اخبار سبزوار پيام : اجتماعی


اخبار » اجتماعی / تاریخ خبر: 19 تير 1393 / کد مطلب: 8988 / نظرات: 0

با حکم شهردار سبزوار:


شجیعی مدیرمنطقه 3 شهرداری سبزوار شد


شجیعی مدیرمنطقه 3 شهرداری سبزوار شد به استناد قرائن باستان شناسي محوطه هاي كهن شهر سبزوار قدمت بیش از 7000 سال دارد. احداث شهر سبزوار و ایجاد کانون های زیستی در نواحی بیهق در عهد اشکانی و ساسانی بوده است. بنیاد شهر سبزوار را برخی مربوط به عهد اشکانیان و همزمان با پیدایش و رونق راه بین المللی شرق به غرب می دانند . بعضی بر این عقیده اند که تاریخ احداث این شهر در حدود سال 300 میلادی با آغاز تشکیل سلسله ساسانی است.

به گزارش روابط عمومی شهرداری سبزوار، مطالعات و مستند سازی های صورت گرفته محدوده برج و باروی قدیم شهر مساحتی حدود 128 هکتار تعیین گردیده است. مرکز شهر به مساحت 43،5 هکتار محدوده بافت تاریخی شهر را در بر گرفته است. دارا بودن بیش از 250 اثر تاریخی که 150 اثر آن در فهرست اثار ملی به ثبت رسیده است ارزش تاریخی این شهر را روشن می سازد.

بافت های تاريخی شهرها و ضرورت پرداختن به آن به عنوان ضرورت استفاده از ظرفيت هايی برای شهر و شهروندان مطرح است. ساختار بافت های تاريخی موجود در شهرها نشان می دهد شهر سازی سنتی ايران معلول نيازهای مادی و معنوی انسان هايی بوده که هر يک به نوعی در شکل دادن به پيرامون خود تاثير گذار بوده اند.

از موثرترین اقدامات جهت حفظ هویت ایرانی و انتقال فرهنگ از ورای تاریخ دیر باز و کهن به آیندگان، حفظ و احیاء میراث فرهنگی و بافت های تاريخی است. فرهنگ مرمت و احیاء ریشه در میراث تاریخی کشور دارد. حفظ بافت و آثار تاریخی یکی از ضرورت های انکار ناپذیری است که بی توجهی به آن ممکن است به خدشه دار شدن هویت، تمدن و تاریخ کشورها منجر می شود.

طبق آئین نامه اجرایی بند(ج) ماده 166 قانون سوم توسعه اقتصادی و موضوع ماده 115 قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، در شهرهای دارای بافت تاریخی ارزشمند اقدام در جهت حفاظت و کاربری بافت تاریخی الزامی می باشد. در اين راستا شهرداري سبزوار اقدام به تشكيل شهرداري منطقه سه با رويكرد حفاظت از بافت تاريخي نموده است.

حوزه كاري اين منطقه از شمال محدود به خيابان اسدآبادي، از جنوب به خيابان طبرسي، از شرق به خيابان كاشفي و از غرب محدود به خيابان عطاملك مي باشد.

در این راستا با توجه به ضرورت ایجاد حفظ و حراست منطقه بافت تاریخی در کهن شهر دیار سربداران، سميه سادات شجيعي که چندی پیش از سوی دکتر محمد علی طالبی شهردار فرهیخته سبزوار به عنوان " سرپرست منطقه 3 ﴿بافت تاریخی ﴾"  معرفی شده بود، از امروز با ابلاغی جدید رسما سکان بافت تاریخی سبزوار را با عنوان" مدیر منطقه 3 ﴿بافت تاریخی ﴾"  شهرداری سبزوار بر عهده گرفت. 

در حکم ابلاغی وی آمده است:

سرکارخانم سمیه سادات شجیعی

سلام علیکم

احتراما به موجب مصوبه هیئت محترم دولت در خصوص بافت تاریخی و به استناد بند ‹‹ د ›› تبصره 3 بودجه مصوبه سال 1393 و نظر به اهمیت بافت تاریخی در شهر سبزوار و با عنایت به شایستگی، تعهد ونظر به تجارب وسوابق ارزنده وارزشمندتان به موجب این حکم به عنوان" مدیر منطقه 3 ﴿بافت تاریخی ﴾" شهرداری سبزوار به مدت یک سال منصوب می شوید.

امید است بانگاه دقیق ومتکی بر روحیه خدمتگزاری ودر پرتو مدیریتی صمیمانه عالمانه همراه با اخلاص همچون گذشته پیگیری وامور محوله را براساس شرح وظایف در چارچوب مقررات اداری ومالی با ارائه خدمت بی منت با دقت ودرایت خالصانه وبراساس برنامه های ارائه شده همه اهتمام وتجربه خویش را بکار گیرید.

از خداوند متعال توفیق روز افزون جنابعالی را درخدمت به آحاد شهروندان فهمیم سبزوار خواستارم.

دکتر محمد علی طالبی

شهردار سبزوار

 لازم به توضیح است که شجیعی که متولد 1362 سبزوار است دارای مدرک كارشناس ارشد مرمت آثار تاريخي می باشد. از جمله فعاليت هاي اجرايي و پژوهشی وی می توان به فعاليت در اداره ميراث فرهنگي شهرستان زابل، شركت مرمتي سوشيانت، بخش حفاظت و مرمت آستان قدس رضوي، تدريس در گروه مرمت دانشگاه حكيم سبزواري،همكاري با اداره ميراث فرهنگي سبزوار، كارشناس بافت تاريخي در واحد طرح و برنامه شهرداري سبزوار و مدير حفظ و احياء بافت تاريخي در حوزه معاونت فني و شهرسازي، آسيب شناسي و فن شناسي مصلي تاريخي سبزوار، آسيب شناسي و فن شناسي كاروانسراي فرامرز خان سبزوار، آسيب شناسي و فن شناسي مسجد جامع شهر سبزوار، آسيب شناسي و فن شناسي و ارائه طرح حفاظت ضريح فولادي حرم مطهر رضوي، همكاري با واحد متالوژي دانشگاه حكيم سبزواري، تاليف كتاب نما سازي در بافت هاي تاريخي به همراه ضوابط و مقررات شهرداري ها، چاپ مقاله ملي تاثير نمای گذرها در سيما و منظر بافت های تاريخی، چاپ مقاله ملي تخريب هويتی و بصری بناهای تاريخی ناشی از همجواری با المان های نامانوس در بافت های تاريخی( نمونه موردی المان های بافت تاريخی شهر سبزوار) و چاپ مقاله ملي مديريت بحران در بافت تاريخی نمونه موردی محله گلستان سبزوار اشاره نمود.

 





منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.