اخبار سبزوار پيام : فرهنگی و هنری


اخبار » فرهنگی و هنری / تاریخ خبر: 1 آبان 1393 / کد مطلب: 9596 / نظرات: 0

با حضور دکتر حداد عادل:


همایش بزرگداشت بیهقی در سبزوار برگزار شد


همایش بزرگداشت بیهقی در سبزوار برگزار شد
 'همایش بزرگداشت ابوالفضل بیهقی' پنجشنبه شب با حضور 'غلامعلی حدادعادل' رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، نماینده مردم سبزوار در مجلس ،فرماندار و جمعی از مسوولان فرهنگی و پژوهشگران در این شهر برگزار شد.
 
مدیر اداره فرهنگی هنری شهرداری سبزوار در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: شخصیت ادبی بیهقی یکی از شاخصه های سبزوار یا شهر کهن 'بیهق' می باشد که نیازمند معرفی و شناساندن بیشتر به عموم مردم و نسل جوان است.

'محمد اختریان' افزود: این همایش با هدف ارج نهادن به جایگاه بیهقی در عرصه نثر فارسی، با همکاری شهرداری، شورای اسلامی شهر و دانشگاه حکیم سبزواری برپا شده است .

وی همچنین از ساخت تندیس ابوالفضل بیهقی پدر نثر فارسی خبر و ادامه داد: این تندیس با هزینه یک میلیارد و 500 میلیون ریال در هفت متر ارتفاع اجرا شده لذا در آینده نزدیک در سبزوار نصب می شود.

مدیر اداره فرهنگی هنری شهرداری سبزوار در خصوص ثبت روز نخست آبان ماه به عنوان 'روز بیهقی' در تقویم ملی کشور اظهار داشت: پیگیری و اقدامات لازم در این خصوص انجام شده و امیدواریم این مهم محقق شود.

دکتر 'محمدجعفر یاحقی' عضو پیوسته شورای فرهنگستان زبان و ادب فارسی، دکتر 'سیدمحمد علوی مقدم' استاد و چهره ماندگار ادبیات فارسی و شمار زیادی از مسوولان و دانشگاهیان در همایش بزرگداشت بیهقی حضور دارند.

'ابوالفضل بیهقی' تاریخ نگار قرن پنجم هجری قمری و نگارنده 'کتاب تاریخ بیهقی' از مورخان نامدار دوره غزنوی است که در سال 385 قمری در قریه 'حارث آباد' بیهق متولد شد.

وی بعد از کسب فضایل به دیوان رسایل محمودی راه یافت و در خدمت خواجه بونصر مشکان به کار پرداخت و همچنان در خدمت سلاطین غزنوی به سر می برد تا در زمان عزالدوله عبدالرشید که در سال 440 قمری به سلطنت رسید نیز چندی صاحب دیوان بود اما به تهمت حاسدان گرفتار، معزول و محبوس شد.

بیهقی بعد از رهایی از زندان باقی عمر را در انزوا بسر برد و در سال 470 هجری قمری درگذشت.

سبزوار در 237 کیلومتری غرب مشهد واقع است.






منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.