اخبار سبزوار پيام : سیاسی ،امنیتی


اخبار » سیاسی ،امنیتی / تاریخ خبر: 28 آذر 1392 / کد مطلب: 7525 / نظرات: 1


رای مثبت 190کشور جهان به پیشنهاد ایران در نفی خشونت


رای مثبت 190کشور جهان به پیشنهاد ایران در نفی خشونت  ایرنا - مجمع عمومی سازمان ملل متحد روز پنجشنبه قطعنامه پیشنهادی جمهوری اسلامی ایران برای مقابله با افراط گرایی و خشونت را با رای مثبت اکثریت قاطع 190 کشور عضو سازمان ملل متحد به تصویب رساند.
 
«حسن روحانی» رییس جمهوری اسلامی ایران در سخنرانی خود در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در شهریور ماه گذشته در پیشنهادی خواستار جهان عاری از خشونت شده بود و این پیشنهاد امروز با رای مثبت 190 کشور عضو سازمان ملل متحد به قطعنامه مقابله با افراط گرایی و خشونت تبدیل شد که واکنش شدید نماینده رژیم صهیونیستی را در پی داشت.

در رای گیری برای تصویب این قطعنامه 190 کشور عضو سازمان ملل متحد به آن رای مثبت دادند و هیچ کشوری با تصویب آن مخالفت نکرد.

آمریکا و کانادا نیز که در سال های اخیر بارها با پیشنهادات جمهوری اسلامی ایران در مجامع بین المللی مخالفت می کردند، در برابر قطعنامه پیشنهادی جمهوری اسلامی ایران سرتعظیم فرود آوردند و با تصویب آن موافقت کردند.

نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد در سخنانی تاکید کرد که «واشنگتن معتقد است که گفت و گو بهترین راه برای مقابله با افرادگرایی و خشونت در جهان است».

محمد خزاعی نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد، تصویب قطعنامه پیشنهادی جمهوری اسلامی ایران را در سازمان ملل متحد گام مهمی در ریشه کنی پدیده شوم خشونت ارزیابی کرد و گفت: خشونت، جهان را با خطری بزرگ مواجه کرده است و تصویب این قطعنامه دستاورد مهمی در جلوگیری از خشونت در جهان است.

وی در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد برای تصویب این قطعنامه که پیشنهاد اولیه آن را رییس جمهوری اسلامی ایران در نشست شهریور ماه گذشته مجمع عمومی سازمان ملل متحد ارائه کرده بود، گفت: این قطعنامه با رای قاطع نمایندگان 190 کشور جهان و بدون مخالفت به تصویب رسید.

نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد گفت: تصویب این قطعنامه نویدبخش مسیری درست و اصولی برای مقابله با پدیده شوم افراط گرایی توام با خشونت در جهان است.

وی به سیر تصویب این قطعنامه در صحن مجمع عمومی سازمان ملل متحد اشاره کرد و گفت: مفاد قطعنامه پیشنهادی ایران بخشی از سخنان دکتر حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران است که در جریان شصت و هشتمین نشست سالیانه مجمع عمومی مطرح شد.

خزاعی اضافه کرد: نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل در دو ماه گذشته رایزنی های گسترده ای با نمایندگان حوزه های جغرافیایی مختلف برگزار کرد. همچنین برگزاری شش جلسه فشرده با حضور دهها کشور عضو سازمان ملل و کار کارشناسی روی مفاد قطعنامه پیشنهادی زمینه را برای تصویب آن فراهم کرد و خوشبختانه امروز بدون هیچ گونه مخالفتی و با اجماع تصویب شد.

وی گفت: این قطعنامه نشان داد که جمهوری اسلامی ایران منادی و پرچمدار مبارزه با تندروی و افراط گری در جهان به ویژه در منطقه خاورمیانه است.

نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل گفت: به رغم تلاش هایی که در طی سال ها از سوی دشمنان و بدخواهان برای نشان دادن چهره ای نامناسب از ایران صورت گرفته است، پیام تصویب این قطعنامه، احترام به نگاه و دیدگاههای صلح طلبانه و اعتدالگرایانه جمهوری اسلامی ایران و همچنین نشانه تاثیر انتخابات عظیم ملت بزرگ و سیاست های دولت جدید ایران است.

خزاعی در بخش دیگری از گفت وگوی خود به آثار پدیده افراط گرایی در جهان اشاره کرد و گفت: یکی از مشکلات دنیای امروز گسترش و تکثیر گروههای خشونت طلب و افراطی است و ربطی به یک مذهب و یا یک منطقه خاص ندارد.

وی اضافه کرد: آنچه امروز در سوریه و برخی کشورهای آفریقایی شاهد هستیم، موج افراطی گرایی و خشونت است که نه تنها ثبات و امنیت جهانی را تهدید می کند، بلکه هر ساله جان هزاران انسان بی گناه را می گیرد.

سفیر ایران در سازمان ملل افزود: امروز صدها جوان اروپایی در سوریه دوشاش گروههای تروریستی در سوریه و یا در برخی نقاط دیگر در حال اعمال خشونت و کشتار هستند و این پدیده خطرناک دامن دنیا را فرا گرفته است.

خزاعی تصریح کرد: در این شرایط حساس و مهم پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران برای مقابله با افراط گرایی یکی از تاریخی ترین اقدامات سازمان ملل برای مقابله با پدیده خشونت طلبی است که تداوم این خشونتها می تواند صلح و امنیت جهانی را با مخاطرات جدی مواجه کند.

نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد همچنین در واکنش به اتهام های بی اساس نماینده رژیم صهیونیستی به قطعنامه پیشنهادی ایران در خصوص مبارزه با افراط گرایی و خشونت گفت: اتهام پراکنی صهیونیست ها ناشی از خشم و عصبانیت آنها از انزوا در مجامع بین المللی است.

خزاعی در واکنش به سخنان نماینده رژیم صهیونیستی که ایران را یکی از کشورهای حامی خشونت و تندروی خواند، گفت: عصبانیت رژیم صهیونیستی از حمایت قاطع از این قطعنامه طبیعی است چرا که در آن مبارزه با همه شیوه هایی که مشخصه این رژیم است، خواسته شده است.

وی تاکید کرد دلیل قرائت چنین بیانیه مملو از نفرتی که نماینده رژیم اسرائیل قرائت کرد، کاملا آشکار است.

سفیر ایران در سازمان ملل اضافه کرد دلیل نفرت و عصبانیت رژیم صهیونیستی این است که در قطعنامه پیشنهادی ایران خواستار مقابله با خشونت و تندروی و خواهان اشاعه میانه روی و تعادل شده است.

خزاعی با اشاره به حمایت کامل و گسترده همه کشورها از این قطعنامه گفت: چنین حمایت قاطعی به طور طبیعی به مزاق رژیم خشونت گرای اسراییل و نمایندگان آن خوش نمی آید، چرا که این قطعنامه خواهان مبارزه با همه خصلت ها و عملکردهایی است که مشخصه های بارز این رژیم اشغالگر است

وی به نماینده رژیم صهیونیستی اشاره کرد و گفت: این شخص نمایندگی رژیمی را به عهده دارد که سرزمین های دیگران را اشغال می کند و مردم دیگری را در آن سرزمین ها اسکان می دهد و ساکنان زجر کشیده سرزمین های اشغالی را به محاصره کامل در می آورد.

نماینده دائم ایران در سازمان ملل خاطر نشان کرد چنین سیاست های خشونت آمیز و افراط گرایانه همه ضوابط و مقررات بین المللی را نقض می کند.

خزاعی تاکید کرد که محاصره سرزمین هایی که به زور مورد اشغال قرار گرفته اند و محروم کردن ساکنان این سرزمین ها از ابتدایی ترین حقوق انسانی، سیاستی است که همه مردم جهان آشکارا با آن مخالف هستند.






منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


1 نظر در صف تاييد است.