اخبار سبزوار پيام : اجتماعی


اخبار » اجتماعی / تاریخ خبر: 7 ارديبهشت 1394 / کد مطلب: 9776 / نظرات: 0

مدیر کل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت


نیمی از جمعیت کشور دچار اضافه وزن و چاقی هستند


نیمی از جمعیت کشور دچار اضافه وزن و چاقی هستند سبزوارپبام – مدیر کل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی گفت : به دلیل عادات تغذیه ای نادرست نیمی از جمعیت کشور دچار اضافه وزن و چاقی هستند .

به گزارش "سبزوار پیام" به نقل از ایرنا ، دکتر زهرا عبداللهی روز یکشنبه در همایش یک روزه تغذیه و ایمنی غذا در سبزوار افزود : مصرف زیاد نمک ، چربی و قند سه عامل خطر تغذیه که متاسفانه در کشور میزان مصرف بیش از مقدار توصیه شده است.

وی اظهار داشت : هم اکنون شیوع بیماری های غیر واگیردار همچون بیماری های قلبی و عروقی ، سرطان ها ، دیابت و ... رو به افزایش است که مهمترین دلیل آن عادات تغذیه ای نادرست می باشد .

وی با بیان اینکه یکی از راهکارهای کاهش بیماری های غیرواگیر کنترل وزن مطلوب است ، افزود : بخش عمده ای از جمعیت کشور تحرک بدنی کمتر از مقدار توصیه شده دارند .

دکتر عبداللهی به پدیده چاقی در کودکان نیز اشاره کرد و گفت : از 10 سال گذشته تاکنون چاقی در کودکان زیر پنج سال دو برابر شده است .

وی با بیان اینکه الگوی مصرف غذایی در کشور درست نیست ، ادامه داد : متاسفانه در جامعه شیر و مواد لبنی و میوه ها و سبزیجات کمتر و قند ، نمک و چربی بیش از میزان توصیه شده مصرف می شود.

وی اظهار داشت : برای افراد زیر 50 سال کل نمک دریافتی روزانه کمتر از پنج گرم و برای افراد بیش از 50 سال کمتر از سه گرم توصیه شده است .

این مسوول بیان داشت : متاسفانه 50 درصد از مردم پیش از اینکه غذا را بچشند نمک به آن اضافه می کنند .

وی با اظهار اینکه پرفشاری خون از مشکلات عمده و یکی از دلایل مصرف بالای نمک است ، افزود : نمکی که از طریق نان و سایر محصولات غذایی مصرف می کنیم بیشتر از مقدار توصیه شده است .

وی همچنین با بیان اینکه هر فرد بایستی روزانه پنج بار با حدود 400 گرم میوه و سبزی استفاده کند ، افزود : میوه و سبزی علاوه بر حفظ سلامت و تامین موادمعدنی و ویتامین ها به دلیل افزایش فیبر در پیشگیری از سرطان موثر است .

دکتر عبداللهی همچنین بر مصرف شیر و مواد لبنی تاکید کرد و گفت : توصیه به مصرف شیر و مواد لبنی کم چرب کمتر از دو و نیم درصد است .

وی محدود کردن مصرف گوشت قرمز ، کاهش قند و نمک را از جمله مواردی عنوان کرد که باید در تغذیه سالم مدنظر قرار گیرد .

وی بر اهمیت اطلاع رسانی و آگاهی بخشی بیشتر تاکید کرد و گفت : باید به غذای سالم و رژیم غذایی سالم و رعایت بهداشت بیش از گذشته توجه شود.

رییس مرکز بهداشت سبزوار نیز در این همایش گفت : هفته سلامت تبلور همبستگی و مشارکت همه مردم و ادارات و سازمانها تاثیرگذار در سلامت است .

جمال میر موسوی به اهمیت غذای سالم اشاره کرد و افزود : امنیت و ایمنی غذا به دسترسی تمام افراد جامعه در تمام عمر به غذای کافی و سالم برای داشتن زندگی سالم و پویا است .

وی ادامه داد : این امنیت غذایی زمانی حاصل می شود که به طور صحیح انتخاب و به میزان کافی و صحیح پخت شود .

وی اظهار داشت : استفاده از مواد غذایی فست فود از یک طرف و کم تحرکی و استعمال دخانیات از مواردی هستند که سلامت را تهدید می کنند .

وی ادامه داد : تحقیقات نشان داده پرهیز از موارد فوق موجب می شود تا 10 سال عمر انسان طولانی تر شود .



منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.