اخبار سبزوار پيام : فرهنگی و هنری


اخبار » فرهنگی و هنری / تاریخ خبر: 2 آبان 1393 / کد مطلب: 9598 / نظرات: 0

رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی


ابوالفضل بیهقی یک مورخ بزرگ،ادیبی توانا و حکیمی پخته بود


ابوالفضل بیهقی یک مورخ بزرگادیبی توانا و حکیمی پخته بود  رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی گفت : ابوالفضل بیهقی یک مورخ بزرگ ، ادیبی توانا و حکیمی پخته و باتجربه بود.
 
به گزارش خبرنگار ایرنا 'غلامعلی حداد عادل ' پنجشنبه شب در همایش بزرگداشت 'ابوالفضل بیهقی' در سبزوار افزود : بیهقی در نثر فارسی اثری به یادگار گذاشته که اهمیت آن کتاب به نثر که همان تاریخ بیهقی است کمتر از اهمیت شاهنامه به شعر نیست.

وی افزود: امیدوارم خواسته بحق سبزواری ها به نتیجه برسد و یک روز در تقویم به نام ابوالفضل بیهقی ثبت شود.

حدادعادل اظهار داشت : تاریخ بیهقی آن قدر استوار ، صحیح و فصیح نوشته شده که حتی برای نویسندگان امروز درس های بسیاری دارد.

رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی با تاکید برتکریم و بزرگداشت مفاخر و اندیشمندان خطاب به مردم سبزوار گفت : این ذوق و شوق شما به مفاخر شهرتان ستودنی است.

حداد عادل افزود : این از برکت های انقلاب است که در این 35 سال هر شهری بزرگ و کوچک به این فکر می افتند که با بزرگان خود تجدید عهدی کنند.

استاد و چهره ماندگار ادبیات فارسی ایران نیز در این همایش خواستار تصویب ثبت روز اول آبان بعنوان روز بیهقی و روز نثر فارسی شد.

دکتر 'سید محمد علوی مقدم' افزود : با تصویب این روز، کتابخانه تخصصی خود در سبزوار را که دارای کتابهای فاخر و ارزشمندی به عنوان مرکز بیهقی شناسی اختصاص خواهم داد.

وی با بیان اینکه ابوالفضل بیهقی به زبان و ادب فارسی خدمات شایانی کرده است ، اظهار داشت : بزرگان علم و ادب باید مورد تکریم و تعظیم قرار گیرند زیرا براساس بزرگداشت یک بزرگ دست کم تعداد بزرگان افزودن و دانش اندوزی رونق می یابد.

وی نیمه دوم قرن چهارم و پنجم را یکی از درخشان ترین ادوار تاریخ عنوان کرد و گفت : در این دوره بزرگانی بویژه از خراسان چون فردوسی ، ابوحامد غزالی ، ابوالفضل بیهقی و بسیاری از عرفا و دانشمندان ظهور کردند .

عضو پیوسته شورای فرهنگستان زبان و ادب فارسی نیز در این همایش با تشریح ابعاد مختلف تاریخ بیهقی و شیوه نگارش این کتاب گفت : تاریخ بیهقی تنها نقل وقایع نیست بلکه بسیاری از مسائل و جنبه های مختلف ادبیات و نثر فارسی در آن آشکار است .

دکتر محمدجعفر یاحقی با بیان اینکه اگر تاریخ بیهقی نبود بسیاری از شاعران و اشخاص تاثیرگذار را نمی شناختیم ، افزود : تاریخ بیهقی جلوگاه معارف روزگار خودش است .

وی با اظهار اینکه بیهقی بسیاری از مسائل و رویدادهای تاریخی را تبدیل به حکایت و ضرب المثل کرده است ، گفت : شایسته است که این ضرب المثل ها با خط خوش خطاطان نگاشته شده و در منظر عموم قرار گیرد .

وی با تاکید بر اهتمام بیشتر به شناساندن بزرگان علم و ادب ادامه داد: انتظار می رود در کشور نام موسسات ادبی ، کوچه ها و خیابان ها مزین به نام شخصیت های بزرگی چون بیهقی شود .

وی بر لزوم بزرگداشت مفاخر و اندیشمندان تاکید کرد و گفت: اگر در این خصوص کوتاهی شود نام بزرگان و مفاخر کشور توسط دیگر کشورها تصاحب می شود.

رئیس مجمع نمایندگان خراسان رضوی نیزدر این همایش از دکتر حدادعادل خواست به عنوان عضو شورای انقلاب فرهنگی همت کند تا این مطالبه بحق مردم برای ثبت روز بیهقی در تقویم محقق یابد.

دکتر محمدرضا محسنی ثانی با تاکید بر بزرگداشت بزرگان و مشاهیر افزود : متاسفانه بزرگترین سراینده نثر فارسی در تاریخ ما مغفول مانده است.

نماینده سبزوار در ادامه به ظرفیت ها و پتانسیل های این شهرستان اشاره کرد و گفت: سبزوار به عنوان شهری برخاسته از مکتب علوی و تشییع توانسته در ابعاد مختلف سرآمد باشد.

وی یاد ابوالفضل بیهقی ، حاج ملاهادی سبزواری ، عبدالاعلی سبزواری و ... را گرامیداشت و افزود: سبزوار شهر دیرینه های پایدار است و بزرگان و صاحب نامان زیادی در ابعاد مختلف فرهنگی ، ادبی ، اجتماعی و ورزشی به خود دیده است .

وی سبزوار را شهری دانشگاهی با ظرفیت های علمی و فرهنگی دانست و گفت: بیش از 30 هزار دانشجو در مقاطع و رشته های مختلف دانشگاهی در این شهرستان تحصیل می کنند .

'همایش بزرگداشت ابوالفضل بیهقی' پنجشنبه شب با حضور 'غلامعلی حدادعادل' رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، نماینده مردم سبزوار در مجلس و جمعی از مسوولان فرهنگی و پژوهشگران در این شهر برگزار شد.

شخصیت ادبی بیهقی یکی از شاخصه های سبزوار یا شهر کهن 'بیهق' می باشد که نیازمند معرفی و شناساندن بیشتر به عموم مردم و نسل جوان است.

این همایش با هدف ارج نهادن به جایگاه بیهقی در عرصه نثر فارسی، با همکاری شهرداری، شورای اسلامی شهر و دانشگاه حکیم سبزواری برپا شده است .

دکتر 'محمدجعفر یاحقی' عضو پیوسته شورای فرهنگستان زبان و ادب فارسی، دکتر 'سیدمحمد علوی مقدم' استاد و چهره ماندگار ادبیات فارسی و شمار زیادی از مسوولان و دانشگاهیان در همایش بزرگداشت بیهقی حضور داشتند.

'ابوالفضل بیهقی' تاریخ نگار قرن پنجم هجری قمری و نگارنده 'کتاب تاریخ بیهقی' از مورخان نامدار دوره غزنوی است که در سال 385 قمری در قریه 'حارث آباد' بیهق متولد شد.

وی بعد از کسب فضایل به دیوان رسایل محمودی راه یافت و در خدمت خواجه بونصر مشکان به کار پرداخت و همچنان در خدمت سلاطین غزنوی به سر می برد تا در زمان عزالدوله عبدالرشید که در سال 440 قمری به سلطنت رسید نیز چندی صاحب دیوان بود اما به تهمت حاسدان گرفتار، معزول و محبوس شد.

بیهقی بعد از رهایی از زندان باقی عمر را در انزوا بسر برد و در سال 470 هجری قمری درگذشت. 

 سایت شهرداری سبزوار هم نوشت ،رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی گفت: ثبت روز بیهقی در تقویم کشور به عنوان روز نثر فارسی در شورای عالی انقلاب فرهنگی پیگیری می کنم.

غلامعلی حداد عادل در همایش بزرگداشت ابوالفضل بیهقی افزود: اگر شورای انقلاب فرهنگی نسبت به تصویب رساندن این پیشنهاد طی این سال ها تردید داشته نه از باب نشناختن قدر بیهقی است بلکه در سال های اخیر شورای انقلاب فرهنگی در تصویب روزهای سال احتیاط بیشتری نسبت به گذشته داشته است.

وی ادامه داد: بنده علیرغم این مسئله، با دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و رییس جمهور صحبت خواهم کرد تا روز بیهقی را به عنوان روز نثر فارسی در این شورا به تصویب برسانند.
حدادعادل تتاکید کرد: علاقه و اشتیاق سبزواری ها بنده را بر آن داشت تا قول تلاش برای انجام این مهم را در شورای عالی انقلاب داشته باشم علیرغم اینکه ادامه کار به نظر اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی بستگی دارد.
رئیس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی در ادامه از سبزوار به عنوان یک شهر بزرگ فرهنگی یاد کرد و گفت: مهم است که از یک روستای این شهرستان نویسنده ای در مقیاس جهانی ظهور پیدا می یابد که عنوان پدر نثر فارسی ایران زمین را از آن خود می کند.

وی با اظهار اینکه سبزوار مهد نثر فارسی است و باید نسبت به حفظ و حراست از زبان فارسی توجه بیشتری داشته باشد،  نسبت به فراموش شدن لغات و کلمات ریشه دار فارسی  در این شهر ابراز گلایه کرد و افزود: در بدو ورودم به سبزوار، بر سر درب برخی مغازه ها کلمات و واژگان نامانوس و بیگانه با زبان فارسی دیدم که به نظر از بی توجهی مسئولان شهری می امد، مسئولان نباید اجازه ورود این چنین کلمات را به زبان فارسی بدهند.

حداد عادل خطاب به اداره ارشاد، نیروی انتظامی و شهرداری سبزوار گفت: جلو این نوع نامگذاری ها را بگیرید و زبان سلیس فارسی را در بین عموم مردم رواج دهید.

رئیس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی در ادامه علاقه خود به ابوالفضل بیهقی و قرائت مقاله منتشر نشده خود برای نخستین بار در همایش ابوالفضل بیهقی را که برای درج در یادنامه شادروان دکتر حسن حقیقی نخستین رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی نوشته بود را از دلایل حضور خود در سبزوار بیان کرد.

گفتنی است در این مراسم از کتاب شهدای دوچاهی با حضور دکتر غلامعلی حدادعادل رونمایی شد.

 


 





منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.