اخبار سبزوار پيام : اجتماعی


اخبار » اجتماعی / تاریخ خبر: 13 بهمن 1391 / کد مطلب: 5191 / نظرات: 0


پاکسازی بی‌سوادی همکاری تمام دستگاه‌های اجرایی را می‌طلبد


پاکسازی بی‌سوادی همکاری تمام دستگاه‌های اجرایی را می‌طلبد
رییس نهضت سوادآموزی شهرستان سبزوار گفت: پاکسازی بی‌سوادی عزم ملی و همکاری تمام دستگاه‌های اجرایی را می‌طلبد.

به گزارش سبزوارپیام،محمدعلی اطهری‌نیا در گفت‌ و گو با ایسنا افزود: بدون عزم ملی پاکسازی بی‌سوادی کاری سخت و دشواراست که امیدواریم تمام دستگاه‌های اجرایی در این زمینه ورود یابند.

وی در ادامه بازگشت به بی‌سوادی، عدم درک ماهیت سخت کار سوادآموزی بزرگسالان، در دست نبودن اطلاعات و آدرس دقیق جامعه هدف، پراکندگی بی‌سوادی، فقدان انگیزه بزرگسالان برای سوادآموزی و پایین بودن نرخ ماندگاری را از مشکلات سر راه سوادآموزی عنوان کرد.
اطهری‌نیا در خصوص در دست نبودن اطلاعات و آمار دقیق جامعه هدف به خوداظهاری مردم در هدفمندی یارانه ها پرداخت و ابراز داشت: طبق اظهارات مردم این شهرستان درصد زیادی که خود را بی‌سواد معرفی کرده بودند، یا در سیستم آموزش و پرورش تحصیل کرده و یا در کلاس‌های نهضت سوادآموزی شرکت کرده بودند.
رییس نهضت سوادآموزی شهرستان سبزوار در رابطه با اظهارات افراد باسواد بزرگسال به عنوان بی‌سواد تشریح کرد: طبق تحقیقات انجام شده در کشور، متاسفانه سوادآموزان پس از گذشت سه سال، 70 درصد آموزه‌های خود را فراموش می‌کنند؛ بنابراین خود را به عنوان بی‌سواد معرفی می‌کنند.
اطهری‌نیا با اشاره به ارقام نادرست جامعه هدف این سازمان، اظهار داشت: این نادرستی ارقام سبب سردرگمی این سازمان شده و در شناسایی جامعه هدف دچار مشکل می‌شویم.
وی بیان کرد: البته افرادی که در هدفمندی یارانه‌ها خود را بی‌سواد معرفی کرده از طریق دستگاه‌هایی همچون ثبت احوال، اداره پست، سیستم بانکی، بخشداری و دهیاری‌ها و شبکه بهداشت شناسایی شده اما درصدی از اینها شناسایی شده و مابقی به عنوان بی‌سوادان عدم شناسایی شده شهرستان تلقی می‌شوند.
وی سپس ضمن تاکید بر اینکه این سازمان اهرم‌های تشویقی را برای رغبت بی‌سوادان در نظر دارد، خاطرنشان کرد: یکسری الزامات برای داشتن سواد و مدرک تحصیلی همچون بیمه، گذرنامه و ... پیش بینی شده است.
رییس نهضت سوادآموزی شهرستان سبزوار با اشاره به سخن امام راحل مبنی بر اینکه همه دستگاه‌ها و نهادها باید امکاناتی را که در اختیار دارند در جریان سوادآموزی قرار دهند، به منویات مقام معظم رهبری نیز در این خصوص و ماده 5 قانون خدمات کشوری هیات وزیران اشاره کرد.
رییس نهضت سوادآموزی شهرستان سبزوار در ادامه به سامانه جامع سوادآموزی نیز اشاره و اضافه کرد: در این سامانه اطلاعات 45 میلیون از افراد تحصیلکرده در آموزش و پرورش، نهضت سوادآموزی و آموزش عالی قرار دارد.
وی گفت: این سامانه در پالایش بی‌سوادان از باسوادان کمک موثری می‌کند و در رابطه با پالایش خوداظهاری‌ها نیز مفید است.
رییس نهضت سوادآموزی شهرستان سبزوار در خصوص تعداد بی‌سوادان این شهرستان خاطرنشان کرد: هنوز نتیجه سرشماری سال 90 به شهرستان‌ها اعلام نشده و اطلاعات ما بر مبنای خوداظهاری در هدفمندی یارانه در 4 سال گذشته است.
اطهری‌نیا ادامه داد: متاسفانه تعداد بی‌سوادان با توجه به خوداظهاری با اعلام این سرشماری بیشتر می‌شود اما پس از پالایش تعداد دقیق‌تر بی‌سوادان معلوم می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: معلوم نیست که طیف بی‌سواد طبق سرشماری سال 90 همان طیف گذشته باشند و یا گروه جدیدی اضافه شوند.
اطهری‌نیا همچنین به سخنان مقام معظم رهبری در سفرشان به استان فارس اشاره کرد و گفت: طبق اظهار ایشان باید تا پایان برنامه پنجم توسعه آمار بی‌سوادان در گروه سنی 10 ـ 49 سال به صفر برسد.
رییس نهضت سوادآموزی شهرستان سبزوار خاطرنشان کرد: این مهم در سبزوار طی یکی دو سال آینده شدنی است.
وی یکی دیگر از تاکیدات مقام معظم رهبری را انسداد بی‌سوادی دانست و بیان کرد: متاسفانه بازماندگان از تحصیل در برخی از استان‌ها و شهرستان‌ها وجود دارند که در چند سال آینده جزو بزرگسالان بی‌سواد می‌شوند.
وی تعداد بازماندگان از تحصیل شهر سبزوار، بخش رودآب و مرکزی این شهرستان را 55 نفر اعلام و تاکید کرد: این آمار طبق تکلیف محول شده به معاونت ابتدایی آموزش و پرورش شهرستان معرفی شده‌اند.
اطهری‌نیا سپس به مقایسه نظام قدیم این سازمان و نظام فعلی پرداخت و گفت: در نظام قدیم دوره مقدماتی معادل دوم ابتدایی، تکمیلی معادل سوم ابتدایی، پایانی معادل با چهارم ابتدایی و پنجم بزرگسال بود که این دوره‌ها در دو دوره سواد و انتقال تجمیع شده است.
وی دوره سواد را معادل سوم ابتدایی و انتقال را معادل ششم ابتدایی دانست و تصریح کرد: البته دوره تحکیم نیز برای کسانی که بعد از گذراندن دوره سواد علاقه‌ای به ادامه تحصیل ندارند، پیش بینی شده است.
وی با اشاره به تعداد پوشش دوره‌های مختلف سوادآموزی در سال جاری در این شهرستان، تعداد پوشش در دوره سواد را 821 نفر، دوره تکمیلی را 472 نفر، دوره انتقال را 186 نفر و دوره تحکیم را 537 نفر اعلام کرد.
اطهری‌نیا تصریح کرد: امسال به صورت استثنا اجازه برگزاری دوره تکمیلی داده شده است.
رییس نهضت سوادآموزی شهرستان سبزوار همچنین به تعداد سوادآموزان این نهاد از ابتدای فعالیت تا سال 91 در این شهرستان پرداخت و گفت: تاکنون صد و دو هزار و 177 نفر موفق به اخذ مدرک دوره مقدماتی، 79 هزار و 502 نفر مدرک دوره تکمیلی، 27 هزار و 513 نفر مدرک دوره پایانی و 12 هزار و 489 نفر موفق به اخذ مدرک پنجم بزرگسال شده‌اند.





منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.