اخبار سبزوار پيام : اقتصادی


اخبار » اقتصادی / تاریخ خبر: 19 فروردين 1393 / کد مطلب: 8458 / نظرات: 1

با حضور یک کارشناس برجسته آلمانی/


کارگاه آموزشی تغذیه اصولی باغات پسته برگزار شد


کارگاه آموزشی تغذیه اصولی باغات پسته برگزار شد  کارگاه آموزشی تغذیه اصولی باغات پسته سبزوار با حضور یکی از کارشناسان برجسته پسته آلمان در دانشگاه آزاد اسلامی این شهرستان برگزار شد.
 
به گزارش امروز روابط عمومی این دانشگاه ، این کارگاه با همکاری انجمن پسته ایران و مرکز مشاوره پسته کاران شهرستان سبزوار برگزار شد.

رییس سازمان نظام مهندسی سبزوار در ابتدای این کارگاه با اشاره به تاریخچه متخصری از کاشت پسته در ایران گفت: در حال حاضر بیش از 360 هزار هکتار باغ پسته در سراسر کشور وجود دارد.

دکتر علی اصغر آبسالان با بیان پیشینه ی هزار ساله کاشت پسته در استان خراسان رضوی از جمله شهرهای سبزوار و سرخس گفت: هم اکنون استان خراسان رضوی در رتبه دوم تولید پسته کشور قرار دارد.

وی ابراز امیداوری کرد که با فراهم شدن زیرساخت های مناسب در سال های آتی، این استان رتبه نخست تولید پسته کشور را از آن خود کند.

وی خشکسالی و بحران آب و عدم بهره گیری از دانش و تکنولوژی روز را دو چالش اصلی پیش روی توسعه باغات پسته در ایران عنوان کرد.

وی گفت: ایران تا سه سال پیش، بزرگترین تولیدکننده و صادرکننده پسته در جهان بود ولی با افزایش تولید و صادرات پسته آمریکا، جایگاه پسته ایران به رتبه دوم تنزل پیدا کرد.

رییس سازمان نظام مهندسی سبزوار، متوسط برداشت پسته در آمریکا را 3.5 تن در هکتار عنوان کرد و افزود: این میزان در کشور ما، 700 کیلوگرم در هکتار است.

دکتر ˈبنجامین کلاگˈ دکترای تغذیه ی گیاهی از کشور آلمان هم پیرامون باغداری و پرورش محصول استراتژیک پسته و آشنایی و پیشگیری از اشتباهات احتمالی در نگاهداشت باغات پسته از نقطه نظر تغذیه و معرفی کودهای سوسپانسیون وکسال (Wuxal) و کود آهن کرسکال (Crescal) مطالبی بیان کرد.

در این کارگاه آموزشی متخصصان جهاد کشاورزی، دانشجویان علاقه مند، کشاورزان و باغداران پسته شهرستان سبزوار حضور داشتند.






منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


1 نظر در صف تاييد است.