اخبار سبزوار پيام : فرهنگی و هنری


اخبار » فرهنگی و هنری / تاریخ خبر: 12 اسفند 1392 / کد مطلب: 8175 / نظرات: 0


43 هکتار از بخش تاریخی سبزوار در بافت‌های فرسوده قرار دارد


43 هکتار از بخش تاریخی سبزوار در بافت‌های فرسوده قرار دارد مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری سبزوار گفت: 43 هکتار از بافت تاریخی سبزوار در بافت‌های فرسوده این شهرستان واقع شده است. مهدی برزویی  با اشاره به خطر تخریب آثار تاریخی این شهرستان که در محدوده بافت‌های فرسوده سبزوار واقع شده است، اظهار کرد: 43 هکتار از آثار تاریخی سبزوار در بافت فرسوده این شهر قرار دارد و وجود 186 هکتار بافت فرسوده در هسته مرکزی سبزوار نشان از این واقعیت انکارناپذیر است.
وی با بیان اینکه در این 43 هکتار بافت تاریخی بیش از 30 اثر تاریخی مهم قرار دارد، افزود: در سال‌های اخیر به دلایل گوناگون این آثار تاریخی در معرض خطر قرار گرفته و ساخت و سازهای صورت گرفته در بافت‌های فرسوده نیز خطر تخریب این بناها را افزایش داده است.
برزویی با بیان اینکه قنوات زیادی زیر این بافت‌های فرسوده قرار دارد، یادآور شد: به دلیل فرسودگی بیش از حد این بافت‌ها، ساختمان‌هایی که در آنها قرار دارد مستعد آسیب‌پذیری در قبال حوادثی چون سیل، زلزله، قنوات و ... است.
وی با بیان اینکه کم بودن عرض معابر در بافت‌های فرسوده امکان خدمات‌دهی ادارات را در مواقع لزوم برای حضور در داخل بافت با مشکل مواجه کرده بود، خاطرنشان کرد: ساخت و سازهای صورت گرفته باعث آسیب‌دیدگی مسیر قنوات قدیمی و مسدود شدن مسیر آب‌ها شده که همین امر سبب نفوذ و پخش آب قنوات در سطح‌های زیرین شهر شده است.
برزویی با اشاره به این‌که بافت‌های قدیمی دارای اصالت بوده و ساکنان آن از بااصالت‌ترین شهروندان سبزواری بوده‌اند، تأکید کرد: این افراد در برخی موارد املاک و خانه‌های خود را واگذار کرده‌اند که در بعضی موارد شاهد هجوم بساز و بفروش‌ها برای احداث ساختمان‌هایی بر روی همین بنا هستیم که چهره شهر را از حالت‌های مذهبی خود خارج کرده است.
وی ادامه داد: در برخی موارد نیز بساز و بفروش‌ها از مقررات و ضوابط تجاوز می‌کنند که خطرهایی را در آینده برای بافت‌های شهر و مردم به همراه دارد.
این مسئول بافت‌های فرسوده گلستان، امیریه، رضوی، گل‌افشانی و امامزاده شعیب را از جمله بافت‌های فرسوده با موقعیت سرمایه‌گذاری و تغییر کاربری این شهرستان دانست و افزود: این بافت‌ها دارای فرصت‌های سرمایه‌گذاری بسیار خوبی برای سرمایه‌گذاران بوده که طرح سرمایه‌گذاری آن در حال بررسی و تصویب در مراجع ذی‌ربط است و پس از ابلاغ نهایی قسمتی از بناها با مشارکت مردم و قسمت‌هایی نیز به صورت متمرکز با تامین مالی توسط سرمایه‌گذار و یا از طریق اوراق مشارکت بازسازی خواهد شد.
برزویی ابلاغ طرح مصوب بهسازی و نوسازی را برای بافت‌های فرسوده بسیار ضروری دانست و ادامه داد: بدون طرح مصوب عملاً کاری نمی‌توان انجام داد.
وی خواستار انجام اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی مناسب برای سرمایه‌گذاری در بافت‌های فرسوده شد و تصریح کرد: مشارکت آگاهانه مردم و جذب سرمایه‌گذار در این حوزه بسیار تاثیرگذار است.
این مسئول از بدقولی‌های دولت در قبال بافت‌های فرسوده خبر داد و گفت: قرار بود دولت یارانه تخفیفاتی را که شهرداری در قبال صدور پروانه به مالکان بافت‌های فرسوده می‌دهد، بپردازد اما چند سالی است که این امر محقق نشده است.
گفتنی است؛ شهر سبزوار دارای مساحتی بالغ بر 26 هزار و 762 متر مربع بوده و پس از شهرستان مشهد رتبه دوم بافت فرسوده در استان خراسان رضوی به این شهرستان تعلق دارد./2
قارس 




منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.