اخبار سبزوار پيام : اجتماعی


اخبار » اجتماعی / تاریخ خبر: 27 ارديبهشت 1393 / کد مطلب: 8660 / نظرات: 0


مشکل آب شرب در روستای مهر


روستای مهر به عنوان مرکز دهستان مهر از توابع بخش باشتین شهرستان داورزن یکی از روستاهای پر جمعیت این شهرستان محسوب می شود.
قرار گرفتن در مسیر محور بین المللی تهران – مشهد و مرکزیت این روستا به لحاظ جغرافیایی از عمده مسائلی است که این روستا را دارای اهمیت قرار داده است .
حفر بیش از 30 حلقه چاه در حوالی این روستا برای تامین آب شرب شهر سبزوار نه تنها این روستا را از در یک موقعیت خاص قرار داده بلکه باعث شد تا منطقه نیز ممنوعه اعلام شده و حفر چاه برای کشاورزی ممنوع شود.
هرچند تامین آب شرب این روستا با استفاده از آب یک حلقه قنات در شمال این روستا تامین می شد ولی برای آنکه احاطه کامل بر آب روستا صورت گیرد حفر یک حلقه چاه برای مهر و چهار روستای کوشکباغ و، طزر، کلاتهسادات وبهانگر نیز در دستور کار قرار گرفت .
البته این موضوع از یک منظر بسیار خوب بود چرا که آب موجود در قنات روستا برای کشاورزی استفاده می شد.
ولی از منظر دیگر عدم توجه به زیر ساختهای آب شرب در این روستا و روستاهای همجوار باعث شده با افزایش جمعیت مشکل آب نیز آفزایش یابد.
خوشبختانه روستای مهر به عنوان یک روستای مهاجر پذیر بوده و بیشتر از آنکه جمعیت خود را ازدست بدهد به آن افزوده شده است
طی سالهای گذشته با توجه به نزولات آسمانی این مشکل کمتر به چشم می آمد ولی با توجه به خشکسالی های اخیر مشکل آب شرب بیشتر گریبانگیر مردم روستای مهر و دیگر روستاها شده است .
عدم توجه به زیر ساختها و قدیمی بودن لوله های موجود باعث شده تا علاوه بر افزایش هدر رفت آب باعث کمبودی آب در این روستاها نیز شود .
نیاز کمتر از دو کیلومتر لوله گذاری برای این روستا می تواند کمبود آب شرب این روستا را کاملا مرتفع سازد.
رئیس شورای اسلامی روستای مهر نیز از وجود مشکلات فراوان در تامین آب این روستا خبر داد.
حسین مهری در گفتdیی با اعلام این خبر افزود:چند سالی است که تامین اب شرب این روستا به اداره محترم آب و فاضلاب روستایی شهرستان  واگذار گردیده است.با توجه به تامین آب شرب شهرستان سبزوار از زمین های روستای مهر مسئولین وقت مستلزم تامین آب روستاهای مهر،کوشکباغ ؛طزر ،بهانگر و کلاته سادات شده اند.
وی ادامه داد:با توجه به مشکلاتی که در لوله کشی آب شرب این روستا وجود دارد متاسفانه بدلیل گرمای تابستان و همچنین جمعیت بالای روستا،وضعیت آبرسانی جوابگوی مردم روستا نیست.
وی از ارسال استشهادیه ی مردم و مسئولین روستا به دفتر رئیس جمهوری خبرداد و تصریح کرد:نامه نگاری هایی نیز با نمایندگان مجلس،فرمانداری و ارگانها و مسئولین دیگر شده است و انتظار داریم پاسخ مناسبی را دریافت کنیم.
عضو شورای اسلامی این روستا با بیان اینکه قسمت اعظم آب شرب سبزوار از مراتع این روستا تامین می شود یادآور شد:این در حالی است که با وجود آب کافی در منبع تامین آب در قسمت شمال روستا،شبکه آب رسانی (لوله ها)ظرفیت تامین آب را نداشته و با توجه به مکاتبات انجام شده،متاسفانه هیچ گونه اقدام عملیاتی صورت نگرفته است و در این خصوص اهالی روستا با توجه به کمبود شدید آب به خصوص در قسمت شمال روستا به شدت معترض و خواهان رفع نقض سیستم شده اند.
عضو شورای اسلامی شهرستان داورزن خواستار رسیدگی به مشکلات آب شرب این روستا شد
وی افزود:شبکه ی آبرسانی این روستا نیاز مبرم به 1400متر لوله 125 میلی متری دارد تا بتوانیم مشکل آب شرب این روستا را برطرف کنیم.
وی با اشاره به ممنوعه شدن شهرستان داورزن در حفر چاه به خاطر حفر بیش از 30 حلقه چاه برای تامین آب شرب سبزوار خاطر نشان کرد: هرگاه این موضوع را با مسئولان شهرستان داورزن و سبزوار و حتی مسئولان استانی مطرح کرده ایم ملی بودن این طرح برای تامین آب شهر سبزوار را بهانه قرار داده اند.
وی ادامه داد: چرا باید منطقه مهر شهرستان داورزن به تنهایی تامین کننده آب شرب یک شهر بزرگ همچون سبزوار باشد در حالی که هیچ امتیازی در خصوص به این روستا داده نشده است .
وی از مسئولان خواست تا با رسیدگی به خواسته لحق مردم این روستا مشکلات یش امده برای تامین آب روستا را حل نمایند
روستای مهر از توابع شهرستان داورزن با جمعیت بیش از دوهزار نفر در 50 کیلومتری غرب سبزوار قرار دارد.وبلاگ مهر






منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.