اخبار سبزوار پيام : اجتماعی


اخبار » اجتماعی / تاریخ خبر: 4 تير 1393 / کد مطلب: 8879 / نظرات: 0

وضعیت تامین آب در سبزوار بحرانی است


صرفه جویی 20 درصدی جیره بندی را منتفی می کند


صرفه جویی 20 درصدی جیره بندی را منتفی می کند  مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب سبزوار با بیان اینکه وضعیت تامین آب در سبزوار به مرحله بحران رسیده است از شهروندان سبزواری خواست تا برای پیشگیری از قطع آب و جیره بندی 20 درصد در مصارف خود صرفه جویی کنند.

محمدرضا آغشته  در نشست خبری که در سبزوار برگزار شد با بیان اینکه بهترین و بزرگترین تجهیزات تامین آب کشور در سبزوار احداث شده است گفت: آب شرب شهروندان سبزواری از 35 حلقه چاه  تامین می شود و برای انتقال آب 2 مخزن 45 هزار لیتری و 5 مرکز پمپاژ آب طراحی و ساخته شده است.

وی گفت: شهر سبزوار دارای 520 کیلومتر شبکه انتقال آب است که 200 کیلومتر آن فرسوده است که جهت تعویض و نوسازی آن نیازمند اعتبارات هستیم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سبزوار با بیان اینکه در ان شهرستان بیش از 520 کیلومتر شبکه انتقال آب  وجود دارد اضافه کرد: 200 کیلومتر از این شبکه فرسوده است و باید اصلاح شود که نیازمند تامین اعتبارات زیادی در این حوزه هستیم .

 وی با اشاره به کاهش روزانه منابع آبی اظهار کرد: حقیقت بحران آب را نمی توان از مردم پنهان کرد و همشهریان عزیز باید در با صرفه جویی و رعایت الگوی مصرف ما را در مدیریت ارائه خدمات و جلوگیری از قطع  و جیره بندی یاری کنند.

عضو هیات مدیره شرکت آب و فاضلاب سبزوار با بیان اینکه سطح آب های زیر زمینی امسال سبزوار نسبت به 10 سال قبل بیش از 13 و نیم متر کاهش یافته است یادآورشد: متاسفانه برخی از آب خوان های تامین کننده آب شهر که 80 سال برای به وجود آمدن آنها زمان نیاز است درحال خشک شدناست.

وی افزود: متاسفانه مردم با توجه به بارندگی های اخیر سبزوار میزان مصرفشان را افزایش داده اند این درحالی است میزان بارندگی ها امسال سبزوار نسبت به سال گذشته کاهش قابل توجهی دارد و مشکلات تامین وتوزیع آب در سبزوار هنوز مرتفع نشده است.

آغشته با بیان اینکه هر شهروند سبزواری به طور میانگین در شبانه روز حدود 158 لیتر آب مصرف می کند گفت: در سه ماه نخست امسال بیش از 5 میلیون مترمکعب آب مصرف شده است که پیش ببینی می شود این میزان تا پایان سال به حدود 21 میلیون متر مکعب برسد.

وی با بیان اینکه قیمت آب تولیدی چندین برابر میزان دریافتی از مشترکین است گفت: بهای آب نقش بازدارندگی در میزان بی رویه مصرف مشترکین ندارد که مسئولین ذیربط باید توجه ویژه ای به این موضوع داشته باشند.

آب مشترکین پر مصرف قطع می شود

وی در ادامه به تشریح راهکارهای صرفه جویی اشاره کرد و گفت: بیش از 2 هزار مشترک پر مصرف که بیش از 50 متر مکعب در ماه آب مصرف می کنند توسط اداره امور مشترکین شناسائی شده اند و هشدار های لازم به آنها جهت رعایت الگوی مصرف داده شده است. وی افزود: در صورت توجه نکردن مشترکان پر مصرف به هشدار و اخطار این شرکت آب آنان قطع خواهد شد.

مدیر آبفا سبزوار از نصب 8 شیر فشار شکن در سطح شهر خبر داد و گفت: کار این شیرها جلوگیری از مصرف بیش از حد  و مدیریت آبرسانی در هنگام قطع آب و جیره بندی است.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب سبزوار با بیان اینکه شهرداری یکی از پر مصرف ترین مشترکان  این اداره است از برگزاری نشست هایی با شهردار خبرداد و گفت: دکتر طالبی در مدت کوتاه مدیریت خود اقدامات مناسبی جهت کاهش مصرب آب شرب انجام داده اند و مقرر کرده اند در مدت کوتاهی میزان  مصرف را به 10 درصد میزان فعلی کاهش دهند و آب شرب را از سیستم آبیاری فضای سبز حذف کنند.

  وی همچنین از برگزاری جلسه با اتاق اصناف جهت آب مصرفی کارواش ها خبر داد و تصریح کرد: هرچند کارواش ها باید از آب غیر شرب برای شستشوی وسایل نقلیه استفاده کنند اما واقعیت شستن ماشین در کارواش بهتر از شستشوی خانگی با شلینگ است البته در صورت ایجاد بحران برنامه هایی برای این واحد ها نیز داریم.

آغشته در پاسخ به سوال خبرنگار مهر در باره تعداد مشترکین آب غیر مجاز  و نحوه برخورد با آنان گفت: اینکه بگوئیم مشترک غیر مجاز نداریم یک ادعایی بیش نیست  چرا که برخی از مردم در حاشیه شهر با وجود خطرات فراوان از برق و گاز غیر مجاز استفاده می کنند چه برسد به آب.

وی تصریح کرد: سه چهار سال قبل تعداد مشترکین آب غیر مجاز که اکثر آنها در حاشیه شهر بود به چند هزار هم می رسید اما با تعاملات مسئولین شهر انشعابات غیر قانونی آنان به مجاز تبدیل شد اما تنها مشکل ما در این مناطق شبکه های آب است که باید با  مشارکت اهالی اصلاح شود.

قنوات مهمترین و اساسی ترین مشکل سبزوار است

آغشته در ادامه جلسه به تشریح چگونگی ایجاد قنوات و وضعیت فعلی قنوات  پرداخت و گفت: سبزوار از قدیم دارای 3 رشته قنات بوده که برای مصارف آب شرب مردم و آبیاری زمین های کشاورزی استفاده می شده است.

وی با بیان اینکه وصل فاضلاب مردم به قنوات این فرصت را به یک معضل و تهدید در سبزوار تبدیل کرده است گفت: این اداره مسئولیتی در قبال قنوات ندارد اما مشکلات به وجود آمده ناخواسته مارا هم وارد این ماجرا می کند.

مدیر آبفا سبزوار با بیان اینکه مسئولیت قنوات دایر برعهده جهاد کشاورزی و قنوات بایر بر عهده شهرداری است خاطر نشان کرد  عدم نگهداری ومرمت قنوات توسط مالکان، تخریب قنات ها به دلیل اجرای عملیات عمرانی در سطح شهر، ساخت ساختمان ها روی قنات ها باعث بروز مشکلات و معضلات  زیادی که برخی از آنها قابل پیش بینی هم نیست شده است.

وی خاطر نشان کرد قنوات باعث مشکلات زیادی در شبکه های جمع آوری فاضلاب و افزایش هزینه  نگهداری شده است.

آغشته  همچنین به شبکه فاضلاب سبزوار اشاره کرد و گفت: نخستین خط شبکه فاضلاب سبزوار در  سال 66 توسط شهرداری احداث شده است اما با وجود گذشت 27 سال از آن زمان هنوز شبکه فاضلاب سبزوار تکمیل نشده است.

وی با بیان اینکه تکمیل شبکه فاضلاب سبزوار نیازمند احداث 85 کیلومتر شبکه است اظهار داشت: مجموع شبکه فاضلاب سبزوار 450 کیلومتر است که با وجود اینکه کار احداث تکمیل نشده در حال اصلاح و تعویض برخی از شبکه ها هستیم.

وی با بیان اینکه حدود 67 هزار انشعاب فاضلاب در سبزوار ایجاد شده است: هیچ یک از شهرهای استان دچار مشکلات و پیچیدگی شبکه  فاضلاب سبزوار را ندارد.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب سبزوار با بیان اینکه اقدامات خوب  مسئولان  در سال 90 باعث جذب اعتبارات مناسب جهت احداث شبکه فاضلاب شد گفت: میانگین احداث شبکه در سبزوار حدود 10 کیلومتر است که این میزان در سال 90 به بیش از 41 کیلومتر افزایش یافت.

آغشته با اشاره به اینکه تکمیل احداث شبکه فاضلاب سبزوار در گرو تامین اعتبار است از مسئولان خواست با توجه ویژه به این بخش سرعت احداث شبکه را افزایش دهند.

وی  در ادامه بر اجرائی شدن فاز دوم تصفیه خانه فاضلاب سبزوار و ایجاد خط انتقال و تصفیه خانه توحید شهر تاکید کرد و گفت: برای حل مشکل سایت مرکزی مسکن مهر سبزوار در توحید شهر طی برگزاری چندین جلسه با مدیران شهرستان و استان مقرر شد 2 طرح کوتاه مدت و بلند مدت انجام شود.

مدیر آبفا سبزوار با اشاره به اینکه در طرح کوتاه مدت باید خط انتقال و  چند پکیج تصفیه خانه احداث شود اظهار کرد: برای این کار 4 میلیارد تومان اعتبار نیاز است که اداره راه،مسکن و شهرسازی موظف به تامین آن شده است.

وی همچنین در ادامه  با بیان اینکه برای اجرای طرح بلند مدت زمینی برای ایجاد تصفیه خانه تملک شده است بیان کرد:  16 میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز جهت احداث تصفیه خانه و شبکه های انتقال را باید از روش های سرمایه گذاری بخش خصوصی تامین کنیم.

 آغشته به مشکلات تصفیه خانه فاضلاب سبزوار اشاره کرد و گفت: فاز نخست این تصفیه خانه سال 82 با ظرفیت حدود تصفیه 20 هزار متر مکعب به بهره برداری رسید که بر اساس پیش بینی های انجام شده قابلیت افزایش 2 برابری دارد.

وی اضافه کرد: برای ایجاد فاز 2 تصفیه خانه فاضلاب سبزوار اعتباری بالغ بر  15 میلیارد تومان نیاز است که باید از روش BOTتامین شود.مهر





منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.