اخبار سبزوار پيام : اجتماعی


اخبار » اجتماعی / تاریخ خبر: 4 فروردين 1392 / کد مطلب: 5614 / نظرات: 0


چنار كیذقان ششتمد 2500 سال قدمت دارد


چنار كیذقان ششتمد 2500 سال قدمت دارد  یك باستان شناس گفت: قدمت درخت چنار روستای كیذقان ششتمد از توابع شهرستان سبزوار، مربوط به 2500 سال پیش است.
  
به گزارش سبزوارپیام،'محمد عبدالله زاده ثانی' روز یكشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این چنار قدیمی و زیبا حدود شش متر قطر و حدود 20 تا 22 متر ارتفاع دارد و محیط آن 28 متر است.

وی گفت: با توجه به قطر قابل توجه این درخت، در چند سال گذشته به طور طبیعی داخل آن شكافی ایجاد شده كه از آن به عنوان كفاشی استفاده و به مرور زمان این شكاف ترمیم شده است.

وی اظهار كرد: این درخت با توجه به روایات كتاب 'تاریخ بیهق' اثر 'علی ابن زید بیهقی' كه در قرن ششم هجری قمری نوشته شده كهن ترین موجود زنده خراسان است.

این پژوهشگر سبزواری با اشاره به عمر حدود دو هزار و 500 ساله این درخت با توجه به قطر آن گفت: به خاطر اینكه چنار كیذقان نزد عامه مردم مورد احترام و همچنین مكمل اسناد تاریخی و فرهنگی شهرستان است، تقاضای ثبت آن در فهرست آثار ملی تاریخی داده شد.

وی با بیان اینكه این چنار در ضلع جنوبی استخر عمومی روستای كیذقان قرار گرفته، افزود: طول سایه انداز چنار كیذقان در طلوع و غروب بیش از 200 متر و در ظهر بین 10 تا 20 متر است.

وی در مورد روستای كیذقان محل واقع شدن این درخت گفت: پیشینه اساطیری كیذقان بر اساس تقسیم بندی فردوسی در شاهنامه به دوره كیانیان می رسد و 'كی' در زبان پهلوی به معنای پادشاه است.

عبدالله زاده اظهار داشت: 'ارنست هرتسفیلد' معتقد است، دوره كیانیان كه در شاهنامه آمده، مصادف با دوره مادها در ایران است.

وی با بیان اینكه گاه عمر درختان به رقم های دور از ذهن آدمی می رسد، افزود: به طور مثال ابوالحسن بیهقی عمر سرو فریومد و كاشمر را بیش از یك هزار و 500 سال می داند و از بین بردن آنها را به دستور المتوكل عباسی و ینالتكین در كتاب تاریخ بیهق ذكر می كند.

وی درخت سرو 'كمیز' شهرستان داورزن را نیز درخت دیگری با قدمت حدود دو هزار ساله ذكر كرد و گفت: این درخت كه به صورت تك درختی در كوهپایه است از فاصله چند كیلومتری قابل مشاهده می باشد.

وی برجای ماندن این درختان قدیمی و قطع نشدن و از بین نرفتن آنها را ناشی از مقدس دانستن آنها و برگرفته از باورهای گذشتگان عنوان كرد.



منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.