اخبار سبزوار پيام : اجتماعی


اخبار » اجتماعی / تاریخ خبر: 21 اسفند 1392 / کد مطلب: 8267 / نظرات: 0


کشتار دام های سبزوار در شرایط سخت و زیان‌آور


کشتار دام های سبزوار در شرایط سخت و زیان‌آور سبزوارپیام-کشتار دام از گذشته‌ها همواره مورد توجه همگان به خصوص نهادهای بهداشتی بوده است؛ اما کشتارگاه سنتی سبزوار حکایتی بس جالب و شنیدنی دارد
به گزارش سبزوارپیام، کشتار دام از گذشته‌های دور تاکنون مورد توجه همگان به خصوص نهادهای بهداشتی بوده و میزان این توجه به قدری است که دستگاه‌های نظارتی متولی همواره از این مکان‌ها بازدید می‌کنند و ارزیابی و نظارت‌های دقیقی را بر آنها دارند.
کشتار بهداشتی دام، بهداشت ذابحین در زمان کشتار، فضای بهداشتی کشتارگاه همه و همه از عواملی است که در ارزیابی‌ها مورد توجه قرار می‌گیرد.
سبزوار نیز مانند دیگر نقاط کشور با توجه به حجم نیاز مردم دارای کشتارگاه‌های مرغ و دام است؛ کشتارگاه صنعتی بیهق و بیهق ماکیو از جمله کشتارگاه‌هایی است که در حوزه طیور و کشتار سنتی دام سبزوار با 33 سال قدمت از جمله کشتارگاه‌های مهم دام در این شهرستان بوده؛ اما کشتارگاهی با این قدمت نباید از داشتن تجهیزات به‌روز نگهداری و کشتار دام محروم باشد.
در حال حاضر شهرداری سبزوار به عنوان متولی این مجموعه کشتار دام را بر عهده داشته و سعی دارد با تمام تلاش خود این کار را به نحو درست و بهداشتی انجام دهد.
اما وضعیت غیربهداشتی و روند فعالیت غیراستاندارد کشتار دام بارها مورد انتقاد امام جمعه و دیگر مسئولان محلی و بهداشتی قرار گرفته است که با افزایش اعتراض‌ها در 12 سال گذشته تصمیماتی مبنی بر احداث کشتارگاه صنعتی دام گرفته شد که بعد از فراز و نشیب‌های فراوان در دهه 80 پروانه تاسیس و اخذ موافقتنامه اصولی برای یکی از متقاضیان صادر شده است.
این شرکت خصوصی نیز برای احداث کشتارگاه صنعتی در نزدیکی روستای استیر سبزوار، با مساعدت مسئولان محلی امکاناتی از جمله زمین، آب و برق و تسهیلات بانکی را در اختیار گرفت و طی توافق انجام شده قرار بود خط کشتار این مجموعه را در سال 85 راه‌اندازی کند.
اما احداث کشتارگاه توسط این شرکت تنها محدود به احداث تعدادی سوله و دیوارکشی دور زمین شد؛ حرکت لاک‌پشتی عملیات اجرایی احداث کشتارگاه صنعتی توسط این شرکت اعتراض مسئولان محلی سبزوار را برانگیخت و سخن از خلع ید از این پیمانکار توسط برخی مسئولان به میان آمد.
در آخرین اقدام برای جذب سرمایه‌گذار جهت احداث کشتارگاه صنعتی دام، آذرماه سال 90 در نشستی به همین منظور، شرکت گوشت فریمان برای احداث کشتارگاه صنعتی در سبزوار اعلام آمادگی کرد و مدیرعامل کشتارگاه فریمان وعده داد پس از اعطای مجوز و مشخص شدن زمین ظرف 10 ماه خط کشتار کشتارگاه صنعتی سبزوار را راه‌اندازی کند که البته باز هم این وعده و وعیدها به جایی نرسید و خبر انصراف شرکت گوشت فریمان برای احداث کشتارگاه صنعتی در سبزوار پس از مدتی منتشر شد.
این مسئله مهم به همین جا ختم نشد و مسئولان تلاش زیادی برای به سرانجام رساندن این مجموعه کردند.
شهروندان معمولاً از نحوه این عملیات در کشتارگاه‌ها خبر ندارند و به همان گرفتن گوشت مورد نیاز خود از فروشگاه‌ها و قصابی‌ها اکتفا می‌کنند.
برای روشن‌تر شدن موضوع به سراغ برخی مسئولان رفتیم.
*کشتار دام در شرایط سخت و زیان‌آور
رئیس شبکه دامپزشکی سبزوار با اشاره به وضعیت اسفناک کشتار دام در کشتارگاه سنتی گفت: بعد از گذشت 33 سال کشتارگاه سنتی سبزوار فاقد امکانات مناسب برای مقید کردن و ذبح دام است.
ولی‌الله جغتایی افزود: کشتار همچنان مانند گذشته با روش‌های غیرمعمول انجام می‌شود؛ به صورتی که سلاخ‌ها نخست اقدام به مهار دام کرده و بعد از خواباندن دام روی زمین عملیات ذبح را انجام می‌دهند این در شرایطی است که گوشت دام‌های کشتار شده روی زمین قرار دارد که می‌تواند آلودگی‌های زیادی را در گوشت ایجاد کند.
وی افزود: این موضوع تاکنون آلودگی‌های زیادی را در سالن کشتار و بیرون از محوطه کشتارگاه ایجاد کرده و بحث فاضلاب‌های ناشی از کشتار دام یکی از این مواردی است که همراه با آب در سالن رها شده و در حوضچه‌ای پشت سالن کشتارگاه رهاسازی می‌شود.
*سرازیر شدن خونابه به زمین‌های اطراف کشتارگاه
این مسئول با بیان اینکه رهاسازی فاضلاب‌های پراکنده باعث آلودگی محیط، انتشار بیماری و تجمع حیواناتی چون سگ در اطراف کشتارگاه می‌شود، گفت: خطرات مهمی از جمله حمله به انسان‌های در حال تردد در مسیر و سرازیر شدن خونابه دام‌ها همراه با آب (فاضلاب) به زمین‌های اطراف کشتارگاه بدون هیچگونه عملیات تصفیه در مزارع خطرات مهمی نیز برای انسان‌ها ایجاد می‌کند.
رئیس شبکه دامپزشکی سبزوار افزود: کشتار، پوست‌کنی و تکه‌تکه کردن دام‌های سنگین مانند گاو در این کشتارگاه روی زمین انجام می‌شود که خود مشکلات زیادی را به همراه دارد.
وی با بیان اینکه در راه‌اندازی کشتارگاه صنعتی دام سبزوار باید تسریع صورت گیرد، یادآور شد: نباید نسبت به وضعیت کشتارگاه سنتی سبزوار غافل شویم و باید برای بهسازی این مجموعه اقدامات مهمی صورت گیرد.
جغتایی ادامه داد: در حال حاضر مهم‌ترین مشکلات ما مربوط به کشتار در حوزه دام‌های سنگین بوده و در حوزه کشتار دام‌های سبک مشکلات تا حدودی رفع شده است.
*استانداردسازی بخش کشتار دام سنگین با 200 میلیون اعتبار
جغتایی با بیان اینکه استانداردسازی بخش کشتار دام سنگین نیازمند به 200 میلیون تومان اعتبار است، خاطرنشان کرد: کشتار دام سنگین باید به صورت ریلی انجام شود و از ابزاری مانند اره جناق‌بر، چنگه‌های گاوی، لاشه‌بر، دستگاه پوست‌کنی، شوک الکتریکی و ... بهره گرفته شود.
معاون خدمات شهری و مسئول پیگیری احداث کشتارگاه صنعتی سبزوار نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: قدمت کشتارگاه سنتی سبزوار به 33 سال قبل برمی‌گردد و این کشتارگاه پاسخگوی نیازهای شهرستان نیست.
علی عظیم‌نسب با بیان اینکه در این رابطه بارها امام جمعه سبزوار، مسئولان محلی و بهداشتی از روند فعالیت و وضعیت غیربهداشتی و غیر‌استاندارد این کشتارگاه قدیمی گلایه داشته‌اند، افزود: با روند نارضایتی‌ها تصمیمی مبنی بر احداث کشتارگاه صنعتی دام در این شهرستان گرفته شد که بعد از فراز و نشیب‌های فراوان در دهه 80 پروانه تاسیس و اخذ موافقتنامه اصولی آن برای یکی از متقاضیان صادر شد.
*اخذ پول، امکانات و متواری شدن مسئولان
وی افزود: شرکت خصوصی که مجوزهای لازم را برای احداث کشتارگاه صنعتی در حدود روستای استیر سبزوار کسب کرده بود تنها به گرفتن مبلغ تخصیص یافته به این مجموعه اکتفا کرد و اکنون از این فرد خبری نیست.
این مسئول با بیان اینکه پس از گذشت 12 سال با تلاش مجموعه مدیریت شهر مجوز احداث کشتارگاهی جدید با مدیریت شهرداری سبزوار به مدت یکسال گرفته شده است، ادامه داد: از زمان اخذ جواز تاسیس کشتارگاه صنعتی سبزوار تاکنون پیگیری‌های زیادی صورت گرفته است که با وجود قول مساعد مدیرکل سابق اداره‌کل راه و شهرسازی جهت تحویل زمین 3 هکتاری در ضلع جنوبی کال شور در جاده دولت‌آباد هنوز اقدامی برای در اختیار قرار دادن این زمین انجام نشده است.
معاون خدمات شهری شهرداری سبزوار یادآور شد: اعتبار یکساله مجوز ساخت این مجموعه نیز به اتمام رسیده که با تلاش‌های صورت گرفته این مجوز تمدید اعتبار شده است.
*ماجرای یک میلیارد تومانی که غیب شد
معاون فنی و امور عمرانی فرماندار سبزوار نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: مسئولان استانی باید نسبت به کشتارگاه صنعتی این شهرستان توجه بیشتری داشته باشند.
محمد کلاته با بیان اینکه 12 سال پیش مجوز ساخت کشتارگاه کویر خراسان به فردی داده شده است، اظهار کرد: در همان زمان نیز مبلغ یک میلیارد تومان اعتبار به این کشتارگاه تخصیص یافت.
وی ادامه داد: از آن زمان به بعد این فرد بدون اعلام قبلی و حتی سرمایه‌گذاری در این بخش متواری شد و تاکنون هیچ اقدامی برای احداث این مجموعه صورت نگرفته است.
کلاته تصریح کرد: با توجه به اینکه گوشت از مهم‌ترین کالاهای سبد مصرفی در خانواده‌ها است برای احداث کشتارگاه تازه با استان رایزنی‌هایی صورت گرفته و مجوز ساخت کشتارگاه صنعتی برای شهرداری سبزوار صادر شده است.
وی با بیان اینکه تاکنون اقدام خاصی برای برخورد قانونی با سرمایه‌گذار متواری صورت نگرفته است، یادآور شد: پیگیری‌های زیادی صورت گرفته است و از مسئولان استانی خواهش داریم براساس بند 8 مصوبات صورت گرفته در کمیته استانی نسبت به خلع‌ید زمین از این فرد، لغو امتیاز و برخورد قانونی در بازگشت پول بیت‌المال را داشته باشند.
*خطر شیوع بیماری و بحران بهداشت در تابستان
رئیس دانشگاه علوم پزشکی سبزوار نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در سبزوار گفت: وضعیت کشتار دام در سبزوار تاسف‌انگیز است و وفور حشرات موذی، کرم‌ها و ... به ویژه در فصل تابستان باعث بروز و شیوع نوری بیماری می‌شود که اگر این بیماری منتشر شود شاهد بروز بحران بزرگی در سطح شهرستان خواهیم بود.
علیرضا مسلم با بیان اینکه نامه‌ای مشترک از سوی دانشگاه علوم پزشکی و شبکه دامپزشکی سبزوار به عنوان عضو اصلی کارگروه سلامت و امنیت غذایی در خصوص مشکلات کشتارگاه سبزوار به فرمانداری ارسال شده است، تاکید کرد: فرمانداری باید در این زمینه تصمیمات نهایی را بگیرد.
وی از سلامت به عنوان یک مقوله بسیار گسترده یاد کرد و افزود: دانشگاه‌های علوم پزشکی تنها متولی 25 درصد سلامت هستند و سایر دستگاه‌ها نیز در این امر مشارکت دارند.
گفتنی است؛ شهرستان سبزوار در حال حاضر حدود 500 هزار راس دام سبک و 20 هزار راس سنگین داشته و بازار خرید و فروش دام در آن رونق زیادی دارد.
عدم وجود کشتارگاه صنعتی دام در سبزوار باعث شده تا سالانه چند هزار راس دام این شهرستان به صورت زنده برای کشتار به دیگر استان‌های کشور صادر شده و علاوه بر این، دام مورد نیاز سبزوار در کشتارگاه سنتی کوچک آن کشتار می‌شود.فارس/2




منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.