اخبار سبزوار پيام : اجتماعی


اخبار » اجتماعی / تاریخ خبر: 24 اسفند 1392 / کد مطلب: 8317 / نظرات: 1


94درصد سبزواری‌ها باسواد هستند


94درصد سبزواری‌ها باسواد هستند سبزوارپیام-رئیس اداره سوادآموزی سبزوار گفت:براساس آمارها در حال حاضر بیش از 94 درصد سبزواری‌ها از سواد بهره‌مند هستند.
به گزارش سبزوارپیام، محمدعلی اطهری‌نیا امشب در جمع خبرنگاران اظهار داشت: براساس بررسی‌های صورت گرفته آمار افراد بی‌سواد در شهرستان سبزوار بیش از یک هزار و 857 نفر اعلام شده بود که برخی از این افراد آموزش‌ناپذیر و معلول ذهنی نیز بودند.
وی ادامه داد: از این تعداد بیش از 619 نفر جذب دوره‌های سوادآموزی شدند و در حال حاضر جمعیت بیسواد در شهر سبزوار بیش از یک
هزار و 259 نفر است که این افراد در گروه سنی 10 تا 49 سال هستند.
این مسئول، مهم‌ترین مشکل سوادآموزی را عدم وجود تقاضا در بین محرومین از سواد دانست و ادامه داد:نبود یک آمار واقعی، پایین بودن نرخ پایداری سواد، از دست رفتن مهارت‌های آموخته شده، فقدان وجود عزم ملی در همه دستگاه‌های اجرایی برای ریشه‌کن کردن بی‌سوادی، عدم وجود انگیزه و علاقه کافی در خود افراد بی‌سواد، عدم تناسب بخشی از مقررات با شرایط موجود در جامعه  و...از شاخص‌های مهم پایداری بی‌سوادی است.
رئیس اداره سوادآموزی سبزوار با اشاره به آمارهای سال 90 در ارتباط با وضعیت بی‌سوادی در شهرستان نیز گفت:براساس آخرین بانک سرشماری مرکز آمار ایران در سال 90 بیش 6 هزار و 475 نفر از شهروندان سبزواری در گروه سنی 10 تا 49 سال در سبزوار و 2 بخش مرکزی و روداب این شهرستان بی‌سواد اعلام شده بودند.
اطهری‌نیا با اشاره به اینکه براساس آمارها در حال حاضر بیش از 94 درصد سبزواری‌ها از سواد بهره‌مند هستند، یادآور شد:برای به صفر رساندن آمار بیسوادی توافقنامه‌هایی با  ادارات بهزیستی، کمیته امداد، زندان، ستاد اقامه نماز، شبکه بهداشت و درمان منعقد شده تا از ظرفیت‌های موجود در این نهادها برای ریشه‌کن کردن بیسوادی بهره بگیریم.
وی اضافه کرد:براساس این طرح افراد از طریق این ادارات به ما معرفی می‌شوند و ما نیز از ظرفیت نیروهای این ادارات برای باسواد شدن افراد معرفی شده استفاده می‌کنیم و ما نیز موظف به پرداخت هزینه به آموزشگر به صورت حق‌التدریسی هستیم.
این مسئول با اشاره به اینکه علاوه بر آموزش‌گران امکان همکاری معلمین رسمی و پیمانی به صورت غیرموظف در فعالیت‌های سوادآموزی نیز وجود دارد، بیان داشت:در سال جاری 6 هزار و 480 ساعت حق‌التدریس از محل اعتبارات سوادآموزی برای این بخش منظور شده است.
اطهری‌نیا با انتقاد از عدم همکاری معلمان در بخش سواد‌آموزی خاطرنشان کرد:برخلاف اطلاع‌رسانی‌های فراوانی که صورت گرفت متأسفانه هیچ یک از همکاران فرهنگی سبزوار به لحاظ مشکلات زیادی که سوادآموزی دارد با این اداره همکاری نداشته‌اند.
وی با بیان اینکه بیش از  360 نفر از آموزشیاران این اداره در یک پروسه 2 ساله همه استخدام و جذب آموزش و پرورش شدند؛ یادآور شد:در حال حاضر ما در قالب طرح‌ها برون سپاری بیش از  400 نفر از  تحصیل‌کنندگان دانشگاهی بیکار سبزواری را در قالب آموزش فرد به فرد در اختیار گرفته‌ایم.
رئیس اداره سواد‌آموزی سبزوار در پایان عنوان کرد:این افراد جایگاهی در سیستم استخدامی ندارند و فقط در قالب آموزش و باسواد کردن افراد مبلغی را از ما دریافت می‌کنند.فارس/2




منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


1 نظر در صف تاييد است.