اخبار سبزوار پيام : اجتماعی


اخبار » اجتماعی / تاریخ خبر: 28 تير 1393 / کد مطلب: 9040 / نظرات: 0


صیفی کاری نایلونی فاجعه وسیع زراعی-زیست محیطی


در این روزها که رنگ سبز صیفی جات دشت زیبای جوین میبایست چشمان هر بینندهای را نوازش دهد,منظره دردناک نایلونهای پلاستیکی غوطه ور در خاک حاصلخیز دشت,خبراز بروز بهرانی زیست محیطی درآینده ای نه چندان دور در بخش کشاورزی این منطقه و دیگر مناطق زراعی شهرستان میدهد.                        

                                   

                                              وضعیت زمین زراعی بعد از کاشت محصول

در ایامی که گروههای فعال زیست محیطی  در جای جای کشورمان با کمترین امکانات و با تحمل رنج فراوان بدون هیچ چشمداشتی اقدام به برگزاری همایشهایی جهت پاکسازی محیط زیست از زباله های پلاستیکی میکنند متاسفانه چند سالیست در بخش کشاورزی کشور ترویج کشت نایلونی در مقیاسی بسیار وسیع باعث بروز فاجعه ای زیست محیطی در بخش کشاورزی کشور شده که شهر ما نیز از این قاعده مثتثنا نیست.

کاشت صیفی جات(از جمله خربزه و هندوانه) در زمینهای مرغوب بخش جوین-خوشاب-داورزن و ...از دیرباز مورد توجه کشاورزان زحمتکش این دیار بوده است,. متاسفانه چند سالیست روشی جدید جهت کاشت این محصولات در بین کشاورزان ما مرسوم شده که بدان کشت نایلونی نیز میگویند. در این نوع کشت تقریبا کل سطح زمینهای چند هکتاری کشاورزی از نایلونهای پلاستیکی پوشیده میشودو از این حجم وسیع نایلون در انتهای برداشت محصول تنها 10 تا 20 درصد آن جمع آوری شده و مابقی در دل خاک باقی میماند و هر ساله این داستان دردناک ادامه پیدا کرده و موجبات آلودگی شدید زمینهای مرغوب بخش کشاورزی را فراهم می آورد.

انجام این روش علاوه بر معضلات زیست محیطی به تدریج از عملکرد زراعی زمین کشاورزی نیز میکاهد به گونه ای که وجود نایلون و مواد پلاستیکی در خاک از تبادل هوا در بین ملکولهای خاک جلوگیری کرده و مانع تنفس طبیعی خاک میشود واین فرایند, یک زمین زراعی مرغوب را به تدریج به یک ز مین نامرغوب بدل خواهد کرد.

                                              

                                           وضعیت زمین بعد از برداشت محصول

به نظر نمیرسد جلوگیری از چنین اقدامی که انصافا نه به سود کشاورز است نه به سود زمین کشاورزی, نه به سود محیط زیست و نه به سود دولت, در توان مسئولین شهرستان و حتی استان باشد و تنها امید ما به پیگیری مجدانه ریاست محترم سازمان حفاظت از محیط زیست سرکار خانم ابتکار و اقدام وزیر محترم کشاورزی و یا قانونگذاران محترم مجلس شورای اسلامیست که با تصویب قانونی مبنی بر ممنوعیت این نوع کشت از بروز این فاجعه وسیع زیست محیطی- زراعی جلوگیری کنند.

طبیعت دوستان سبز سبزوار-تیر ماه1393





منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.