اخبار سبزوار پيام : اجتماعی


اخبار » اجتماعی / تاریخ خبر: 29 تير 1392 / کد مطلب: 6387 / نظرات: 0


10 شب مراسم تعزیه خوانی در شهرستان سبزوار اجرامی شود


مدیر عامل کانون تعزیه سبزوار گفت :در آستانه ایام سوگواری مولای مظلومان علی (ع) ،پس از مراسم افطار، 10 شب مراسم شبیه خوانی با موضوعات متنوعی در رثای مقام عالی آن حضرت شامل (رشادتها، صبر، ایثار، شهامت و شهادت ایشان) در این شهرستان برگزار می شود.   
قاسم سهیلی  اظهار کرد:خوشبختانه سبزوار در طول تاریخ در رأس تمامی نمایش های آیینی و سنتی کشورمان بوده است .
وی ادامه داد: سبزوار از دیرباز در این خصوص پیشتاز سایر شهرهای ایران بوده و همچنان که در کنکاش های به عمل آمده مشهود است، سبزوار وام دار و میراث دار این هنر متعالی است.
سهیلی گفت : پیش از اسلام نیز به لحاظ وقوع دلاوری ها و مظلومیت هایی که مردم دیار سربداران بخاطر آن زبانزد بوده اند، مظلومیت چهره هایی نظیر "سیاوش" که از اساطیر باستان منطقه بوده با سیاوش خوانی، گرامی داشته شده است.
وی افزود: وجود آرامگاه سهراب و محل جنگ تاریخی رستم و سهراب در این شهر، گویای واقعیت های فراوانی است که تنها با رصد منابع تاریخی درخواهیم یافت که سبزوار به راستی پیشگام این هنر بوده است.
وی اظهار داشت: از دیرباز سبزوار را به عنوان شهرهای اربعه مذهبی و تنها شهر دارالمومنین شیعه ایران می شناخته اند که خواستگاه قیام مذهبی سربداران و همچنین اداره کننده قیام علویان در دیگر مناطق کشور بوده اند.
سهیلی در ادامه به وجود 120 گروه ثبت شده شبیه خوانی و تعزیه در سبزوار اشاره کرد و گفت :در این میان 240 ذاکر اهل بیت علیهم السلام از طرح بیمه ارشاد بهره مند شدند و 15 نفر از پیرغلامان نیز از مستمری بگیران این طرح هستند.
مدیرعامل کانون تعزیه سبزوار در ادامه نبود محل مناسبی برای گردآوری نسخ مربوط به تعزیه را از جمله کاستی های این شهر دانست و افزود: بر این اساس همه ساله شاهد از بین رفتن این نسخه های گاه 200 ساله هستیم که جا دارد مسئولان این کانون را در برپایی موزه تعزیه سبزوار یاری نمایند.
وی گفت :اعزام متعدد تعزیه خوانان سبزواری به خارج از کشور، کسب بیشترین جوایز و احکام، دیپلم افتخار و تندیس از جشنواره ها و مراثی گوناگون، سبزوار را مهد تعزیه ایران و منطقه کشورهای اسلامی و فارسی زبان کرده است. 


 





منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.