اخبار سبزوار پيام : اجتماعی


اخبار » اجتماعی / تاریخ خبر: 15 تير 1392 / کد مطلب: 6283 / نظرات: 1


احداث "کمربند سبز" مانع رشد حاشیه نشینی سبزوار خواهد شد


برای تهیه گزارشی در مورد حاشیه نشینی و بررسی مشکلات حاشیه نشینان شهر سبزوار به محله انبار جهاد، جهاد 8 رفتیم، محله ای که انصافا نسبت به دیگر محلات مرکزی شهر از امکانات متفاوت تری برخوردار بود، اهالی ای محله بعضا از کمبود آب آشامیدنی، مشکل فاضلاب شهری، نبود مدرسه، مسجد، خانه بهداشت و... گلایه های فراوانی داشتند هر چند که به اذعان برخی از آنان و بازدیدهای میدانی شهرداری نسبت به دیگر ادارات مرتبط در بحث ارائه خدمات خصوصا آسفالت کوچه ها و معابر، تعریض و بازگشایی خیابان ها، بهسازی کال عیدگاه و دیوار ساحلی و...  پیشگام بود.

به گزارش روابط عمومی شهرداری سبزوار، یکی از بانوان این محله ضمن انتقاد از اداره آموزش و پرورش سبزوار گفت: نبود مدرسه در این محله یکی از اصلی ترین مشکلات ما محسوب می شود بگونه ای که دانش آموزان ما مجبورند با طی مسافت های 2 کیلومتری به نزدیکترین مدارس سطح شهر برسند.

وی با بیان اینکه نبود مدرسه در این محله ما را با مشکلات فراوانی از جمله تامین کرایه رفت و آمد دانش آموزان مواجه کرده است، خواستار رسیدگی وحل این مشکل از سوی مدیران شهری خصوصا مسئولان آموزش و پرورش شد.

بانوی دیگر نیز از اداره آب و فاضلاب ابراز گلایه کرد و افزود: آب و فاضلاب های روان در کوچه های این محله علاوه بر آلودگی های فراوان عمدتا بیماری های بسیاری را برای ما و کودکانمان سبب شده و متاسفانه هیچ یک از مسئولین پاسخگو نیستند.

یکی دیگر از اهالی در پاسخ به سوال خبرنگار ما که آیا خانه هایتان را غیر مجاز ساخته اید، افزود: به دلیل عدم تمکن مالی و ندادن مجوز از سوی شهرداری ما مجبور به ساخت و ساز های غیر مجاز هستیم، ما همان پابرهنه های بی کفشی هستیم که هنوز کسی بر پاهای ما کفشی نکرده، خواهش می کنم مسئولین به مشکلات اهالی این محله رسیدگی کنند.

عده ای دیگر نیز نبود خانه بهداشت، مسجد، کمبود آب و... را یادآور و خواستار رسیدگی به این مشکلات شدند.

در این راستا برای بررسی مشکلات اهالی این محله به سراغ شهردار سبزوار رفتیم که وی در این رابطه گفت: سبزوار با محدوده خدماتی 700 هکتاری خود دارای 150 هکتار محدوده حاشیه نشین و 5 منطقه سکونت گاه غیر رسمی است که متاسفانه در این مهم بعد از مشهد رتبه دوم استانی را دارا می باشد.

حسین مقصودی با بیان اینکه در 2 سال گذشته با همراهی دولت، سیاست گذاری شورای اسلامی شهر و شهرداری اقدامات خوبی در این مناطق صورت گرفته است، توانمندسازی سکونتگاه های غیر رسمی در بحث آسفالت و بازگشایی معابر، احداث پارک محله ها، فضاسازی اصولی محیط شهری این مناطق، اعطای مجوز چهاردیواری با متری حدود 10 هزار تومان البته بر مبنای اصول شهرسازی را از اقدامات موثر در این مدت برشمرد.

وی در ادامه احداث کمربند سبز در محدوده شهر و اطراف آن را از مهمترین اقدامات موثر شهرداری برای مهار حاشینه نشینی و رشد افقی شهر بیان کرد و افزود: 110 هکتار از اراضی این کمربندی با اعتباری بالغ بر 14 میلیارد تومان از محل عوارض مردمی تملک شده است.

شهردار سبزوار افزود: احداث کمربندی سبزوار به 70 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که این مهم به جز ارائه خدمات و توانمندسازی مردم این مناطق است.

وی با بیان اینکه ساماندهی سکونت گاه های غیر رسمی سبزوار خواهان عزم ملی، استانی و همراهی خوب مردم سبزوار است، ابراز امیدواری کرد هرچه سریعتر سبزوار با ارائه خدمات به همه مناطق شهری، بیش از گذشته در مسیر توسعه و بالندگی قرار بگیرد.

اما معاون برنامه ریزی و امور عمرانی فرماندار سبزوار نیز در این رابطه افزود: طرح ساماندهی سکونتگاه های غیررسمی توسط مشاور تهیه شده و در اعتبارات امسال دستگاه ها موظف به تخصیص 30 درصد از اعتبارات خود جهت ساماندهی سکونتگاه های غیر رسمی سبزوار شده اند.

محمد کلاته توانمندسازی اقتصاد روستایی، بهسازی بافت های فرسوده، احداث کمربند سبز، جلوگیری از ساخت و سازهای بی رویه و غیر اصولی و اسکان جمعیت در بافت های فرسوده را از عوامل مهم جلوگیری از حاشینه نشینی سبزوار بیان کرد.





منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:



آقای شهردار اگر به محدوده کردن اراضی واقع درفضای خالی بین سبزوار تا توحید شهر اقدام فرمایید بدون شک هم مشکلات ساکنین توحید شهر رفع می شود و هم شهر ابهت واقعی خودش را پیدا خواهد کرد و حاشیه نشینی هم به دلیل قانونی بودن ساخت وسازها مفهمومی نخواهد داشت.