اخبار سبزوار پيام : فرهنگی و هنری


اخبار » فرهنگی و هنری / تاریخ خبر: 13 آبان 1391 / کد مطلب: 4189 / نظرات: 0


غدیر روز اثبات برتری امیرالمومنین (ع) است


غدیر روز اثبات برتری امیرالمومنین ع است غدیر روز شكوفایی ارزشها،سندی بر برتری امام علی (ع) و اثباتی برای مظلومیت ایشان می باشد كه به فرموده حضرت زهرا (س) خداوند پس از غدیرخم برای كسی حجّت و عذری باقی نگذاشت. 
 
غدیر در لغت به معنای بركه، آبگیر و تالاب است و به گودالهایی در بیابان گفته می شود كه براثر باران و یا سیل پر آب شده و مسافران از نوشیدن آن جانی دوباره می گیرند.

پیامبر در این منطقه می ایستند رفتگان را برگردانده و برای ماندگان در راه صبر می نمایند.

از جحاز شتران منبری ساخته می شود و پس از آن خاتم انبیاء (ص) در بین جماعتی كه به گفته برخی مورخان 90 هزار و در روایات دیگر تا 120 هزار نفر ذكر شده است خطبه ای سراسر شور و معرفت و معنویت را خوانده و سپس مردم را به بیعت با حضرت علی (ع) به عنوان ولی و صاحب اختیار در دین و دنیا فرا می خوانند.

به گفته تاریخ نگاران همه زنان پیامبر (ص) در این واقعه عظیم حضور داشته و شاهد این مهم بوده اند.

پس از سخنان نبی مكرم اسلام (ص) همه حاضران با ایشان بیعت نمودند بطوریكه حتی برای بیعت زنان نیز تشت آبی گذاشته شد و ایشان دست خود را در یك سوی تشت و هر یك از زنان كه بیعت می نمود در سوی دیگر تشت در آب فرو می كرد لذا از این جهت حجت بر مردان و زنان تمام شد و هیچ عذری برای انكار این مهم از سوی دیگران باقی نماند.

واقعه غدیر هم در كتاب های شیعه و هم اهل سنت آمده است و شكی بر صحت آن وجود ندارد اما آنجه باید مورد توجه قرار گیرد این است كه غدیر تنها نام یك سرزمین و یا یك حادثه تاریخی ساده نیست بلكه آنچه كه ازدل متون مختلف كشف می شود، غدیر یك تفكّر و نشانه و رمزی برای تداوم خط نبوت است.

غدیر چشمه ای جوشان می باشد كه تا پایان هستی وجود داشته و نقطه تلاقی كاروان رسالت با طلایه داران امامت است كه تشنگان نور را به خورشید هستی می رساند.

به فرموده حضرت امام رضا (ع) در كتاب 'اقبال الاعمال'، غدیر، همان روزی است كه خداوند در آن، دین اسلام را كامل كرد زیرا پیامبر (ص) حضرت علی (ع) را به عنوان امیرالمومنین معرفی و برتری او را آشكار كرد و او را وصی خود قرار داد.

به فرموده ایشان در قیامت چهار روز برای خداوند متعال تزیین می شوند همانند عروسی كه برای حجله زینت می شود.

پرسیده شد: این روزها، چه روزهایی هستند ؟ حضرت فرمودند: روز قربان، فطر، جمعه و غدیر و همانا روز غدیر بین آنها مثل ماه است بین ستارگان.

همچنین براساس روایات رسیده از امام هشتم (ع) غدیر روز ترك گناهان بزرگ و كوچك، روز عبادت و افطار دادن به روزه داران است پس هر كه در این روز مومن روزه داری را افطاری دهد مثل كسی است كه یك گروه صد هزار نفري را افطاری داده باشد.

ایشان همچنین روز عید غدیر را روز تجارت و روز مهرورزی و روز اتصال به رحمت الهی و روز رشد ذكر نموده و در حدیثی دیگر می فرمایند: این روز، روز مسابقه ،روز بهار صلوات بر پیامبر و اهل بیت او ، روز رضایت و عید اهل بیت پیامبر و روز قبولی اعمال و روز درخواست فراوان و روز راحتی مومنان است.

به فرموده حضرت امام رضا (ع)، غدیر روز تبریك گفتن است و در این روز به یكدیگر تبریك بگویید و زمانی كه یكی از مومنین برادرش را ملاقات كرد، بگوید 'سپاس خدایی را كه ما را از تمسك كنندگان به ولایت امیرالمومنین (ع) و ائمه اطهار (ع) قرار داد'.

همچنین در حدیثی دیگر به نقل از امام رئوف، حضرت علی بن موسی الرضا (ع) آمده است: غدیر روز لبخند زدن به چهره اهل ایمان است پس هر كه به چهره برادرش در روز غدیر لبخند بزند خداوند متعال در قیامت به او نگاه رحمت می كند و هزار خواسته و نیازش را برآورده می سازد و قصری از دُر سفید در بهشت برایش بنا و چشم او را روشن می كند. ایرنا 

 





منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.