اخبار سبزوار پيام : اقتصادی


اخبار » اقتصادی / تاریخ خبر: 13 آذر 1391 / کد مطلب: 4557 / نظرات: 0

مدير جهادکشاورزي سبزوار:


ظرفيت لازم براي توسعه زعفران وجود دارد


  مدير جهادکشاورزي سبزوار گفت: در اين شهرستان ظرفيت لازم براي توسعه کمي، صنايع تبديلي و جانبي زعفران وجود دارد.
به گزارش سبزوار پیام ، محمدجواد ايزديان "با بیان اينکه آنچه در زمينه فرآوري و تجارت زعفران در اين شهرستان انجام مي‌شود سنتي است، افزود: هنوز ورود شرکت‌هايي که در زمينه فرآوري و تجارت ورود پيدا کنند در اين شهرستان خوب جا نيفتاده است.

وي با اشاره به شرايط مناسب آب و هوايي سبزوار براي کشت اين محصول و تامين 25 درصد اراضي سطح زيرکشت از طريق قنوات و وجود خشکسالي‌هاي سال‌هاي اخير و افت ميزان آب قنوات، افزايش سطح زيرکشت اين محصول را توصيه کرد.

مدير جهادکشاورزي سبزوار زعفران را گياهي کم آب طلب و با صرفه اقتصادي و ارزش صادارت دانست و تصريح کرد: افزايش سطح زيرکشت را در منطقه ششتمد توصيه نمي‌کنيم چرا که اين منطقه اشباع شده و بيشتر دنبال کيفيت در اين بخش هستيم.

ايزديان بر ارتقاي سطح دانش و اطلاعات کشاورزان مناطق جديد کشت زعفران تاکيد کرد.

وي ميزان سطح زيرکشت زعفران در اين شهرستان را 1400 هکتار دانست و بيان کرد: از اين ميزان 1000 هکتار در بخش ششتمد و مابقي در سطح شهرستان بوده که ميانگين توليد زعفران اين شهرستان 5 کيلوگرم در هکتار است.

مدير جهادکشاورزي سبزوار ميزان توليد زعفران اين شهرستان را بيش از 7 تن اعلام کرد و از کاهش اين محصول در سال جاري خبر داد و تصريح کرد: پيش بيني مي‌شود امسال توليد اين محصول در شهرستان حدود 4 تن باشد.

وي خاطرنشان کرد: کارشناسان دلايل فني را براي اين کاهش مطرح کردند که مي‌توان به بارندگي تابستاني جهت موثر بودن در افت اين محصول به عنوان يکي از موارد مهم اشاره کرد.

ايزديان در ادامه به طرح الگوي کشت زعفران پرداخت و با بيان اينکه اين طرح قرار است در چند سال اجرايي شود، به شروع اين طرح از سال گذشته اشاره کرد.

وي با تاکيد بر اينکه در مرحله اول شناسايي کشاورزان، هنوز 40 درصد از کشاورزان شناسايي شده که بايد براي افراد شناسايي شده شناسنامه از اطلاعات شغلي اين افراد تهيه شود، خاطرنشان کرد: اين طرح براي توسعه زعفران کل کشور موثر است.

مدير جهادکشاورزي سبزوار ادامه داد: منتظريم که اعتبار ابلاغ شود تا طرح را ادامه بدهيم.

وي در خصوص صنايع تبديلي با اين محصول به شرکت بسته بندي اين محصول در ششتمد و پيگيري‌هاي لازم جهت اعتبار و تسهيلات براي اين شرکت اشاره کرد و ابراز داشت: از محل کارگروه توسعه کشاورزي اين شهرستان تسهيلاتي پيش بيني شده است.

ايزديان در رابطه با ميزان صادرات اين محصول بيان کرد: آمار مصرف و صادرات محصولات در حيطه اداره صنعت، معدن و تجارت است.
منبع : ایسنا




منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.