اخبار سبزوار پيام : اقتصادی


اخبار » اقتصادی / تاریخ خبر: 12 بهمن 1391 / کد مطلب: 5174 / نظرات: 0


سالانه 10 درصد قنوات سبزوار نیازمندمرمت است


سالانه 10 درصد قنوات سبزوار نیازمندمرمت است معاون سازمان و مدیر جهاد كشاورزی سبزوار گفت : در صورت تامین اعتبار و همكاری بهره برداران، سالانه 10 درصد قنوات این شهرستان نیازمند احیا و مرمت است .
   
به گزارش سبزوارپیام،مهندس :محمد جواد ایزدیان ' امروز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : این شهرستان دارای 845 رشته قنات است كه این میزان 14 درصد از قنوات استان را شامل می شود.

وی میزان آبدهی قنوات سبزوار را هشت هزار و 450 لیتر در ثانیه اعلام كرد و اظهار داشت : به طور متوسط هر قنات 10 لیتر در ثانیه آبدهی دارد.

وی میزان حداقل و حداكثر آبدهی قنوات شهرستان سبزوار را به ترتیب یك و نیم لیتر و 200 لیتر در ثانیه اعلام كرد.

معاون سازمان و مدیر جهاد كشاورزی سبزوار گفت : سال گذشته 65 رشته قنات شهرستان با تامین اعتبار 9 میلیارد ریال اعتبار از منابع مختلف دولتی و یك میلیارد و 350 میلیون ریال هم خودیاری كارگری و نقدی بهره برداران مرمت و بازسازی شده است.

مهندس ایزدیان با اشاره به وضعیت اعتباری موجود گفت : مرمت و بازسازی 12 رشته قنات این شهرستان برای امسال پیش بینی شده است.

معاون سازمان و مدیر جهاد كشاورزی سبزوار با اشاره به اهمیت قنوات اظهار داشت : قنوات و فن احداث آن به عنوان میراث كهن نیاكان و نمادی از هویت فرهنگی ما قلمداد می شود.

وی با اظهار اینكه قنوات به طور مستمر نیازمند نگهداری ، مرمت و بازسازی هستند، افزود : متاسفانه عدم حریم قنوات و بهره برداری بی رویه از سفره های آب های زیرزمینی بیشترین خسارت را به قنوات وارد كرده است.

مهندس ایزدیان عدم نگهداری و لایروبی سالیانه توسط بهره برداران ، حوادث غیرمترقبه و خشكسالی ، عدم حفاظت و تغذیه بالادست قنوات را از جمله دلایل خسارت به قنوات عنوان كرد.

وی همچنین عدم توجه به فعالان و متخصصین بومی در امر لایروبی ، مرمت و احیا قنوات كه اكنون در سنین سالمندی هستند را نیز مورد اشاره قرار داد و گفت : متاسفانه اقدامی برای انتقال تجربیات این افراد به نسل جوان انجام نشده است . 



منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.