اخبار سبزوار پيام : اقتصادی





اخبار » اقتصادی / تاریخ خبر: 11 آبان 1390 / کد مطلب: 933 / نظرات: 0


نخستين جشنواره زعفران ' طلاي سرخ' در ششتمد سبزوار برگزار شد


نخستين جشنواره زعفران  طلاي سرخ در ششتمد سبزوار برگزار شد  نخستين جشنواره زعفران ' طلاي سرخ' همزمان با زمان برداشت اين محصول ، با حضور زعفرانكاران و شماري از مسوولان سبزوار و شهرستان هاي مجاور در بخش ششتمد سبزوار برگزار شد.
  
 
به گزارش ايرنا ، معاون سازمان و مدير جهاد كشاورزي سبزوار  در اين جشنواره كه در محل سالن طالقاني شهر ششتمد برگزار شد هدف از برگزاري جشنواره زعفران را معرفي پتانسيل ها و توانمندي هاي اين شهرستان در كشت و توليد محصول زعفران عنوان كرد.

'محمد جواد ايزديان' با اشاره به مرغوبيت اراضي زعفران ششتمد ، زعفران توليد اين بخش را يكي از مرغوبترين زعفران هاي ايران معرفي كرد و افزود: با توجه به مرغوبيت زعفران كشورمان در جهان ، زعفران ششتمد سبزوار هم جزو مرغوبترين زعفران هاي دنيا محسوب مي شود.

وي با اشاره به آغاز كشت زعفران از سال 67 در ششتمد و زير كشت بودن يك هزار هكتار از اراضي اين بخش در حال حاضر ادامه داد: ميانگين توليد زعفران در هر هكتار پنج كيلوگرم است كه با تلاش زعفرانكاران و حمايت مسوولان اين رقم تا 15 كيلو در هكتار هم قابل افزايش است.

اين مسوول با اظهار اينكه توليد هر كيلو زعفران براي 20 نفر اشتغال زايي مي كند افزود: اين محصول قانع و مقاوم در مقابل سرما و كم آبي است و زماني نياز به آب دارد كه ساير محصولات نياز آبي ندارند.

وي اضافه كرد: محصول زعفران با بخش ششتمد سبزوار به توجه به قنوات ، چشمه سارها و زمين و منابع آبي محدود منطقه تناسب دارد.

ايزديان ،كاربرد زياد محصول زعفران در صنعت و ارزش غذايي و دارويي آن را هم خاطر نشان كرد و كمك به هضم غذا ، تقويت ذهن و نشاط آور بودن را از جمله خواص آن برشمرد.

يك صادر كننده زعفران هم با اظهار اينكه زعفران توسط ايرانيان تبديل به محصول اصلي شده و سابقه آن به دوران ساسانيان باز مي گردد گفت: حدود 95 تا 96 درصد از توليد زعفران جهان را ايران در اختيار دارد.

شريعتي اضافه كرد: زعفران آخرين بازمانده از محصولات ملي و مختص كشورماست.

وي با بيان اينكه سال گذشته 200 تا 210 تن زعفران در ايران توليد شده ،افزود: ظرفيت بسته بندي زعفران در كشور حدود 400 تن است و بنابراين در اين بخش براي رقابت با كشورهايي همچون اسپانيا و امارات كه زعفران ايران را بسته بندي و با برچسب خود به بازار عرضه مي كردند هيچ محدوديتي نداريم.

وي ضمن توصيه هايي به زعفرانكاران گفت: پياز مرغوب زعفران براي كشت بايد بيش از هشت گرم وزن داشته باشد و عمر زمين بيش از پنج سال نباشد.

وي زعفران را داراي اهميت زيادي در درمان سرطان عنوان كرد و افزود: همچنين با استفاده از اين محصول قرصي تهيه شده كه در درمان بيماري هاي معده موثر است.

' بهزاد صادقي 'از پژوهشگران هم در مورد اهميت زعفران ، روند توليد و ... اين محصول مطالبي بيان كرد.

يك هزار و 400 هكتار از اراضي كشاورزي شهرستان سبزوار زير كشت زعفران است كه يك هزار هكتار آن به بخش ششتمد اين شهرستان اختصاص دارد.

در پايان اين آئين از 'محمد كهن' زعفرانكار نمونه ششتمدي و 'اصغر شعباني' از كاركنان مركز ترويج جهاد كشاورزي ششتمد كه براي نخستين بار كشت زعفران را به ششتمد انتقال داد تقدير شد.

بخش ششتمد به مركزيت شهر ششتمد در جنوب شهرستان سبزوار واقع است.

 





منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.