اخبار سبزوار پيام : فرهنگی و هنری


اخبار » فرهنگی و هنری / تاریخ خبر: 2 آبان 1393 / کد مطلب: 9599 / نظرات: 0

رئیس دانشگاه حکیم سبزواری:


ابوالفضل بیهقی از پرآوازه ترین مشاهیر خراسان و پدر نثر فارسی است


ابوالفضل بیهقی از پرآوازه ترین مشاهیر خراسان و پدر نثر فارسی است  رئیس دانشگاه حکیم سبزواری گفت: ابوالفضل بیهقی از پرآوازه ترین مشاهیر خراسان است که به حق می توان او را  پدر نثر فارسی نامید.

دکتر جواد حدادنیا که درهمایش بزرگداشت بیهقی در روز اول آبان سخن می گفت ادامه داد: اکثر ایرانیان از دوران جوانی و نوجوانی با داستان حسنک وزیر که یکی از حکایت های تاریخی بیهقی است آشنا شده و از خواندن آن لذت برده و به آفریننده آن تحسین گفته اند.

وی ادامه داد: من تا کنون بارها درباره دقت و حقیقت گویی و شجاعت ابوالفضل بیهقی در روایت تاریخ بسیار شنیده ام و به عنوان یک سبزواری افتخار می کنم که پدر نثر فارسی همشهری من است.

رئیس دومین دانشگاه بزرگ ملی شمال شرق کشور، ادامه داد: به واسطه خلاء روزی به نام نثر فارسی در تقویم ایران، بر همه علاقه مندان و دست اندرکاران ادبیات ضروری است که روز اول آبان را به احترام پیشرو بودن ابوالفضل بیهقی در نثر فارسی به این نام، در تقویم کشور ثبت کنند.

وی همچنین گفت: بزرگداشت ابوالفضل بیهقی بزرگداشت نثر کلاسیک فارسی است و نوعی ارج نهادن بر خردمندی و حقیقت جویی و نیک نهادی است. و بنابراین لازم است در کنار روز اختصاصی شاعرانی نظیر حافظ، مولانا، فردوسی و ... روز ابوالفضل بیهقی را نیز به عنوان یک نویسنده برجسته و تأثیرگذار در تقویم کشور داشته باشیم.

وی افزود: مردم سبزوار شایسته چنین توجهی هستند. مردمی که در کارنامه فرهنگی و تاریخی پربار خود، قیام پرافتخار سربداران و احیای فرهنگ مهدویت را دارند و مشاهیر بزرگی را تقدیم ایران و جهان کرده اند.

حدادنیا سپس افزود: دانشگاه حکیم سبزواری چندین سال است که نسبت به برگزاری بزرگداشت ابوالفضل بیهقی در اول آبان اهتمام ویژه ای داشته و اولین دوره این همایش ها سال 86 برگزار شد و بعد از آن با چند سال وقفه مجددا از سال 91 با همکاری اداره فرهنگی شهرداری و شورای شهر سبزوار این مهم را پیگیری کرده است./اسرار نامه





منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.