اخبار سبزوار پيام : مذهبی


اخبار » مذهبی / تاریخ خبر: 6 آذر 1391 / کد مطلب: 4468 / نظرات: 0


صدور 70 مجوز ایستگاه صلواتی در سبزوار



دبیر شورای هیات مذهبی سبزوار از حدود 100 هیات عزاداری امام حسین (ع) در اين شهرستان خبر داد.

به گزارش سبزوارپیام به نقل از ایسنا ، از اینکه ارزاق بین هیات ها توزیع نشده است ، انتقاد کرد و این عامل را در استقبال هیات‌ها از دسته روی در این ایام موثر دانست و ابراز داشت : متاسفانه علی رغم پیگیری این شورا و مراجعه هیات‌ها در این خصوص هیچ ارزاقی بین آنان توزیع نشده است.

وی اذعان کرد: سال گذشته حدود 55 تن برنج، بيش از 10 تن قند و شکر، 700 حلب روغن بین هیات‌ها توزیع شد که در سال جاري هیچ خبری از اینگونه موارد نیست و قطعا در استقبال هیات ها از دسته روی موثر است.

موحدیان با اشاره به پیگیری‌های انجام شده و برگزاری جلساتی با اداره صنعت، معدن و تجارت گفت: قرار شد برنجی هندی با قیمت 2500 تومان که در بازار نيز این برنج با قیمت 2800 به‌فروش می رسد به هیات‌ها بدهند که این برنج نيز در اربعین حسيني به‌دست ما می‌رسد.

وی با اشاره به تمثیل نوشدار پس از مرگ سهراب ، ابراز داشت: تمام عزاداری‌ها، دسته روی‌ها و اطعام ها در دهه اول محرم بوده و در دهه آخر صفر شاید 10 هیات فعالیت داشته باشند و این توزیع تاثیری ندارد.

وی به توزیع بسته فرهنگی و خوارکی در تهران به ارزش 300 هزار تومان در محرم سال جاری بین هیات‌های مذهبی پرداخت و بیان کرد: اگر برنج، روغن و... از سبد کالا خارج شده است، پس چرا در تهران توزیع می شود و در شهرستان‌ها نیست؟

وی ادامه داد : حداقل این مبلغ را در شهرستان‌ها با كاهش، بدهند نه اینکه آب خالی هم به دست ما نمی رسد.

دبیر شورای هیات مذهبی سبزوار با تاکید بر اینکه برای گردهمایی‌ها و همایش‌ها مبالغ زیادی هزینه می‌شود، اظهار داشت: نمی‌گویم عزاداری امام حسین (ع) دولتی شود بلکه به شکل مردمی و با کمک مردمی باقی بماند اما دست هیات‌ها نيز گرفته شود.

وی ادامه داد: به هیات‌ها کمک که نمی شود حتی قبض‌هایی مبنی بر کمک به حرمین نيز داده شده که هیات‌ها نمی‌دانند برای خرج و مخارج خود یا برای این قبض ها، از مردم پول جمع کنند.

وی در ادامه از صدور مجوز برای 70 ایستگاه صلواتی برای این شهرستان خبر داد و خاطرنشان کرد: در سال‌های گذشته نیز همین تعداد ایستگاه فعال بود اما شاید بيش از 20 ایستگاه مجوز داشتند و مابقی بدون مجوز برپا می شد که خوشبختانه امسال این حرکت صورت گرفت.

وی با تاکید بر اینکه در سال گذشته تکایایی نداشتیم، از صدور مجوز برای 7 تکیه در محرم سال جاری خبر داد و بیان داشت: با تکایای بدون مجوز این عدد به 10 تکیه می رسد.

موحدیان به صدور کارت شناسایی برای حدود 150 نفر از مسوولان هیات‌های مذهبی شهرستان، کامل کردن 150 پرونده هیات‌ها و... در سال جاری اشاره کرد.

وی یکی از اقدامات خوب انجام شده در سال جاری از سوی سازمان تبلیغات شهرستان را اختصاص روحانی به هیات‌های متقاضی روحانی دانست و گفت: خوشبختانه اکثر هیات‌ها از این امر استقبال کرده و در ابتدای مراسم خود سخنرانی داشته و سپس به عزاداری و پذیرایی می پردازند.

وی ابراز امیدواری کرد: با این حرکت استفاده بیشتری از عزاداری‌ها و بحثهایی همچون بصیرت افزایی و آگاهی شود.

وی یکی دیگر از اقدمات خوب انجام شده در محرم سال جاری را عزاداری هیات‌ها در داخل مساجد و تکایا عنوان و اضافه کرد: شاید تعداد کمی از هیات‌ها در داخل خیابان‌ها دسته روی دارند و گرنه بقیه هیات‌ها شبها داخل مساجد و تکایا به عزاداری می پردازند.

دبیر شورای هیات‌های مذهبی سبزوار با اشاره به بخشنامه توزیع شده بین هیات‌ها، گفت: طبق این بخشنامه نباید هیات‌ها بعد از ساعت 10 شب دسته روی داشته باشند و باید عزاداری‌ها تا ساعت 10 شب به اتمام رسد.

وی در ادامه درخصوص سینه زنی بجای زنجیرزنی ابراز داشت : سالهای مدیدی مردم این دیار زنجیرزنی کرده که تغییر این مورد نیاز به فرهنگ سازی دارد اما سعی شده که ایام فاطمیه ، صادقیه ، اربعین ، شهادت امام رضا (ع) و ... بصورت سینه زنی برگزار شود تا بتدریج این فرهنگ نهادینه شود .

وی تصریح کرد : مجوز های صادر شده تحت عنوان سینه زنی بوده اما به هیات ها اجازه زنجیرزنی در سه روز تاسوعا ، عاشورا و یازدهم محرم داده شده است .

وی ادامه داد: البته یک هیات به‌صورت سینه زنی دراین ایام خواهیم داشت.

دبیر شورای هیات مذهبی سبزوار سپس به 20 نفر بازرس در قالب 5 اکیپ 4 نفره جهت نظارت و کنترل بر دسته جات و ایستگاه‌های صلواتی و تکایا در محرم سال جاری اشاره کرد.

وی یادآورشد: شهرستان سبزوار دارای 300 هیات مذهبی است که از این تعداد 200 هیات در روستاها و مابقی در شهر فعال هستند.




منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.