی و تاریخی را پاس بداریم.

وی اظهار داشت در همین راستا ، اداره فرهنگی ورزشی شهرداری سبزوار بخشی به نام سبزوارشناسی را راه اندازی كرده است تا به صورت تخصصی تری در بحث مفاخر و توانمندی های تاریخی سبزوار ورود پیدا كند.

رسیس دانشگاه حكیم سبزواری نیز كه در این مراسم به سخنرانی كوتاهی پرداخت ، اظهار داشت : سبزوار بزرگان زیادی در زمینه های ادبی ، علمی ، سیاسی ، مذهبی ، هنری و ... دارد.

دكتر عباس محمدیان اظهار داشت : برگزاری چنین مراسمی در واقع ادای دین ما سبزواری ها نسبت به مفاخر گذشته خودمان است.

وی در ادامه با یادآوری برخی كارهای ارزشمند كه در سالهای گذشته توسط انجمن آثار و مفاخر سبزوار انجام شده است ، خواستار راه اندازی مجدد این انجمن در سبزوار شد.

در پایان مراسم دكتر مهیار علوی مقدم یكی از اعضای هیأت علمی دانشگاه حكیم سبزواری در رشته ادبیات فارسی ، قول برگزاری همایش ملی ابوالفضل بیهقی در اول آبان سال آینده را داد و گفت: از همین حالا باید همه مسوولان فرهنگی و سیاسی شهرستان در این راستا كمر همت را ببندند.

برپایه این گزارش : از میهمانان این مراسم در پایان با اهدای جوایزی از طرف شهرداری سبزوار قدر دانی شد.

مراسم بزرگداشت ابوالفضل بیهقی به مناسبت فرارسیدن اول آبان روزی كه به نام این مورخ و نویسنده توانمند فارسی درنظر گرفته شده است ، با همت اداره فرهنگی ورزشی شهرداری سبزوار و با همكاری دانشگاه حكیم سبزواری و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی سبزوار در محل تالار كاشفی این شهر برگزار شد.

 





منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


6 نظر در صف تاييد است.