اخبار سبزوار پيام : فرهنگی و هنری


اخبار » فرهنگی و هنری / تاریخ خبر: 3 فروردين 1393 / کد مطلب: 8383 / نظرات: 0

یک باستان شناس :


درخت روستای کیذقان با 2500 سال قدمت دیدنی است


درخت روستای کیذقان با 2500 سال قدمت دیدنی است سبزوارپیام-یک باستان شناس در سبزوار گفت:درخت چنار قدیمی و زیبای روستای کیذقان ششتمد با حدود 2500 سال قدمت دیدنی است.
به گزارش سبزوارپبام، محمد عبدالله زاده ثانی امروز در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد:این درخت با حدود شش متر قطر ،20 تا 22 متر ارتفاع و محیط 28 متر با توجه به روایات کتاب تاریخ بیهق اثر علی ابن زید بیهقی که در قرن ششم هجری قمری نوشته شده کهن ترین موجود زنده خراسان است.

وی با اشاره به قطر قابل توجه این درخت بیان کرد:در چند سال گذشته به طور طبیعی داخل آن شکافی ایجاد شده که از آن به عنوان کفاشی استفاده و به مرور زمان این شکاف ترمیم شده است.

این پژوهشگر سبزواری با اشاره به عمر و قطر این درخت گفت:به خاطر اینکه چنار کیذقان نزد عامه مردم مورد احترام و همچنین مکمل اسناد تاریخی و فرهنگی شهرستان است، تقاضای ثبت آن در فهرست آثار ملی تاریخی داده شد.

وی با بیان اینکه این چنار در ضلع جنوبی استخر عمومی روستای کیذقان قرار گرفته، افزود:طول سایه انداز چنار کیذقان در طلوع و غروب بیش از 200 متر و در ظهر بین 10 تا 20 متر است.

وی در مورد روستای کیذقان محل واقع شدن این درخت گفت:پیشینه اساطیری کیذقان بر اساس تقسیم بندی فردوسی در شاهنامه به دوره کیانیان می رسد و ˈکیˈ در زبان پهلوی به معنای پادشاه است.

عبدالله زاده اظهار داشت:ˈارنست هرتسفیلدˈ معتقد است، دوره کیانیان که در شاهنامه آمده، مصادف با دوره مادها در ایران است.

وی با بیان اینکه گاه عمر درختان به رقم های دور از ذهن آدمی می رسد، افزود:به طور مثال ابوالحسن بیهقی عمر سرو فریومد و کاشمر را بیش از یک هزار و 500 سال می داند و از بین بردن آنها را به دستور المتوکل عباسی و ینالتکین در کتاب تاریخ بیهق ذکر می کند.

وی درخت سرو ˈکمیزˈشهرستان داورزن را نیز درخت دیگری با قدمت حدود دو هزار ساله ذکر کرد و گفت:این درخت که به صورت تک درختی در کوهپایه است از فاصله چند کیلومتری قابل مشاهده می باشد.

وی برجای ماندن این درختان قدیمی و قطع نشدن و از بین نرفتن آنها را ناشی از مقدس دانستن آنها و برگرفته از باورهای گذشتگان عنوان کرد.

درخت چنار روستای کیذقان در حال حاضر توسط ادارات میراث فرهنگی و حفاظت محیط زیست سبزوار حفاظت می شود.

روستای کیذقان ششتمد در حدود 40 کیلومتری جنوب سبزوار قرار دارد.ایرنا/2




منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.