اخبار سبزوار پيام : اجتماعی


اخبار » اجتماعی / تاریخ خبر: 9 تير 1393 / کد مطلب: 8918 / نظرات: 0


سطح زیرکشت گیاهان دارویی در داورزن 25 درصد افزایش یافت


سبزوارپیام - مدیر جهاد کشاورزی داورزن گفت : سطح زیرکشت گیاهان دارویی در این شهرستان در سال زراعی جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته 25 درصد افزایش یافت .
 
به گزارش"سبزوار پیام" به نقل از ایرنا ،حسین تاج آبادی افزود : همچنین عملکرد تولید گیاهان دارویی این شهرستان با توجه به توصیه های کارشناسانه و فنی در این مدت حدود 15 درصد افزایش یافت.

وی منطبق بودن شرایط منطقه با شرایط مورد نیاز دوره رشدی گیاهان دارویی ، قیمت خرید بالاتر نسبت به سایر محصولات، عدم نیاز به تجهیزات پیشرفته کاشت ،داشت و برداشت را از جمله دلایل افزایش سطح زیرکشت گیاهان دارویی در داورزن عنوان کرد.

مدیر جهاد کشاورزی داورزن ، شیرین بادیان ، شوید ، خاکشیر ، مرزه ، فلفل ، نعناع فلفلی ، مریم گلی ، بابونه ، گل همیشه بهار ، رزماری ، کتیرا ، گون و آویشن را از جمله گیاهان دارویی عنوان کرد که چه به صورت کاشت در مزرعه و چه به صورت دیمی در ارتفاعات داورزن وجود دارد .

تاج آبادی با بیان اینکه در حال حاضر سطح زیرکشت گیاهان دارویی در داورزن بیش از 515 هکتار است ، افزود : گیاهانی مانند خاکشیر با سطح زیرکشت 250 هکتار ، مرزه با کشت 100 هکتار ، ، شیرین بادیان(انیسون) با سطح زیر کشت 50هکتار و نعنافلفلی با سطح زیر کشت 30هکتار از جمله این گیاهان است.

مدیر جهاد کشاورزی داورزن ترویج کشت گیاهان دارویی و تغییر الگوی کشت با توجه به درآمد زایی بالای این محصولات و منطبق بودن با شرایط آب و هوایی منطقه را از اولویت های کاری جهاد کشاورزی برای ایجاد صنایع بسته بندی،صنایع فرآوری و تولید اسانس در منطقه برشمرد.

تاج آبادی اظهار کرد : ترویج کشت گیاهان دارویی ، گیاهان با مقاومت بالا و تولید محصولات سالم و ارگانیگ را در دستور کار داریم تا بتوانیم جامعه سالم و پویا داشته باشیم.

وی با اشاره به انجام پیگیری ها و اقدامات لازم گفت : با چندین سرمایه گذار داخلی و خارجی مذاکراتی برای صنایع بسته بندی و اسانس گیری گیاهان دارویی انجام شده و چند واحد هم در حال اخذ مجوز هستند و چند مجوز هم صادر شده است.

وی اظهار کرد : توسعه و ترویج گیاهان دارویی بایستی بیش از پیش مورد توجه مسوولان قرار گرفته و حمایت هایی بدین منظور از کشاورزان و سرمایه گذاران انجام شود.

وی با بیان اینکه ایران مهد تولید گیاهان دارویی است ،افزود : در حال حاضر گیاهان دارویی در کشور ما فقط 50 درصد از داروها را تشکیل می دهد حال اینکه این رقم برای کشورهای توسعه یافته 75 درصد و برای کشورهایی همچون هند و پاکستان 35 تا 40 درصد است .

شهرستان داورزن در غرب استان خراسان رضوی قرار دارد./6





منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.