اخبار سبزوار پيام : اجتماعی


اخبار » اجتماعی / تاریخ خبر: 6 فروردين 1392 / کد مطلب: 5618 / نظرات: 0


مسافران خواستار مرمت كاروانسرای تاریخی مهر شدند


مسافران خواستار مرمت كاروانسرای تاریخی مهر شدند  شماری از مسافران و گردشگران نوروزی خواستار مرمت و تغییركاربری كاروانسرای تاریخی بین راهی روستای 'مهر' شهرستان داورزن شدند.

به گزارش سبزوارپیام به نقل از ایرنا ، آنها با بیان اینكه هم اكنون سالانه میلیون ها مسافر و زائر از این محور تردد می كنند،اظهار كردند :این بنای با ارزش در حال تخریب است و در حال حاضر قابلیت تغییر كاربری به یك مجتمع رفاهی و خدماتی را دارد.

یك مغازه دار در حاشیه بازدید از این كاروانسرای تاریخی گفت: این كاروانسرای تاریخی كه روزی منزلگاه زائران جاده قدیم ابریشم بوده نیازمند مرمت و بازسازی است و مسوولان باید برای احیای این اثر تاریخی و باستانی تدابیری جدی اتخاذ كنند.

رضا موسوی با اشاره به موقعیت این اثر تاریخی افزود: این رباط با ارزش قابلیت تبدیل به یك مكان رفاهی و اقامتی را دارد.

وی بیان كرد: مسوولان با مرمت و تغییر كاربری این محل می توانند برای جوانان و افراد جویای كار، اشتغال ایجاد كنند.

یك فرهنگی هم بر ضرورت مرمت این اثر تاریخی تاكید كرد و گفت : آثار تاریخی و باستانی هویت مردم این منطقه را نشان می‌دهد و بازسازی این كاروانسرا ضروری است .

یكی از ساكنان روستای كوشك باغ از توابع شهرستان داورزن هم گفت : مسوولان بویژه سازمان میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری باید برای تغییر كاربری این رباط برنامه ریزی كنند.

یك راننده كامیون هم با اشاره به ‌دلیل واژگونی خودروهای سواری در محور سبزوار- شاهرود ،معتقد است كه بیشتر واژگونی خودروها در این مسیر به خاطر خستگی و خواب آلودگی راننده ها بوده كه دلیل آن كمبود مراكز اقامتی و رفاهی بین راهی است.

مجید سالكی افزود:ایجاد مراكز تفریحی ، رفاهی و خدماتی و نیز بازسازی این مكان ها می تواند در كاهش تصادفات و حوادث رانندگی بسیار مفید باشد.

سرپرست فرمانداری داورزن هم چندی پیش در گفت و گو با ایرنا خواستار مرمت و تغییر كاربری این بنای با ارزش شد.

مهندس غفاری با اشاره به تردد سالانه میلیون ها و مسافر از حاشیه این كاروانسرای بین راهی افزود:این رباط قابلیت به یك مكان رفاهی و خدماتی را دارد.

كاروانسرای مهر كه قدمت آن مربوط به‌دوران قاجاریه است با شماره ‎3/1660 در فهرست آثار ملی كشور نیز به ثبت رسیده است.

مصالح این رباط از آجر،ملات گل و گچ و تزئینات آن به‌صورت آجری نیم دایره است. طاق هاو قوس‌های آن نیز جناقی و هلالی است و دارای هشتی ، حیاط مركزی ، اصطبل‌های شرقی و غربی و یك محل شاه‌نشین است .

رباط تاریخی مهر در حاشیه روستای مهر از توابع شهرستان داورزن و در كنار محور جنوبی سبزوار- شاهرود در 50 كیلومتری غرب سبزوار واقع است و یكی از بهترین و زیباترین كاروانسراهای بین راهی این مسیر محسوب می‌شود. 




منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.