اخبار سبزوار پيام : اقتصادی


اخبار » اقتصادی / تاریخ خبر: 2 تير 1393 / کد مطلب: 8865 / نظرات: 0


شهرستان سبزوار دارای 70 معدن فعال است


سبزوار پیام – رییس اداره صنعت ، معدن و تجارت سبزوار گفت : در حال حاضر 70 معدن با اشتغالزایی حدود یکهزار نفر در این شهرستان فعال است .
 
به گزارش"سبزوار پیام" به نقل از ایرنا ، علی امید بخش افزود : این شهرستان یکی از پتانسیل های معدنی است که از نظر کمیت و کیفیت معادن جزو چهار جاذبه کشور محسوب می شود.

وی اظهار کرد: سبزوار از لحاظ کیفیت برخی مواد معدنی، در استان بی نظیر و از لحاظ کمیت هم رتبه بالایی در خراسان رضوی دارد و از سهم عمده ای در زمینه معدنی و فعالیت های مرتبط در این استان برخوردار است.

وی گفت : کرومیت ، منگنز ، کائولن ،بوکسیت ، گرانیت ، سنگ نمای ساختمانی ، سنگ لاشه ،گچ سفید ، گچ خاکی، منیزیت ،مس و ... از جمله ذخایر غنی معدنی سبزوار است.

وی با اظهار اینکه در کمربند ˈافیولیتیˈ سبزوار کانی‎سازی گسترده و پراکنده‎ای از کرومیت تشکیل شده که گسترش طولی این کمربند دارای روند شرقی- غربی است، افزود : در این کمربند افیولیتی شاهد عناصر با ارزش دیگر شامل منیزیم ،نیکل، پلاتین و غیره هستیم که نیازمند پی جویی و اکتشاف است.

وی ادامه داد : در غرب شهر سبزوار ذخایر گرانیت سفید وجود دارد که هم اکنون تعدادی معادن در این قسمت فعال هستند.

وی گفت: در سنگهای آتشفشانی هم عناصری مانند طلا ، مس ، نقره و غیره وجود دارد که در مرحله اکتشاف بوده و هنوز به بهره برداری نرسیده اند.

وی با اشاره به وجود معادن منگنز مورد استفاده فولادسازی و صنایع کشاورزی در جنوب سبزوار، گفت: همچنین در این منطقه معادن غیر فلزی شامل کائولن، گچ، سنگ گچ، گچ خاکی، آهک، خاک های صنعتی و انواع سنگ های تزئینی مانند مرمر، مرمریت و تراورتن وجود دارد.

وی با بیان اینکه حجم بالای ذخایر قطعی معدنی و تعدد معادن در حال اکتشاف در این شهرستان زمینه را برای توسعه سرمایه گذاری در صنایع معدنی فراهم کرده است ، افزود : با وجود این معادن هنوز سرمایه گذاری لازم در این زمینه ها انجام نشده است .

وی اظهار کرد: نزدیکی به بازارهای کشورهای آسیای میانه و افغانستان و توان نسبتاً بالای پیمانکاری بخش خصوصی از انگیزه های مناسب برای سرمایه گذاری در بخش معدن سبزوار است.

امید بخش همچنین وجود مراکز آموزش عالی بزرگ و برخورداری از نیروهای متخصص و دانشگاهی، وجود مرکزیت جغرافیایی و قابلیت ارایه خدمات برتر منطقه ای در راستای تمرکز زدایی از مشهد را از دیگر انگیزه های مناسب برای سرمایه گذاری در این شهرستان عنوان کرد. /6





منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.