اخبار سبزوار پيام : اجتماعی


اخبار » اجتماعی / تاریخ خبر: 13 تير 1393 / کد مطلب: 8944 / نظرات: 0


سبزوار یکی از شهرهای پیشتاز کشور در حاشیه نشینی است


سبزوار پیام- مدیرکل دبیرخانه ستاد توانمندسازی سکونتگاه های غیر رسمی کشور گفت: سبزوار از شهرهایی است که به شدت با پدیده حاشیه نشینی و سکونتگاه های غیر رسمی روبرو است.
 
به گزارش"سبزوار پیام" به نقل از  روابط عمومی شهرداری سبزوار، نریمان مصطفایی در سبزوار افزود: سبزوار با بیش از 20 هزار نفر حاشیه نشین، از وضعیت بحرانی و خط قرمزها عبور کرده است.

وی با اشاره به اینکه توانمندسازی سکونتگاه های غیر رسمی در دو مرحله پیشنگری و پیشگیری مورد بررسی قرار می گیرند، ادامه داد: برنامه های خوبی در قالب دستورالعمل های مختلف به دبیرخانه های ستاد توانمند سازی شهرستان ها ابلاغ شده است.

وی بیان کرد: قانون سکونتگاه های غیر رسمی کشور پس از 10 سال مورد بازنگری قرار گرفته که ثمره آن تدوین سند ملی توانمندسازی سکونتگاه های غیر رسمی کشور است.

مصطفایی با بیان اینکه با تدوین این سند حرکت بزرگی در راستای تحول مناطق حاشیه نشین صورت خواهد گرفت، گفت : در این سند همه جنبه های اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، امنیتی، آموزشی، بافت های فرسوده، تاریخی و روستاهایی که با بروز پدیده حاشیه نشینی وارد بافت فرسوده شده اند در نظر گرفته شده است.

وی همچنین گفت: سبزوار از شهرهایی است که به شدت با پدیده حاشیه نشینی و سکونتگاه های غیر رسمی روبرو است.

مصطفایی بیان اینکه برنامه ریزی های برای توانمندسازی سکونتگاه های غیر رسمی در سطح کشور صورت گرفته است، گفت: در این زمینه چند شهر به صورت پایلوت در راستای اجرای طرح توانمندسازی سکونتگاه های غیر رسمی در سطح کشور انتخاب شده اند که شهرستان سبزوار یکی از این شهرستان هاست.

مدیرکل مطالعات و ترویج شرکت عمران و بهسازی وزارت راه و شهرسازی نیز گفت: افزایش سطوح آموزشی، مستندسازی، تفاهمنامه های اجرایی که در نزد مدیران شهرستان قابل مشاهده است، حاکی از آن است که سبزوار قابلیت تبدیل شدن به پایلوت و تشکیل ستاد و سند ملی توانمندسازی سکونتگاه های غیررسمی را داراست و در این زمینه می توان از بانوان نیز به شکلی شایسته بهره مند شد.

خانم عرفانیان در ادامه بهره گیری از اراضی سرمایه ای با مشارکت سازمان ملی همانگونه که در تهران و چند شهر دیگر اجرا شده است را به عنوان یک راهکار جهت برون رفت از مسایل مادی این طرح برشمرد.

دبیر ستاد استانی سکونتگاه های غیررسمی وزارت راه و شهرسازی هم گفت: سبزوار رتبه 25 سکونتگاه های غیررسمی کشور را با وجود 30 استان در اختیار دارد که به تنهایی پس از کلانشهرها رتبه بسیار بالایی دارد که این امر همت و تلاش همه را می طلبد.

عباس افچنگی افزود: سبزوار همیشه یک قدم از مسوولان و دولت در طرح های اینچنینی که مشارکت مردم را می طلبد جلوتر است، شهرداری سبزوار طی دوسال گذشته بالغ بر 12 میلیارد تومان هزینه کرده است.

وی گفت: هم اکنون تعداد زیادی از طرح هایی که قابلیت و فرصت اجرا در سال های 91 و 92 نیافته اند در مرکز بلوکه شده است، از این جمله می توان به پنج پروژه عمرانی اشاره کرد که باید در سبزوار آغاز شود.

افچنگی با بیان اینکه سبزوار بهترین مطالعات را در حوزه سکونتگاه های غیر رسمی انجام داده است، ادامه داد: با وجود اینکه این شهرستان یک گام از همه شهرهای دیگر در مقابله با این پدیده جلوتر بوده است اما بیش از سه میلیارد تومان از اعتبارات پروژه های اجرایی این شهر در این حوزه در تهران و در ستاد توانمندسازی کشور بلوکه شده که هرچه سریع تر باید تعیین تکلیف شود.

افچنگی با بیان اینکه شهرستان سبزوار در حوزه توانمندسازی سکونتگاه های غیر رسمی از دولت طلبکار است، بیان کرد: باید ظرفیت های ملی و از اعتبارات مانده سال 92 به این شهر بازگشت داده شود. /6





منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.