اخبار سبزوار پيام : اجتماعی


اخبار » اجتماعی / تاریخ خبر: 3 ارديبهشت 1392 / کد مطلب: 5797 / نظرات: 2


دامپزشكی سبزوار در مورد بیماری تب خونریزی دهنده كنگو هشدار داد


 شبكه دامپزشكی سبزوار در مورد بیماری تب خونریزی دهنده كنگو با آغاز فصل گرما هشدار داد.
  
 
در گزارش شبكه مزبور كه روز دوشنبه در اختیار ایرنا قرار گرفته آمده است: تب خون ریزی دهنده كریمه كنگو (CCHF) یكی از بیماری مشترك بین انسان و دام با منشأ ویروسی است كه از طریق گزش كنه آلوده به این ویروس، به انسان و دام منتقل می شود.

این بیماری در دام معمولا فاقد علائم مشخص بوده ولی در انسان با تب و لرز و خونریزی در پوست و مخاط می باشد و درصورت عدم درمان به موقع احتمال مرگ و میر آن زیاد می باشد.

بر اساس این گزارش ،افراد در معرض خطر ابتلا به این بیماری شامل كارگران كشتارگاه ،كشتار كنندگان غیر مجاز دام، دامداران، زنان خانه دار روستایی كه با ترشحات و یا گوشت گرم و تازه دام آلوده كشتار شده در تماس هستند، رانندگان كامیون های حمل دام زنده، كاركنان دامپزشكی، اطرافیان بیمار و پزشكان و پرستاران در تماس با آنها می باشند.

در گزارش شبكه دامپزشكی سبزوار آمده است: با شروع فصل بهار و تابستان كه همزمان با افزایش فعالیت و تكثیر كنه های دامی می باشد، احتمال بروز این بیماری نیز افزایش می یابد.

از دیگر راههای انتقال بیماری به انسان تماس با خون و ترشحات دامهای آلوده می باشد كه در هنگام ذبح دام در صورتی كه رعایت اصول بهداشتی توسط فرد صورت نگیرد احتمال انتقال بیماری افزایش می یابد.

پیشگیری از این بیماری از طریق جلوگیری از ازدیاد جمعیت كنه های دامی با بهسازی محوطه های دامداری، ضدعفونی و سم پاشی دامداریها، استفاده از چكمه و لباس كار مناسب هنگام تماس با دام و یا ذبح دام می باشد.

در گزارش مزبور توصیه شده است، برای جلوگیری از انتقال این بیماری، از هرگونه كشتار دام خارج از كشتارگاه اكیدا خودداری شود و لاشه دام ذبح شده به مدت 24 ساعت در دمای چهار درجه سانتیگراد نگهداری گردد.

بر اساس این گزارش، سال گذشته برای مبارزه با كنه های دامی و كنترل بیماری ها از جمله بیماری تب خونریزی دهنده كنگو، 4847 راس گاو و گوساله و 65 هزار و 692 راس گوسفند و بز و 238 هزار و 400 متر مربع اماكن دامی این شهرستان علیه بیماری مزبور سم پاشی شد.

 





منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


2 نظر در صف تاييد است.