اخبار سبزوار پيام : اجتماعی





اخبار » اجتماعی / تاریخ خبر: 3 تير 1392 / کد مطلب: 6222 / نظرات: 0


فعالان برتر کشوری ، استانی و شهرستانی در بخش کشاورزی سبزوار تجلیل شدند


مدیر صنایع کشاورزی جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت : 57 مجوز تاسیس فرآوری محصولات گیاهان دارویی در استان در حال انجام است .
به گزارش  سبزوارپیام به نقل از  ایرنا، مهندس ˈاسماعیل نامنی ˈ  در گردهمایی فعالان بخش کشاورزی ، تجار ، بازاریان و فعالان حوزه گیاهان دارویی و فرآوری صنایع کشاورزی شهرستان سبزوار با توجه به ظرفیت ، نیروهای انسانی و نیازی که در این بخش است، افزود : در حال حاضر 13 واحد فرآوری محصولات گیاهان دارویی در استان خراسان رضوی فعال است.

وی اظهار داشت : رویکرد ما برای امسال ورود جدی به بخش فرآوری گیاهان دارویی و تقویت این بخش با اعطای تسهیلات به فعالان این حوزه است.

وی با بیان اینکه اقلیم کشور ما متناسب با تولید انواع گیاهان دارویی بوده و این ظرفیت بویژه در شهرستان سبزوار هم وجود دارد، افزود : بایستی فرآوری محصولات کشاورزی با توجه به زائداتی که این محصولات دارند، تقویت شود.

وی اظهار داشت : بایستی از خام فروشی در عرصه محصولات کشاورزی پرهیز شده و دانش فنی و سمت و سوی فعالیت خود را به سمت فرآوری محصولات کشاورزی و صادرات ببریم.

وی با اظهار اینکه 470 واحد دارای پروانه بهره برداری از سازمان در بخش فرآوری محصولات کشاورزی فعال است،گفت : 3/3 دهم میلیون ظرفیت فرآوری محصولات کشاورزی استان است.

وی به تسهیلات توسعه کشاورزی هم اشاره کرد و گفت : از 450 میلیارد تومان سهم کشور، 65 میلیارد تومان سهم استان بوده که خراسان رضوی در جذب تسهیلات در سال 90 رتبه اول کشور را به خود اختصاص داد .

مدیر صنایع کشاورزی جهاد کشاورزی خراسان رضوی ادامه داد : در سال گذشته برای اعطای تسهیلات به 96 طرح به مبلغ 75 میلیارد تومان با بانک ها ی این استان قرارداد منعقد شد.

مهندس ˈنامنی ˈ به قابلیت ها و ظرفیت های کشاورزی استان هم اشاره کرد و گفت : این استان در محصولاتی همچون زعفران ، خربزه ، تولید گوشت قرمز و تخم مرغ رتبه اول و در محصولاتی نظیر گوجه فرنگی و چغندر رتبه دوم کشور را دارا است .

معاون سازمان و مدیر جهاد کشاورزی سبزوار هم در این نشست با ارائه گزارشی از ظرفیت ها و قابلیت های کشاورزی این شهرستان گفت : سبزوار با دو هزار منبع آبی اعم از چاه های عمیق ، نیمه عمیق ، قنوات ، رودخانه ها و چشمه سارها است که سالانه در بخش کشاورزی سبزوار 654 میلیون مترمکعب آب به مصرف می رسد.

مهندس ˈمحمد جواد ایزدیان ˈ افزود : سبزوار به انضمام شهرستان تازه تاسیس داورزن دارای22 هزار بهره بردار ، 80 هزار هکتار سطح زیرکشت محصولات زراعی و باغی و 300 هزار تن تولید محصولات کشاورزی است که هفت درصد استان به لحاظ سطح زیرکشت و هم تولید محصولات را شامل می شود.

وی ادامه داد : شهرستان سبزوار در محصولاتی همچون پنبه ، فلفل ، بادام و انار صاحب رتبه در استان است.

وی به وجود 60 واحد مرغداری فعال با ظرفیت شش میلیون قطعه در هر دوره در سبزوار هم اشاره کرد و گفت : این شهرستان تامین کننده یک سوم گوشت مرغ استان خراسان رضوی و صاحب رتبه اول در تولید گوشت مرغ در استان است .

وی با اشاره به وجود 50 هزار دام سبک ، 29 هزار دام سنگین در سبزوار گفت : حدود 100 هزار تن محصولات دامی از این شهرستان صادر می شود.

وی به وسعت 12 هزار و 500 کیلومتر مربع سبزوار و تنوع آب و هوایی و اقلیمی آن اشاره کرد و افزود : در این شهرستان 62 نوع محصول از 64 نوع محصول استان قابلیت کشت وجود دارد .

معاون سازمان و مدیر جهاد کشاورزی سبزوار اظهار داشت : در بخش تسهیلات توسعه کشاورزی این شهرستان 13میلیارد تومان از این تسهیلات در بانک کشاورزی بود که جذب شد و 10 میلیارد تومان هم در بانک سپه که در حال جذب است .

معاون سازمان و مدیر جهاد کشاورزی سبزوار، گرانی و کمبود نهادهای کشاورزی ، پایین بودن کیفیت سموم ، جوابگو نبودن هزینه ها با توجه به درآمد در این بخش ، عدم وجود شبکه مناسب برای توزیع محصولات و فراگیر نبودن بیمه محصولات را از جمله چالش ها و مشکلات کشاورزان عنوان کرد .

در پایان این گردهمایی از 30 نفر از فعالان برتر استانی ، کشوری و شهرستانی در بخش کشاورزی با لوح تقدیر و هدایایی ، تجلیل شد.



منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.