اخبار سبزوار پيام : فرهنگی و هنری


اخبار » فرهنگی و هنری / تاریخ خبر: 8 دي 1391 / کد مطلب: 4813 / نظرات: 1


آیین بزرگداشت واعظ كاشفی در سبزوار برگزارشد


آیین بزرگداشت واعظ كاشفی در سبزوار برگزارشد آیین بزرگداشت ملاحسین واعظ كاشفی پدر نثر مذهبی ایران و صاحب كتاب مشهور روضه الشهدا پنج شنبه شب در مراسمی با نام 'سوگواره تعزیه عشق' در سبزوار برگزار شد.
  
 
به گزارش سبزوار پیام به نقل از ایرنا ، در این مراسم چهره ماندگار زبان و ادبیات فارسی كشور گفت : ملاحسین واعظ كاشفی دانشمندی جامع الاطراف و نویسنده ای توانمند و پركار بوده است.

دكتر سیدمحمد علوی مقدم افزود : كاشفی با وجود اینكه كمتر شناخته شده است اما در بسیاری از زمینه های علمی و ادبی یكی از سرآمدان زمان خود محسوب می شده است.

وی در ادامه به بیان برخی نقاط قوت و ضعف در آثار به جامانده از این دانشمند قرن نهم هجری پرداخت.

وی در پایان ضمن قدردانی از تلاش اداره فرهنگی – ورزشی سبزوار در برگزاری مراسم بزرگداشت دانشمندان و مشاهیر ارزشمند این شهر ، اظهار امیدواری كرد روند برگزاری این گونه مراسم توسط مردم و دستگاه های اجرایی به ویژه ادارات فرهنگی سبزوار همچنان ادامه داشته باشد.

این گزارش حاكیست: در این مراسم همچنین تنی چند از سخنرانان نیز بر نقش و تأثیرگذاری مهم ملاحسین واعظ كاشفی بر ادبیات عاشورایی ایران تأكید كرده و ضمن برشمردن تعدادی از نقاط قوت و ضعف كاری وی ، از این دانشمند بزرگ قرن نهم هجری به عنوان بنیانگذار و پدر نثر مذهبی ایران نام بردند.

آنان تأكید كردند كه هر چند بر صحت علمی محتوای برخی كتب ملاحسین واعظ كاشفی به ویژه در خصوص روایت حوادث كربلا پاره ای انتقادات وارد است ، اما انتقادات به معنای انكار خدمات شایان و تأثیرگذاری عمیقی نیست كه این دانشمند و نویسنده بزرگ ایرانی بر روند ادبیات عاشورایی و نثر مذهبی فارسی در 500 سال اخیر داشته است.

كاظم كرامت رییس شورای اسلامی شهر سبزوار و مهدی مقصودی، رییس اداره فرهنگی – ورزشی شهرداری سبزوار جزء سخنرانان این مراسم بودند.

پخش كلیپ در خصوص معرفی ملاحسین واعظ كاشفی ، اجرای تعزیه ای زنده از وداع حضرت علی اكبر(ع) با امام حسین در روز عاشورا بر اساس كتاب روضه الشهدا كاشفی و پخش بروشور و تقدیر از دست اندركاران ، از بخش های دیگر این برنامه بود.

همچنین شماری از مردم و مسوولان دارالمومنین سبزوار پیش از برگزاری بزرگداشت ملاحسین واعظ كاشفی به همراه برنامه های چاووشی خوانی و اهدای تاج گل ،از بنای یادبود این دانشمند بزرگ ایرانی در شهر سبزوار بازدید كردند.

حسین بن علی بیهقی، ملقب به كاشفی یكی از مشهورترین دانشمندان قرن نهم هجری بود كه در شهر سبزوار به دنیا آمد و مدتی را در این شهر و نیز در شهر هرات افغانستان زندگی كرد و به كار وعظ و خطابه پرداخت.

وی در علوم مختلف از قبیل تفسیر ، حدیث ، فن خطابه ، انشا ، ریاضیات ، علوم غریبه ، نجوم و ... مهارت به سزایی را كسب كرده بود.

مشهورترین اثر ملاحسین واعظ كاشفی كتاب روضه الشهدا است كه اولین كتاب در شرح حوادث كربلا به زبان فارسی است و از آن پس براساس نام همین كتاب ، مجالس سوگواری سیدالشهدا(ع) در تمام سرزمین های اسلامی روضه نامیده شد.

در این مراسم كه همزمان با نزدیك شدن به ایام اربعین حسینی و به همت اداره فرهنگی – ورزشی شهرداری سبزوار در تالار كاشفی مجتمع فرهنگی هنری اسرار این شهر برگزار شد ، جمعی از اصحاب فرهنگ و هنر سبزوار حضور داشتند.
 





منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


1 نظر در صف تاييد است.