اخبار سبزوار پيام : اجتماعی


اخبار » اجتماعی / تاریخ خبر: 19 شهريور 1393 / کد مطلب: 9383 / نظرات: 1


استفاده برابر از فضای تاکسی


استفاده برابر از فضای تاکسی حکایت صندلی عقب تاکسی‌ها، ماجرای جالبی است؛ همان جایی که سه مسافر بخت برگشته که شانس نشستن روی صندلی جلو را از دست داده‌اند و چاره‌ای برایشان نمی‌ماند، جز این‌که تا رسیدن به مقصد در یک همنشینی مسالمت‌آمیز در حالی که حسابی فشرده شده‌اند، یک جوری تا رسیدن به مقصد با هم کنار بیایند.

 مسافران بافرهنگ ما خوب می‌دانند از این بابت هیچ اعتراضی هم وارد نیست، چون قانون تاکسی‌سواری این حق را به راننده می‌دهد که تا سه نفر روی صندلی عقب سوار کند، اما انگار در این قانون بعضی تبصره‌ها نادیده گرفته شده و همین محکومیت اجباری فشرده نشستن، خیلی وقت‌ها برای مسافران تاکسی دردسرساز می‌شود.

اگر سه مسافر نسبتا لاغر باشند که همه چیز تا رسیدن به مقصد خوب پیش می‌رود، اما وای به وقتی که یکی از سه مسافر صندلی عقب جثه‌ای درشت‌تر از دو مسافر دیگر داشته باشد، آن وقت است که آن دو نفر دیگر باید تا می‌توانند به همدیگر بچسبند تا آن بنده خدا هم با هزار زحمت خودش را توی تاکسی جا بدهد.

اینجا هم حق اعتراض وارد نیست، چون راننده تاکسی با لحن حق به جانبی از شما می‌خواهد یا پیاده شوید یا جور کرایه مسافر خیالی را هم بکشید و بدون نگرانی از این‌که اتوی لباس‌تان خراب شود تا رسیدن به مقصد حالش را ببرید. اما بعضی وقت‌ها این همنشینی اجباری چندان هم مسالمت‌آمیز تمام نمی‌شود. خانم‌هایی که برای تردد در سطح شهر از تاکسی استفاده می‌کنند، با این مشکل زیاد مواجه می‌شوند؛ مشکلی که از نوع نشستن نه‌چندان محترمانه برخی آقایان ناشی می‌شود. پاهای باز که شما را وادار به جمع‌تر نشستن می‌کند و حتی گاهی تذکر زبانی نیز نه‌تنها مشکل را حل نکرده، بلکه به واکنش منفی طرف مقابل هم انجامیده که اگر اعتراضی داری، می‌توانی پیاده شوی.

به نظر می‌رسد برخی شهروندان نسبت به رعایت بایدها و نبایدهای حضور در فضای عمومی که مهم‌ترین آن حق استفاده برابر از فضای عمومی است، بی‌تفاوت هستند.

البته این‌طور که پیداست در دیگر جوامع شهری نیز خانم‌ها با چنین مشکلی مواجه هستند؛ البته در برخی از این شهرها نارضایتی برخی شهروندان نسبت به این موضوع، زنان را برآن داشته تا در اقدامی نمادین حق استفاده برابر زنان و مردان از فضاهای عمومی شهری را یادآوری کنند؛ به طور مثال گروهی از زنان ترکیه بتازگی کمپینی برای تذکر به مردان این کشور راه‌اندازی کرده‌اند تا یکی از بدیهی‌ترین مبانی فرهنگ اجتماعی را به شهروندان گوشزد کنند.

این موضوع هرچند ممکن است جزئی و پیش‌پاافتاده به نظر بیاید، اما به هر حال انتظار می‌رود شهروندان نسبت به رعایت حقوق دیگران و بخصوص بانوان در مکان‌های عمومی مانند تاکسی، مترو و اتوبوس که با محدودیت فضا مواجه هستند، بیش از گذشته خود را مقید بدانند و در واقع نشان دهند حقوق بانوان به عنوان نیمی از شهروندان جامعه را به رسمیت می‌شناسند.

از طرفی سازمان‌های متولی آموزش‌های شهروندی می‌توانند از هر فرصت و زمینه‌ای برای آگاه‌سازی شهروندان در این زمینه استفاده کنند. رسانه‌های جمعی، بیلبوردهای فرهنگی و آموزش‌های شهروندی در فرهنگسراها و خانه‌های فرهنگ از جمله مکان‌هایی است که می‌تواند فرصت این فرهنگسازی برای شهروندان را فراهم آورد که قطعا برای پایبندی جامعه به رعایت بایدها و نبایدهای زندگی شهری تاثیرگذار خواهد بود.

منبع: روزنامه جام جم





منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


1 نظر در صف تاييد است.