اخبار سبزوار پيام : اجتماعی


اخبار » اجتماعی / تاریخ خبر: 1 خرداد 1392 / کد مطلب: 6005 / نظرات: 0

معاون استاندار و فرماندار سبزوار


مهار رشد حاشیه نشینی نیازمند یک همت همه جانبه است


مهار رشد حاشیه نشینی نیازمند یک همت همه جانبه است معاون استاندار و فرماندار سبزوار گفت: تاکنون منابع بسیار خوبی برای توانمند سازی شهرها پیش بینی شده و مهار رشد حاشیه نشینی در سبزوار نیازمند یک جهاد فراگیر و همت همه جانبه دستگاه های اجرائی شهرستان می باشد.
قاسم شعبانی عطار در دومین جلسه ستاد توانمند سازی شهر سبزوار که با حضور جمعی از روسای ادارات و نهادهای مختلف این شهرستان در محل فرمانداری برگزار شده بوذ اظهار داشت:  سبزوار بعد از مشهد مقدس دومین شهر می باشد که با حاشیه نشینی مواجه است  متاسفانه این موضوع هم برای مدیران دستگاه های اجرائی  و هم مسئولین امنیتی و سیاسی را با مشکلات فراوانی مواجه ساخته است.

 وی خواستار همکاری همه جانبه همه دستگاه های خدمات رسان با شهرداری شد و گفت: این نهاد مردمی با همه توان و امکانات به تنهایی قادر به جلوگیری از حاشیه نشینی و ساخت و سازهای غیر مجاز نمی تواند باشد.

وی ادامه داد: این توقع بی جا از شهرداری است باید با همه توان و امکانات از این امر در حاشیه شهر جلوگیری شود تا افراد بدون مجوز شهرداری و برخلاف کمیسیون ماده 10 و عدم رعایت طرح جامع و تفصیلی اقدام به ساخت و ساز در حاشیه شهر نکنند.

شعبانی از 40 متری دوم، اسلام آباد ، صالح آباد ، جعفرآباد، قلعه نو و کهنه آب به عنوان مناطقی که حاشیه نشینی در آن رشد روز افزونی داشته یاد کرد و افزود: آنچه موجود است باید توانمند سازی کنیم و با تقویت و توسعه خدمات و امکانات به مردم این مناطق که معمولا از بنیه اقتصادی ضعیفی برخوردارند کمک کنیم.

مقام عالی دولت در سبزوار خشکسالی های پی در پی، عدم وجود منابع در روئستاها و شهرهای اقماری، انگیزه های شهری، امکانات مربوط به شهر را ازجمله  عوامل مهاجرت مردم از روستاها به شهرها بیان کرد و خواستار سوق امکانات و خدمات به سوی روستاها شد و گفت: مشکل اصلی روستائیان درآمد و عدم اشتغال می باشد در صورتی که این امکانات برآورده شود اینگونه مهاجرت ها نیز کاهش می یابد.

شعبانی افزود: سبزوار از لحاظ موقعیت حاشیه نشینی وضعیت مناسبی ندارد پیش بینی می شود که در صورت عدم استفاده از مصالح نامرغوب و عدم استانداردهای لازم در صورتی که زلزله ای رخ دهد تعداد زیادی از شهروندان با خطر مواجه خواهند شد.

وی با تاکید بر اینکه مردم ساکن در حاشیه شهر جزء اقشار آسیب پذیر و محروم جامعه هستند اظهار داشت: هر یک از دستگاه های اجرائی وظیفه قانونی و اداری خاصی دارند البته نباید این فشارها سبب آزاد و رنجش خاطر این افراد را که از وضعیت اقتصادی خوبی برخوردار نیستند فراهم شود .

معاون برنامه ریزی و امور عمرانی فرمانداری سبزوار گفت: بحث سکونتگاه های غیر رسمی و حاشیه نشینی از اداوار گذشته در همه شهرها و استان های سطح کشور وجود داشته  و یک پدیده جدید نمی باشد.

محمد کلاته مهاجرت های روستائیان به شهرها و عدم مطالعه و برنامه ریزی درمدیریت شهری را از جمله عوامل گسترش ساخت و ساز در حاشیه های شهر عنوان کرد و اظهار داشت: وضعیت نا مطلوب اقتصادی این افراد اقتضا می کند تا در حاشیه شهر و در محدوده غیر قانونی اقدام به خریداری زمین و ساخت و ساز غیر مجاز کنند.

کلاته افزود: اینگونه ساخت و سازهای بی مورد در حاشیه شهر شهرداری و همچنین دستگاه های اجرائی را با چالش های خاصی مواجه ساخته چرا که هریک از ان ها خواستار بهره مندی از امکانات آب ، برق، گاز و تلفن می باشند.

معاون برنامه ریزی فرمانداری سبزوار خواستار همکاری و مشارکت تمامی نهادهای شهرستان در مهار این معضل شد و گفت: در حال حاضر این ساخت و سازها به عنوان یک معضل جدی پیش روی شهرستان قرار گرفته که تخریب آن امکانپذیر نیست.

کلاته ادامه داد: وظیفه ما ساماندهی مناطق مختلف شهری می باشد این موضوع باید فرهنگ سازی شود به نوعی که خود مردم رغبت کنند به روستاها مهاجرت کنند.

وی به سوء استفاده برخی فرصت طلبان از اتفاقات حاشیه نشینی اشاره کرد و افزود: این افراد با قطعه بندی زمین ها با قولنامه اقدام به خرید فروش زمین ها می کنند که باید در این خصوص نیز اقدامات جدی صورت بگیرد.سبزوار نیوز





منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.