اخبار سبزوار پيام : اقتصادی





اخبار » اقتصادی / تاریخ خبر: 19 بهمن 1391 / کد مطلب: 5253 / نظرات: 0


استفاده بهینه از آب ، جزء سیاست های اصلی جهاد كشاورزی است


 معاون سازمان و مدیر جهاد كشاورزی سبزوار گفت : استفاده بهینه از منابع آبی ، جزء سیاست های اصلی وزارت جهاد كشاورزی است.

به گزارش  سبزوارپیام به نقل از ایرنا ، محمد جواد ایزدیان روز چهارشنبه در مراسم آغاز به كار مجتمع گلخانه ای سبزوار ، افزود :در گذشته به دلیل فراوانی منابع و پایین بودن هزینه های تولید ، موضوع استفاده بهینه از منابع چندان مطرح نبود.

وی افزود: در دوران كنونی با كم شدن منابع اولیه و بالا رفتن هزینه های تولید،كشاورزان مایلند با استفاده از روش های مختلف هزینه های خود را كاهش دهند ،از همین رو شیوه های نوین كشاورزی مورد توجه قرار گرفته است.

وی ادامه داد: یكی از شیوه های نوین كشاورزی كه بسیار مورد توجه قرار گرفته است ، كشت گلخانه ای است.

ایزدیان اظهار داشت : با توجه به اینكه كمبود آب اصلی ترین مشكل كشاورزی در كشور بوده ، در شیوه كشت گلخانه ای راندمان آب هشت تا 10 برابر افزایش می یابد.

وی همچنین ادامه داد : میزان برداشت محصول نیز از هر هكتار زمین تا حدود 10 برابر افزایش پیدا می كند.

وی كاهش تهدیدهای طبیعی از جمله خطر سیل ، تگرگ ، طوفان و ... را از دیگر فواید كشت به شیوه گلخانه ای برشمرد و گفت : به لحاظ فرهنگی نیز كشاورزی مدرن با شیوه های جدید از جمله كشت گلخانه ای بیشتر مورد استقبال جوانان تحصیل كرده امروزی قرار می گیرد.

ایزدیان گفت: امروز اگر به جوانان فارغ التحصیل رشته های كشاورزی پیشنهاد داده شود كه به شیوه سنتی به كشاورزی مشغول شوند، كمتر رغبتی به این كار نشان می دهند اما كشاورزی با شیوه های نوین برای جوانان تحصیل كرده از جاذبه زیادی برخوردار است و آن ها را جذب می كند.

مدیر جهاد كشاورزی سبزوار سپس اشاره ای به روند ساخت مجتمع گلخانه ای این شهرستان كرد و گفت : با وجود برخی مشكلات كه در مسیر راه اندازی این مجتمع وجود داشته ، اكنون 23 مورد سند برای واگذاری قانونی زمین به فارغ التحصیلان كشاورزی آماده شده است.

ایزدیان ادامه داد : در نهایت قرار است برای 60 نفر از متقاضیان در این گلخانه زمین واگذار شود كه هر واحد واگذار شده ، سه هزارمتر مربع زمین كشاورزی خواهد داشت و در مجموع مساحت این گلخانه به 18 هكتار خواهد رسید.

وی سپس اظهار داشت : تاكنون برخی كارهای عمرانی و زیرساختی نظیر حفر چاه به عمق 100 متر ، انتقال آب از دو منبع چاه و قنات بر سر زمین ها ، ایجاد منبع هوایی و زمینی آب شرب ، ایجاد استخر ذخیره آب كشاورزی به حجم 10 هزارمتر مكعب ، شبكه آب به طول سه هزار و 500 متر ، فَنس كشی اطراف زمین ، خیابان كشی و ایجاد جداول به طول سه هزار و 900 متر و خرید امتیازات برق و گاز و ... در این مجتمع گلخانه ای انجام گرفته است.

ایزدیان در پایان اعلام كرد : از آنجایی كه این مجتمع گلخانه ای در محدوده داورزن تأسیس می شود، این پروژه هدیه ای از مردم سبزوار برای مردم شریف شهرستان داورزن محسوب خواهد شد.

در مراسم اهدای سند زمین گلخانه ای به شماری از فارغ التحصیلان كشاورزی سبزوار كه در محل روستای ریوند بخش داورزن انجام شد ، مسوولان محلی سبزوار و داورزن ، مدیر باعبانی و معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد كشاورزی خراسان رضوی حضور داشتند. 



منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.