اخبار سبزوار پيام : فرهنگی و هنری


اخبار » فرهنگی و هنری / تاریخ خبر: 1 آبان 1391 / کد مطلب: 4083 / نظرات: 2

یک کارشناس ارشد زبان و ادبیات فارسی :


ابوالفضل بیهقی، مورخی صادق و افتخاری فرا ملی است


ابوالفضل بیهقی مورخی صادق و افتخاری فرا ملی است ابوالفضل بیهقی ادیبی توانمند ، مورخی صادق و افتخاری فراملی است
یک کارشناس ارشد زبان و ادبیات فارسی گفت : ابوالفضل بیهقی تاریخ نگاری صادق و نویسنده ای توانمند در حوزه زبان و ادبیات فارسی است.
به گزارش سبزوار پیام ،سید نورالله رضوی در گفتگویی به مناسبت اول آبان روز بزرگداشت ابوالفضل بیهقی افزود : از آنجایی که ادبیات فارسی گستره ای فراتر از مرزهای ایران اسلامی دارد و این زبان هم اکنون در بسیاری از کشورهایی که در گذشته جزء قلمرو ایران بوده اند ، رایج است ، لذا ابوالفضل بیهقی به عنوان یکی از بزرگترین نویسندگان ادبیات فارسی ، افتخاری فراملی محسوب می شود.
وی بیان داشت : بخشی از ارزش بالای اثر گرانسنگ ابوالفضل بیهقی به دلیل رعایت صداقت و بی طرفی در تاریخ نگاری وارائه اطلاعاتی مستند و مبنی بر واقعیت از دوره های تاریخی ایران است و بخش دیگری از ارزشمندی این اثر به دلیل تسلط بالای نویسنده بر نثر فارسی است.
این کارشناس ارشد زبان و ادبیات فارسی و مدیرفرهنگی دانشگاه حکیم سبزواری افزود : تاریخ بیهقی شامل حکایت هایی است که با استفاده ظریف از عناصر داستانی به خوبی قدرت جذب و اثربخشی در روح مخاطب را دارند.
وی همچنین بیان داشت : ابوالفضل بیهقی پدر داستان نویسی فارسی محسوب می شود. زیرا با بررسی عالمانه روی آثار او ، در می یابیم که بعضی از مطالبی که وی در کتاب تاریخ خود نوشته است از جمله ماجرای بردار کردن حسنک وزیر و... به خوبی از اختصاصات سبک داستانی برخوردار است و در واقع این قسمت ها ازکتاب تاریخ بیهقی اولین نوع داستان های فارسی در 1000 سال قبل می باشد.
وی سپس با تشریح برخی نشانه های وجود بافت دراماتیک در داستان های کتاب تاریخ بیهقی اظهار داشت : به واسطه همین ویژگی های ممتاز ، بسیاری از صاحب نظران حوزه ادبیات فارسی ابوالفضل بیهقی را بزرگترین نثر نویس ایران می دانند و جایگاه وی را در نثر هم شأن جایگاه فردوسی در شعر ونظم فارسی ارزیابی می کنند.
رضوی تأکید کرد : امروز توجه به ابوالفضل بیهقی و پاسداشت وی ، توجه و پاسداشت ادبیات فارسی است.
وی سپس خاطرنشان کرد : نثر بیهقی یک نثر قدیمی و موزه ای نیست ، بلکه همان چیزی است که در دوران معاصر به لحاظ دستوری وقواعدی به آن نیاز داریم .
وی همچنین افزود : مخاطب امروز می تواند به راحتی با نثر بیهقی ارتباط برقرار کند و معنای آن را دریابد . اما برخی دیگر از نویسندگان مطرح ادبیات جهان نظیر شکسپیر در حوزه ادبیات غربی با اینکه چند قرن پس از بیهقی ظهور یافته و امروز در جهان به شهرتی خاص رسیده است ، اما مطالعه ودرک دقیق مطالب وی به ویژه برای دانشجویان جوان نیاز به ارائه توضیحات دارد.
رضوی در همین زمینه تأکیدکرد : این ویژگی در نثر ابوالفضل بیهقی نشان دهنده درک بالای او از ساختار اصیل زبان و ادبیات فارسی و آینده نگری دقیقی او در این زمینه انجام داده است.
مدیر فرهنگی دانشگاه حکیم سبزواری در ادامه گفت : به دلیل همین ارزش های والای تاریخی و ادبی ابوالفضل بیهقی است که در سالهای اخیر ، اهالی فرهنگ وهنر شهرستان سبزوار ، به شدت نسبت به این موضوع احساس نیاز کرده اند که باید در راستای بزرگداشت مقام تاریخی و ادبی وی در تقویم ملی کشور یک روزخاص ، رسماً به نام بیهقی ثبت شود و در این روز برنامه های فرهنگی متعددی در این رابطه به اجرا در بیاید.
رئیس سابق اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی سبزوار سپس افزود : سرانجام در زمانی که بنده تصدی اداره فرهنگ وارشاد اسلامی سبزوار را برعهده داشتم ، طرح درخواست برای ثبت روز ملی ابوالفضل بیهقی به همراه روز ملی حکیم حاج ملاهادی سبزواری در شورای فرهنگ عمومی شهرستان به تصویب رسید و برای پیگیری به استان و کشور ارسال شد.
سید نورالله رضوی همچنین اظهار داشت : در همان زمان با پیگیری هایی که صورت گرفت ، این طرح حتی در شورای فرهنگ عمومی کشور نیز تصویب شد و در آخرین مراحل خود به شورای عالی انقلاب فرهنگی جهت تصویب نهایی ارسال گردید، و دبیرشورای فرهنگ عمومی کشور دکتر واعظی در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی از این طرح دفاع کرد و همه چیز به سمتی پیش رفت که تصویب روز ملی ابوالفضل بیهقی قطعی بشود.
وی افزود : این موضوع حتی به صورت گسترده ای در کشور رسانه ای شد و روزنامه های کثیرالانتشار خبرآن را چاپ کردند. اما متأسفانه به دلایلی نامعلوم این طرح در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب نهایی نرسید. پس از آن پیشنهاد شد که ثبت روزملی ابوالفضل بیهقی از طریق کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی نیز پیگیری شود اما در همان ایام ، بنده دیگر از اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بیرون آمدم و فرصت پیگیری این موضوع را نداشتم.
وی درادامه گفت : پیگیری موثر برای ثبت یک روز به نام بیهقی در تقویم ملی کشور نیاز به تیمی داشت که به لحاظ اجرایی به این کار کمک کنند.البته در دانشگاه حکیم سبزواری گروه زبان و ادبیات فارسی این دانشگاه به لحاظ علمی کمک های خوبی به این پروژه کردند ، اما در آن زمان مسئولان وقت شهرستان چنان که باید و شاید این موضوع را جدی تلقی نکردند.
مدیرفرهنگی دانشگاه حکیم سبزواری از شورای عالی انقلاب فرهنگی و همه دلسوزان فرهنگ وتاریخ ایران اسلامی به ویژه نهادهای فرهنگی سبزوار درخواست کرد ، با توجه به برجستگی فراملی شخصیت ابوالفضل بیهقی و نیز با توجه به اینکه وی در برخی دیگر از کشورهای همسایه نیز مورد توجه قرار گرفته وجزء مفاخر ملی آنها معرفی می شود ، اقدام پیش گیرانه ای انجام بدهند تا مبادا مانند ماجرای مولوی که کشور ترکیه افتخار آن را به نام خود ثبت کرد ، در مورد ابوالفضل بیهقی نیز چنین اتفاق ناخوشایندی روی بدهد و یکی از کشورهای فارسی زبان خاورمیانه افتخار بیهقی را به نام خود ثبت کند.




منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


2 نظر در صف تاييد است.