اخبار سبزوار پيام : فرهنگی و هنری


اخبار » فرهنگی و هنری / تاریخ خبر: 14 دي 1391 / کد مطلب: 4901 / نظرات: 0

توسط مدیریت جهاد کشاورزی سبزوار/


یادواره شهدای هویزه و 43 شهید جهادگر برگزار شد


یادواره شهدای هویزه و 43 شهید جهادگر  برگزار شد     
سی و دومین یادواره شهدای هویزه و 43 شهید جهادگر سبزوار پنجشنبه شب در این شهرستان برگزار شد.
   

به گزارش سبزوارپیام به نقل از ایرنا، در این یادواره جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، ائمه جمعه و مسئولین اجرایی و شمار بسیاری از خانواده معظم شهدا، جانبازان، ایثارگران، آزادگان، روحانیون و اقشار مختلف مردم حضور داشتند.

مداحی، شعرخوانی، نمایش عاشورایی و پخش کلیپ از جمله برنامه های این یادواره بود.

در اجرای عملیات نصر در 16 دی ماه 1359 در جنوب غرب شهر هویزه بیش از 300 تن از نیروهای مردمی و دانشجویان پیرو خط امام به فرماندهی شهید علم الهدی در محاصره تانکهای دشمن قرار گرفته و به مقام والای شهادت رسیدند.

پنج شهید شهرستان سبزوار در هویزه 'محمد فاضل'، 'حسن فتاحی ثانی'، 'مجید مهدوی'، 'سید مصطفی مختاری' و 'مجید کریمی' هستند که همگی از رزمندگان جبهه های سوسنگرد و هویزه و موسسین جهاد سبزوار بودند.

جهادگران شهرستان سبزوار در سال 1360 این شهیدان را با حضور شهید رجائی نخست وزیر وقت تشییع کردند.

از آغاز شهادت این عزیزان تاکنون سبزوار همه ساله میزبان یادواره پنج شهید هویزه و 43 شهید جهادگر این شهرستان می باشد.

'شهید حسن فتاحی' در سال 1333 در سبزوار چشم به جهان گشود و دوران مدرسه، دبیرستان و دانشگاه را با موفقیت گذراند.

وی برای ولایت فقیه اهمیت بسیار قائل بود و پس از فرمان امام خمینی (ره) به خاطر اینکه محرومیت روستائیان را از نزدیک لمس کرده بود، جذب جهاد سازندگی شد.

فتاحی در سال 1354 به دانشکده علوم مشهد راه یافت و تکیه کلامش این بود که 'عدم تعهد یک عالم و متفکر، مساوی با بی علمی و بی فکری اوست و جدایی دین از علم به همان اندازه خطرناک است که جدایی دین از سیاست'.

شهید فتاحی پس از اعزام به جبهه با چند تن دیگر از همفکران و همدلان در هویزه مستقر شد و در 16 دی ماه در معیت گروه اخلاص پس از ستیز با بعثیون، شهد شهادت نوشید.

'شهید مجید مهدوی'، نیز در سال 1335 در سبزوار به دنیا آمد و از همان کودکی آثار مهربانی، فداکاری و مناعت طبع در او موج می زد که با گذشت زمان خصلت های انسانی وی بارزتر و شکوفاتر شد.

او شخصیتی مستقل، متین و صمیمی داشت و تفکر در مسائل و اخلاص در عمل از ویژگی های وی بود.

شهید مهدوی در دوران سربازی با پخش اعلامیه های حضرت امام خمینی (ره) در محیط نظامی محل خدمت خود در زمان طاغوت در به ثمر رسیدن انقلاب اسلامی و تحقق آرمان های خویش فعال بود و هنوز 50 روز از خدمت سربازی وی مانده بود که به دستور امام راحل از سربازخانه گریخت و بر فعالیت های انقلابی خویش افزود.

وی از ابتدای تاسیس جهاد سازندگی تمام توان خود را در خدمت این نهاد قرار داد.

او در نخستین روزهای جنگ تحمیلی با گروه اعزامی جهاد خراسان عازم جبهه های نبرد شد و در جنگ های نامنظم چریکی با شهید چمران همکاری داشت.

مهدوی همراه با دیگر همرزمانش مدرسه ای را در سوسنگرد به عنوان پایگاه انتخاب کرد و سرانجام در 16 دی ماه 1359 همراه یارانش حماسه بزرگ هویزه را رقم زد و به شهادت رسید.

'شهید سید مصطفی مختاری'، از دیگر شهدای شهرستان سبزوار است که در هویزه به خیل شهدای اسلام پیوست.

وی در سال 1336 در سبزوار به دنیا آمد و از ابتدای زندگی تا روز شهادتش به گونه ای زندگی کرد که همه از او راضی بودند.

او بیشتر وقت خود را صرف خدمت به مستضعفان و بینوایان می کرد و تا حد امکان از خانواده های محرومان دلجویی می نمود.

سید مصطفی پس از گرفتن دیپلم به عنوان جهادگر خدمت کرد و در سال 1358 به اتفاق عده ای از جوانان بنا به دعوت حضرت امام خمینی (ره) برای جمع آوری محصولات کشاورزی روستائیان اقدام نمود و پس از تشکیل جهاد سازندگی از طریق این نهاد با کمک همفکرانش گروه تحقیق هیات واگذاری زمین را بنا نهاد و در جهت گسترش عدالت اسلامی و مبارزه با فئودال ها و خان های منطقه تلاش کرد.

او با شروع جنگ تحمیلی به گروه جنگ های نامنظم شهید چمران پیوست و در سوسنگرد با عشق و ایثار نبرد کرد و پس از آن به گروه اخلاص که متشکل از جوانانی پاکباخته و ایثارگر بود پیوست.

وی در 16 دی ماه سال 1359 به همراه همرزمانش در هویزه به شهادت رسید.

این شهید به خصلت های زیبای رافت و مهربانی، علاقه به ورزش، راز و نیازهای شبانه، ایثار و از خودگذشتگی، ساده زیستی و نظم، صبر و مقاومت و خدمت به محرومان در روستاها مزین بود.

شهید 'محمد فاضل' دیگر شهید گلکون کفن این شهرستان در هویزه، در سال 1338در سبزوار متولد شد.

وی از قدرت مدیریت بی نظیر برخوردار بود و در کار ایدئولوژیک مهارت بسیار داشت.

او پس از گرفتن دیپلم در رشته ریاضی در دانشگاه مشهد پذیرفته شد و بیش از چهار واحد نگذرانده بود که به علت فعالیت های سیاسی موانعی برایش پیش آمد و تحصیل در تهران را مناسب تر دید لذا با شرکت مجدد در کنکور سراسری در دانشگاه صنعتی شریف در رشته صنایع پذیرفته شد.

وی که از دانشجویان ممتاز و برجسته بود در سال 1358 به همت تنی چند از دوستانش جهاد سازندگی سبزوار را تشکیل داد و در تابستان 1359 برای تشکیل کلاس های آموزشی برای اعضای جهاد، سپاه و نهضت سواد آموزی تشکلی یکپارچه برای این سه نهاد به وجود آورد و خود برای فعالیت در روستاهای محروم سبزوار به روستای دو چاهی رفت.

وی ازجمله دانشجویان پیرو خط امام بود و در تسخیر لانه جاسوسی آمریکا نقش بسزایی داشت.

او در آبان 1359 برای رفتن به جبهه عازم تهران شد و پس از ملاقات حضرت امام خمینی (ره) در قم به همراه جمعی از دانشجویان، با چهار جوان متعهد عضو جهاد سازندگی سبزوار، به عنوان گروه شناسایی مهندسی رزمی به جبهه جنوب عزیمت کرد و سرانجام در 16 دی ماه 1359 در منطقه هویزه در محاصره تانک های دشمن به مقام شهادت نائل آمد.

شهید 'مجید کریمی' از دیگر دلاورمردان دیار سربداران است که در 16 دی ماه 1359در هویزه شهد شهادت نوشید.

او که در سال 1339 در سبزوار به دنیا آمد از کودکی از ریاکاری و ظاهر سازی متنفر بود و راحت طلبی و خوش گذرانی در فرهنگ وی راه نداشت.

وی از کمترین فرصت برای رفتن به کوه استفاده می کرد و اغلب در کوهپیمایی روزه می گرفت و به مطالعه علاقه وافر داشت و با هزینه خود برای کتابخانه های روستا ها کتاب می خرید.

کریمی، دانشجوی رشته مهندسی کامپیوتر دانشگاه شیراز بود و فعالیت های سیاسی و مذهبی خود را از دوران دبیرستان شروع کرد و در راهپیمایی و تظاهرات شرکت جدی داشت.

وی در آبان ماه 1359 به همراه همسنگرش محمد فاضل راهی جبهه های حق علیه باطل شد و در منطقه عملیاتی سوسنگرد مدت دو ماه با کفار بعثی جنگید و از ناحیه پا مجروح و در بیمارستان اهواز بستری شد اما با همان حالت مجروح دوباره راهی جبهه شد تا سرانجام به فیض شهادت نائل آمد.

به گزارش سبزوار پیام ،قرار است دکتر هرندی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در این یادواره سخنرانی کند.





منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.