اخبار سبزوار پيام : اجتماعی


اخبار » اجتماعی / تاریخ خبر: 23 ارديبهشت 1392 / کد مطلب: 5951 / نظرات: 0


خواسته ها ومطالبات مردم صدخرو


صدخرو نیوز نوشت /

جناب آقای مهندس اسماعیل غفاری

فرماندار محترم شهرستان داورزن

خواسته ها ومطالبات به حق مردم صدخرو

 با ســـلام

احتراماً ، انتصاب شایسته حضرتعالی را به عنوان اولین فرماندار شهرستان داورزن تبریک می گوییم .براي جنابعالي آرزوي سلامتي و توفيق روز افزون در خدمت بيشتر به مردم زحمت کش شهرستان جدید التاسیس داورزن داریم .

مقدمتا من باب تکلیف بر خود لازم می دانیم برخی از خواسته ها و  مطالبات به حق مردم صدخرو را خدمت جنابعالی مطرح نماییم.

- جناب آقای فرماندار، قطعاً یکی از وظایف کلی فرماندار محترم اجرای سیاست‌های عمومی دولت و سعی در بالا بردن سطح زندگی و تامین رفاه و آسایش عمومی در حوزه‌شهرستان‌ و روستاهاست. در این راستا گزاف نیست اگر بگویم روستای صدخرو و سایر روستاهای شهرستان سبزواردر گذشته بدلیل گسترگی استان خراسان  و سایر دلایلی دیگر از توجه لازم برخور نبوده و دریافت اعتبارات و تسهیلانت عمرانی  بی نصیب بوده به دیده فراموشی سپرده شده بودند.

با ارتقا  داورزن به شهر و بعد از آن ارتقا بخش داورزن به شهرستان بارقه های امیدی  برای پیشرفت های عمرانی و توسعه زیربناهای اقتصادی منطقه در دلها زنده شد.

- آقای مهندس اسماعیل غفاری ، اعتقاد قلبی مردم خونگرم صدخرو به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران بر کسی پوشیده نیست ، نثار خون پاک بیش از 30 شهید والا مقام  و دهها جانباز،سندی نسبت به التزام  به نظام مقدس جمهوری اسلامی می باشد لذا جا دارد به خواسته های آنان توجه ویژه ای بشود.

- آقای فرماندار، اینک که به حق بر این مسند قرار گرفته اید این انتظار وجود دارد که  در اداره امور محدوده تحت نظر خود به عدالت رفتار نمایید و منابع و اعتبارات و تسهیلات شهرستان را به السویه  و به تناسب جمعیتی تخصیص نمایید.

- آقای فرماندار چنانکه مستحضرید تنها منبع درآمد مردان و زنان پاک صدخرو،برپایه کشاورزی استواربوده است. با توجه به خشکسالی های چند ساله اخیر، کشاورزان همواره با مشکل کم آبی و بحران آب مواجه بوده اند . بازده پایین آبیاری به دلیل مشکلاتی از جمله عدم آگاهی ، ضعف دانش فنی مناسب، شیوه‌های سنتی کشت و زرع، عدم وجود شبکه‌های آبرسانی مناسب و نبود مدیریت مصرف آب مزید بر علت شده و موجب اتلاف منابع آب بوده است، به طوری که بازده مصرف آب در بخش کشاورزی بسیار پایین می باشد. 

باتوجه به مراتب فوق الذکر ، لازم است هرچه سریعتر روشهای آبیاری نوین جایگزین آبیاری سنتی ، از جمله آبیاری بارانی و آبیاری قطره ای ،مورد توجه برنامه ریزان حضرتعالی قرار گیرد.

 - یکی دیگراز مشکلات روستا، مشکل بیکاری و عدم شغل  اکثر جوانان روستا مخصوصا قشر تحصیل کرده می باشد و این عامل باعث مهاجرت اکثر مردم به شهرهاست که خود این عامل هم باعث چند برابر شدن مشکلات در روستا خالی می شود. هم اکنون جمعیت این روستا بالغ بر 3100 نفر(820 خانوار) می باشد و این لحاظ بزرگترین روستا در بخش داورزن می باشد. بر اساس منابع غیر رسمی جمعیت  روستای صدخروبیش از 10 هزار نفر تخمین زده می شود که حدود دو سوم این جمعیت به علل مختلف ، به شهر های بزرگ از جمله تهران، مشهد و سبزوار مهاجرت کرده اند. جمعیت واقعی روستا در ایام خاصی مانند: عید نوروز و یا محرم به درستی قابل تخمین است. سال هاست طرح های متفاوتی برای اشتغال جوانان و توسعه  روستا مطرح می گردد ولی پیشرفت درخور توجهی حاصل نشده است. ساختار های نامناسب-عدم حمایت کافی از تولید-عدم رقابتی بودن محصولات روستا و هزار مشکل دیگر ماندگاری جوانان را در روستا سخت کرده است که باید از سوی برنامه ریزان شما توجه ویژه ای به این مقوله بشود.

- مشکل بعدی موضوع طرح بهسازی روستای صدخرو است که  نیمه کاره رها شده است. هنوز کوچه هایش همانهاست که در امتداد حد و مرز زمین مزروعی رقم خورده است کج و معوج، تنگ و دست و پاگیر . با توجه به خاکی بودن خیابانها و کوچه ها ، عبور و مرور را مشکل کرده و نیمه رها شدن طرح هادی نیز این مشکل را چند برابر کرده است.

- یکی دیگر از مشکلات روستا نبود زمین و امکانات ورزشی مناسب برای جوانان است و با توجه به علاقه مندی جوانان به ورزش و پیشرفت آنان در زمینه های مختلف اعم از والیبال، فوتبال، پینگ پونگ و ... ایجاد یک سالن ورزشی می تواند گرایش جوانان به ورزش و پیشرفت آنان در این زمینه و همچنین اوقات فراغت سالم را فراهم نماید.

- اقای فرماندار ، از زمانی که اولین کلنگ گاز رسانی در روستای صدخرو به زمین زده حدود سه سال می گذرد . طبق وعده های مسولین در حضور مردم قرار بوده طرح گاز رسانی در 22 بهمن سال 1390 به بهره برداری برسد و این وعده هرسال تا کنون  تکرار شده و اخیرا هم  رئیس اداره گاز شهرستان داورزن گفته اند که گازرسانی به روستاهای این شهرستان تا ابتدای زمستان محقق می‌شود.  به خاطر همین وعده های تکراری  دو سال است که مردم به امید گازرسانی، موفق به خرید سوخت نفت و گاز زمستانی خود نشده ‌بودند و با توجه به بالارفتن قیمت سوخت بعداز هدفمندی یارانه‌ها، مشکلات اقتصادی و معیشتی را نیز برای مردم فراهم نمود.به نظر می رسد بعد از این همه تاخیر لازم هر چه سریعتر مردم روستا از داشتن نعمت گاز برخوردارشوند.

- دیگر مسائل حاکم بر روستا بحث گرانی بیش از حد املاک و زمین در روستا است که گاها مشاهده شده قیمت ملک در برخی نقاط روستا با قیمت ملک در شهرستان سبزوار برابری می کند و تنها دلیل آن موقوفه بودن و کشاورزی بودن زمین های اطراف روستا بوده و همین امر باعث رشد تصاعدی زمین های محصور شده است.

طرح ایجاد قطعه زمین های بلوک بندی شده چند سال است در دست مطالعه و گاها اجرا است اما حرکت مثمر به ثمر تا کنون مشاهده نگشته.

بحران املاک به حدی می باشد که بعضا خانوادهایی صرفا به دلیل عدم وجود خانه ی استیجاری صدخرو را ترک می نمایند آیا تبدیل بخشی از اراضی کشاورزی به مسکونی آنقدر مشکل  است که باید شاهد مهاجرت جوانان آن هم بخاطر عدم وجود املاک استیجاری بود؟

این موارد تنها بخشی از مشکلات روستای صدخرو است که بر حسب وظیفه به ذکر چند نمونه از آنها پرداختم. امیدواریم مورد عنایت جنابعالی و مجموعه همکارانتان قرارگیرد.





منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.