اخبار سبزوار پيام : سایر


اخبار » سایر / تاریخ خبر: 30 شهريور 1390 / کد مطلب: 525 / نظرات: 0


مشروح گفت و گوی محسنی ثانی با روزنامه قدس


محمد رضا محسنی ثانی با حضور در دفتر روزنامه قدس، با بیان اینکه سبزوار امروز از نظر توسعه از معدل استانی بالاتر قرار گرفته به خبرنگار ما اظهار داشت: به جز بخش راه امروز از معدل استانی بالاتر هستیم و صنعت سبزوار در جایگاه دوم استانی پس از مشهد مقدس قرار دارد.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار ما در خصوص وضعیت دفع نابسامان فاضلاب در سبزوار خاطرنشان کرد: پیشینیان ما در مورد این موضوع زحمات زیادی کشیده بودند، به طوری که سبزوار از قدیم یکی از شهرهای نمونه درخصوص دفع فاضلاب بود.

وی ادامه داد: فاضلاب توسط 11شبکه قناتی جمع آوری می شد و به مصارف کشاورزی می رسید، ولی با ساخت و سازهای بی رویه و در حریم قرار گرفتن زمینهای کشاورزی قناتها از حیز انتفاع خارج شد و پس از آن فاضلابها به درون خانه ها و معابر نفوذ کرد که پیامدهای بسیار سنگینی هم داشت.

صدمه به آثار باستانی

نماینده مردم سبزوار افزود: این مسأله باعث به وجود آمدن خسارتهای زیاد مالی شد، از جمله صدماتی به آثار باستانی سبزوار وارد کرد و هنوز هم به عنوان یک تهدید مشکل برطرف نشده است.
محمدرضا محسنی ثانی یادآور شد: برای حل این مسأله از آقای نامجو وزیر نیرو دعوت کردیم که وی دو بار برای بررسی وضعیت فاضلاب به سبزوار سفر کرد و از نزدیک مسأله را بررسی کرد.
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: پس از آن اعتبارات خوبی اختصاص یافت و در حال حاضر از وضعیت مناسب تری نسبت به گذشته برخوردار شده است.

دفع بهداشتی 70 درصد فاضلاب

وی بیان داشت: بیش از 70درصد فاضلاب سبزوار به اگوی دفع فاضلاب متصل است که 22لیتر بر ثانیه هم ظرفیت دارد. اکنون باید تصفیه خانه احداث شود که پیگیری شده و شرکت آب و فاضلاب از فرصتی که ایجاد شده باید نهایت استفاده را ببرد تا به عنوان یک سرمایه در این شهر کویری و کم آب حد اکثر بهره وری از منابع آبی انجام شود.
وی با بیان اینکه هدررفت آب در کشاورزی زیاد است، گفت: سیاستهای وزارت جهاد کشاورزی بر این مبنا قرار گرفته که از منابع آبی استفاده بهینه بشود، بویژه آبیاری تحت فشار که سبزوار بشدت به آن نیازمند است، ولی متأسفانه سرعتی که در تصمیمات وجود دارد، اصلاً در اجرا دیده نمی شود.

عدم همکاری بانکها

نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: تصمیمات منطبق با سیاستهای موجود نیست. نبود هماهنگی بین ادارات و بانکها مشکلات زیادی به وجود آورده است و کشاورزان در این بین بیشترین آسیب را می بینند.
محمدرضا محسنی ثانی با اشاره به اینکه سبزوار پس از مشهد بیشترین گردش مالی را دارد، خاطرنشان کرد: این شهر از دیر باز یک شهر تجاری بوده ولی به رغم این ظرفیت بانکها هزینه کرد پایینی دارند و اعتبارات متناسب با منابع داده نمی شود.
وی با بیان اینکه این مسأله با وزیر اقتصاد در میان گذاشته شده ادامه داد: تذکر داده شد که سهم سبزوار از تسهیلات باید با منابع رابطه معناداری داشته باشد، در حالی که این مسأله رعایت نمی شود.
وی افزود: من اعتقادی به آمار ادارات و دستگاه ها ندارم، زیرا از جایگاه علمی برخوردار نیست. ولی با این حال سبزوار معدل بهتری در استان نسبت به سایر شهرستانها دارد. در حال حاضر 34هزار نفر زیر پوشش تأمین اجتماعی قرار دارند که حدود 150هزار نفر را شامل می شود. علاوه بر این همه شاغلان تحت پوشش بیمه نیستند و احتمالاً بیش از دو برابر بیمه شدگان نیروی شاغل در سبزوار وجود دارد.
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در مورد وضعیت نابسامان کشتار دام در سبزوار تصریح کرد: یکی از منابع تأمین کننده گوشت قرمز و سفید در کشور و استان، شهرستان سبزوار است که با وجود دامهای سبک، نیمه سنگین و سنگین جای یک کشتارگاه صنعتی خالی بوده است.

پرونده قضایی برای کشتارگاه صنعتی

محمد رضا محسنی ثانی افزود: کشتارگاه سنتی مشکلات فراوانی دارد. فرسودگی و غیربهداشتی بودن آن مورد سؤال است. تصمیم گرفته شد برای بهبود وضعیت کشتارگاه صنعتی احداث شود. در این خصوص یک سرمایه گذار از شهرستانی دیگر مراجعه کرد. آن زمان به دلیل نیازی که وجود داشت، همه ارگانها با وی همکاری و مساعدت زیادی کردند، ولی از این امکانات استفاده صحیحی نشد و این سرمایه گذار به تعهداتی که داده بود عمل نکرد.
وی با اشاره به اینکه در دستگاه قضایی پرونده ای تشکیل شده است، گفت: امیدواریم مقام قضایی با توجه به نیاز مبرم شهرستان به کشتارگاه صنعتی و ضرر و زیانی که از این بابت متوجه مردم شریف سبزوار شده، تصمیم لازم را اتخاذ کند.
نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی در مورد گازرسانی به شهرستان سبزوار اظهار داشت: گازرسانی یکی از خدمات مغفول مانده سبزوار بود که در رده آخر جدول استانی قرار داشت که با پیگیریهای مستمر در حال حاضر گازرسانی به ششتمد، روداب، داورزن، جغتای و خوشاب انجام شده و در جوین هم در حال انجام است و اقدامهای بسیار مثبتی هم صورت گرفته و به لطف خدا زمستان امسال مردم این مناطق می توانند از نعمت گاز استفاده کنند.
محمد رضا محسنی ثانی خاطرنشان کرد: از سویی با وجود منابع بسیار کم آبی، توسعه شبکه های روستایی به خوبی پیش می رود به طوری که 45 روستا زیر پوشش آبرسانی قرار دارد که از معدل استانی جلوتر است.
وی همچنین در مورد جاده خطرساز روداب به سبزوار تصریح کرد: وجود کارخانه سیمان در این جاده و تردد روزانه صدها تریلی و کامیون به اقصی نقاط کشور متناسب با ظرفیت موجود در این جاده نیست.

معاون وزیر در جاده روداب

وی با بیان اینکه در این خصوص پیگیریهای زیادی انجام شده، افزود: از معاون وزیر راه دعوت شد و از نزدیک در جریان مشکلات این جاده قرار گرفت. تاکنون تقریباً پیچ های خطرناک اصلاح شده و جاده کمکی هم در حال احداث است، ولی با وجود اقدامهای انجام شده، ابلاغ اعتبارات در بخش راه بویژه در خراسان رضوی کم دیده شده و با برنامه ای که تدارک دیده شده بود تناسب نداشت.
وی یادآورشد: امید می رود در شورای برنامه ریزی استان از محل اعتبارات تملک و دارایی مبلغی به این مسأله اختصاص یابد.
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: آزادراه ها، بزرگراه ها و راه های شهری و روستایی خراسان رضوی نیازمند توجه جدی دولت است. بی عدالتی که در حق زائران حضرت رضا(ع) می شود را باید جبران کرد.
محسنی ثانی ادامه داد: آستانه ورود زائران در خراسان رضوی سبزوار است. با توجه به اینکه از شاهرود تا سبزوار مسیر طولانی وجود دارد و باید در کویر تردد کنند و از سویی تا مشهد نیز 220کیلومتر مسافت وجود دارد، سبزوار توقفگاه خوبی برای زائران محسوب می شود و می توانند تجدید قوا کنند.

شرمنده زائران

وی گفت: شرمنده زائران علی بن موسی الرضا(ع) هستیم که تاکنون تسهیلات لازم فراهم نشده، ولی با این حال احداث چند نقطه گردشگری جزو مصوبات دولت بوده ولی مثل سایر مصوبات هنوز اجرایی نشده است.
وی در مورد ورزشگاه نیمه تمام سبزوار اظهار داشت: این ورزشگاه بنا بود بر مبنای جدول زمانی که سازمان تربیت بدنی اعلام کرده بود به اتمام برسد و تاکنون هم 47درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. ولی به دلیل اینکه اعتبارات در گذشته به صورت قطره چکانی تخصیص می یافت احداث چنین پروژه هایی با تأخیر مواجه می شد.
وی خاطرنشان کرد: با پیگیری هایی که انجام شد، در حال حاضر اعتبار خوبی به این پروژه اختصاص یافته و امید می رود بزودی به مرحله افتتاح برسد، هر چند بودجه در جدول می آید، ردیف می گیرد ولی تخصیص نمی یابد.
نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در مورد احداث ایستگاه راه آهن باید به مردم بشارت بدهم، ادامه داد: احداث ایستگاه راه آهن در سبزوار که آرزوی ده ها ساله مردم این شهر است و از زمان رضاخان مورد بی مهری قرار گرفته اند.
احداث ایستگاه راه آهن سال 92

وی افزود: اقدامهای مؤثری در این خصوص انجام شده است. با حضور وزیر راه مشکل احداث ایستگاه راه آهن سبزوار هم حل شد و پیمانکار در حال انجام عملیات است که پیش بینی می شود تا سال 92 به بهره برداری برسد.
محمد رضا محسنی ثانی همچنین در مورد وضعیت صنعت در سبزوار یادآور شد: بیشتر قابلیتهای این شهرستان در بخش بازرگانی، کشاورزی، دامداری و خدمات متمرکز است و صنعت در مرتبه سوم قرار دارد. از این رو صنعت در سبزوار از رونق زیادی برخوردار نبود. چند واحد صنعتی وجود داشت که با ارتقای جوین و جغتای در محدوده آنها قرار گرفت.
وی تصریح کرد: با توجه به اشتغالزایی بیشتر صنعت نسبت به کشاورزی و ارتقای سطح درآمدی مردم منطقه، دنبال این مسأله بودیم که سهم صنعت در این شهرستان ارتقا یابد. پیگیریهای زیادی هم انجام شد.
وی بیان کرد: اما سیاستهای اجرایی اصل 44 مانع سرمایه گذاری دولت می شد و به ناچار باید بخش خصوصی وارد میدان می شد و همین مسأله باعث سردرگمی دولت در بخش اقتصاد و صنعت گردید. با سه قفله شدن درهای بانک مرکزی واحدهای صنعتی با مشکل مواجه شدند و مسرمایه گذاریسایل بسیار دیگری هم به وجود آمد.

رشد
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: با وجود تمام این مشکلات که نمی شد از سرمایه گذار بخش خصوصی چشم انداز خوبی ترسیم کرد، ولی اتفاقات بسیار خوبی در شهرستان سبزوار افتاد و در حال حاضر از وضعیت صنعتی خوبی برخوردار است.
محمد رضا محسنی ثانی افزود: مجوزهای خوبی برای احداث واحدهای پتروشیمی در سبزوار صادر شده است، یکی در مجاورت شهرک صنعتی و دیگری در جاده سبزوار به تهران احداث می شود. همچنین از 16 منطقه ویژه در کشور یکی از آنها مربوط به سبزوار است تا نقطه عطفی در صنعت و تولید و اقتصاد در استان باشد.

مشکلات خشکسالی

وی در خصوص ارایه خدمات به روستاها و روستاییان گفت: بیشترین خدمات پس از مشهد در سبزوار به روستاها ارایه شده، ولی پدیده خشکسالی باعث افزایش مهاجرت از روستاها به شهر گردیده است.
وی اظهار داشت: مهاجرت روستاییان هرچند نسبت به گذشته مقداری کمتر شده است، ولی در حال حاضر حاشیه نشینی شهر سبزوار را آزار می دهد.
نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه این شهرستان 27هزار دانشجو دارد، خاطرنشان کرد: سبزوار از قدیم به عنوان یک شهرستان علمی و دانشگاهی و حوزوی مطرح بوده و در حال حاضر هم دانشگاه پزشکی آن مستقل شده و دانشگاه علوم قرآنی نیز افتتاح گردید. از سویی رشته های متعددی در سطوح کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری نیز راه اندازی شده است.

مساعدت آستان قدس رضوی

محمد رضا محسنی ثانی ادامه داد: باید در اینجا از تولیت عظمای آستان قدس رضوی برای احداث مجتمع بزرگ فرهنگی در سبزوار تشکر ویژه داشته باشم که با موافقت ایشان و با اعتبار 30 میلیارد ریال در حال احداث است.
وی همچنین از راه اندازی پرواز عتبات عالیات در این شهرستان خبر داد و اضافه کرد: پروژه حرم تا حرم نیز که کلنگ آن در سبزوار زده شد، از پیشرفت خوبی برخوردار بوده و پیمانکاران فعالانه در حال کار هستند. از سویی کلنگ نیروگاه سبزوار هم زده شده که امیدواریم بزودی به بهره برداری برسد.
وی با اشاره به این مسأله که چه قبل و چه بعد از انقلاب سبزوار از اختلاف نمایندگانش رنج می برده، گفت: این مسأله همواره مشکلات زیادی برای مجموعه شهرستان ایجاد می کرده و برای اولین بار در تاریخ سبزوار فضای همسویی و همراهی به وجود آمده و هیچ اختلافی بین نمایندگان نیست و تمام این توفیقات در سایه همین همدلی به وجود آمده است.





منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.