اخبار سبزوار پيام : فرهنگی و هنری


اخبار » فرهنگی و هنری / تاریخ خبر: 16 آبان 1391 / کد مطلب: 4210 / نظرات: 0


عضو انجمن موسیقی سبزوار گفت: اگر موسیقی کاملاً رد شود فعالیت های زیرزمینی به وجود می آید.


عضو انجمن موسیقی سبزوار گفت: اگر موسیقی کاملاً رد شود فعالیت های زیرزمینی به وجود می آید
عضو انجمن موسیقی سبزوار گفت: اگر یک نوازنده رها شود ممکن است از خیلی جاها سر در بیاورد.
به گزارش سبزوار پیام به نقل از ایسنا، علی اصغر سعادتی‌فر با بیان اینکه حاصل کار هر فعالیتی باید در جایی دیده شود، به وجود فرهنگسراها برای دیده شدن حاصل کار یک نوازنده تاکید کرد و افزود: شهرستان سبزوار با این وسعت و جمعیت باید دارای حداقل 4 فرهنگسرا در شمال، غرب، جنوب و شرق شهرستان باشد که متاسفانه چنین فضاهایی در شهرستان فراهم نیست.

وی دوری مسافت را یکی از بازدارنده‌های علاقمندان به موسیقی برای آموزش دانست.

سرپرست گروه پرنیان سبزوار با بیان اینکه گاهی موسیقی مظلوم واقع شده است، ابراز داشت: برخی نوازندگان دوره‌گرد یا نوازندگانی که به ‌خاطر پول به مجالس می‌روند، خاطرات و آثار بدی از خود بر جای گذاشته‌اند که ذهن مردم، دولتی‌ها و مقامات از بدی‌های موسیقی پرشده است.

وی با تاکید بر اینکه این تصور مردم و مسوولان به حق است، ادامه داد: باید موسیقی علمی و آنچه مربوطه به میراث فرهنگی یک کشور بوده و داشته‌های آن محسوب می‌شود را از موسیقی بزمی و غنایی جدا کنیم.

عضو انجمن موسیقی سبزوار با اشاره به بازخوانی شعر مادربزرگ‌ها و اشعار شعرای قدیمی توسط نسل امروز اذعان کرد: باید داشته‌های خوب را گرفته و منفی‌ها را رها کنیم تا به تکامل در موسیقی و یا هر موردی برسیم.

سعادتی‌فر با اظهار اینکه اداره ارشاد و وزارت مربوطه از موسیقی دوری نکرده و بی‌اعتنایی نکنند، گفت: از وزارت و نهادهای مربوطه، کارشناسان، دلسوازن و جستجوگرانی انتخاب شوند تا به شهرستان‌ها و روستاها آمده و میراث فرهنگی موسیقی هر منطقه را پیدا کنند و بعد به ‌صورت دستورالعملی اطلاع رسانی کنند.

وی با تاکید بر اینکه حتی خواندن مصیبت به صورت آهنگین است، به جایگاه و اهمیت موسیقی پرداخت و بیان داشت: موسیقی را بشناسیم و رنگی که دلمان می‌خواهد به آن بزنیم اما انگ نزنیم.

عضو انجمن موسیقی سبزوار تصریح کرد: وقتی موسیقی به طورکل رد می‌شود ضربه می‌خورد و فعالیت‌های زیرزمینی و مخفی بوجود می‌آید که در اینصورت چگونه می‌توان موسیقی‌های درست را پیدا کرد.

این معلم بازنشسته سبزواری که عشق خود را موسیقی اعلام می‌کند، اضافه کرد: اما یکی دیگر از مشکلات گریبانگیر موسیقی ایران این است که فقط خواننده برداشت محصول می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه یک آهنگساز باید ماه‌ها نوت‌هایی را تمرین کند تا بتواند آهنگ مورد نظر را بسازد که پس از آن خواننده آنرا بخواند، ابراز داشت: آهنگسازی که ماهها اضطراب و دلهره داشته و تمرین کرده اما آنکه در جلو دوربین تلویزیون قرار می‌گیرد، خواننده است و خبری از آهنگساز نیست.

وی تصریح کرد :چرایی این قضیه را کارشناسان نظر بدهند.

این عضو انجمن موسیقی سبزوار با اشاره به اینکه خواننده برای اجرا، پیشنهاد میلیونی می‌دهد و فقط او برداشت محصول می‌کند اما آهنگسازی که پله او شده نه، گفت: خوانندگان و مردم بدانند که برای یک اثر موسیقی دل و دلهایی لرزیده و احساساتی بالا و پایین شده که توانسته به حالت نهایی برسد و فقط خواننده نیست.

وی با اعلام اینکه در موسیقی همه علوم از فلسفه، حکمت، ریاضی، فیزیک و ... گرفته تا روانشناسی و ورزش هم وجود دارد، اضافه کرد: موسیقی سخت است به خاطر همین کلاس موسیقی که با 20 نفر شروع می‌شود فقط در آخر تعداد انگشت شمار و در حد دو نفر باقی می‌مانند.

عضو انجمن موسیقی سبزوار خواستار شناختن آهنگسازان شد و گفت: تجلیل از شاعران بسیار ضروری و خوب است اما چرا از آهنگسازی که آهنگ این شعرها را می‌سازد تجلیلی نمی‌شود.

وی با بیان اینکه همگی شاهد هستیم که سرودهای انقلاب چقدر سبب تهییج رزمندگان و مردم می‌شد، پیشنهاد برگزاری جشنواره‌ای برای سرودهای انقلابی و بزرگداشت برای آهنگ سازان این سرودها را داد.

سعادتی‌فر سپس یکی دیگر از مشکلاتی که این قشر در شهرستان با آن مواجه هستند را صدور مجوز کنسرت از تهران برای اجراهای شهرستانی عنوان کرد و اظهار داشت: باید ماه‌های زیادی منتظر صدور مجوز از تهران باشیم.

وی کمبود اعتبار را هم از مشکلات این قشر برشمرد و گفت: سالی 900 هزار تومان به انجمن موسیقی شهرستان اختصاص می‌یابد که 300 هزار تومان را کانون هنرمندان اداره ارشاد بر می‌دارد که البته حقش هم هست اما 600 هزار تومان باقیمانده برای حداقل 15 گروه مطرح و غیرمطرح شهرستان بسیار ناچیز است.

سعادتی‌فر خواسته خود را محک زدن گروه‌ها و اشخاصی که در این زمینه فعالیت دارند، دانست و ادامه داد: شاید این امر انجام شده باشد اما در مراکز استان‌ها قویتر و در شهرستان‌ها ضعیف‌تر است.

وی تصریح کرد: لطفا اگر قرار است برای موسیقی خرج کنید به اندازه شخصیتش که مشخص شده خوب یا بد، خرج کنید.

عضو انجمن موسیقی سبزوار از اینکه تاکنون برای کسانی که موسیقی را در این شهرستان اشاعه می‌دهند کلاس آموزشی برگزار نشده، اظهار تاسف کرد و ابراز داشت: باید ضمن آموزش این افراد، قدر پیران و پیشکسوتان هر رشته را هم بدانیم.

سعادتی‌فر همچنین به امتیازهای موسیقی اشاره کرد و گفت: همانگونه که برای بچه‌ها در مدرسه ساعت تفریح در نظر گرفته می‌شود، انسان‌ها هم با فشارهای زندگی نیاز به یک زنگ تفریح دارند که موسیقی یکی از این ابزارها جهت رسیدن انسان به آرامش است.

وی در ادامه به نبود وسایل موسیقی در انجمن‌ها پرداخت و بیان داشت: با توجه به اینکه وسایل موسیقی گران است افرادی توان خرید آن‌را ندارند که همین عامل سبب عدم گرایش افراد می‌شود چه بسا که همین افراد دارای استعداد بالایی در موسیقی باشند.

این عضو انجمن موسیقی سبزوار توقع خود را پیش بینی صندوقی برای پرداخت تسهیلات جهت خرید وسایل موسیقی عنوان کرد. 




منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.