اخبار سبزوار پيام : سیاسی ،امنیتی


اخبار » سیاسی ،امنیتی / تاریخ خبر: 9 ارديبهشت 1394 / کد مطلب: 9783 / نظرات: 0

سبحانی فر:


زیرساخت های لازم برای استانی شدن انتخابات فراهم نیست


زیرساخت های لازم برای استانی شدن انتخابات فراهم نیست  نماینده مردم شهرستان های سبزوار ، جوین ، جغتای ، خوشاب و داورزن در مجلس شورای اسلامی گفت: هم اکنون زیرساخت های لازم برای استانی شدن انتخابات در سطح کشور فراهم نیست.
 رمضانعلی سبحانی فر در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: مهمترین زیرساخت طرح استانی شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی وجود احزاب قوی در کشور است که از این زیرساخت محروم هستیم.

وی به هزینه های انتخاباتی کاندیداها اشاره کرد و گفت: با استانی شدن انتخابات کسانی می توانند به مجلس راه یابند که به کانونهای قدرت و ثروت وصل باشند.

سبحانی فر با اشاره به بندهایی از اصل های قانون اساسی گفت : طرح استانی شدن انتخابات مغایر با مشارکت عمومی در تعیین سرنوشت ، حقوق قومیتی و قبیله ای و موجب اختلاف بین قومیت ها و پایین شدن مشارکت عمومی است.

به گفته وی با استانی شدن انتخابات کاندیداها احساس ضرورت نمی کنند تا بین مردم مناطق محروم و روستاها حضور بیابند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: اجرایی شدن طرح مزبور موجب می شود تا مردم خود را بی اثر دانسته و بویژه در مناطق کوچک به پای صندوق های اخذ رای نروند و حضور مردم کمرنگ شود .

وی اظهار داشت: در نتیجه اجرایی شدن طرح مزبور تمرکز قدرت بر مراکز و کلان شهرها بیشتر شده و مشارکت مردم شهرستان های کوچک و روستاها بنحو قابل توجهی در این انتخابات کاهش می یابد .

استانی شدن انتخابات تاکنون در ادوار مختلف مجلس طرح شده و بی نتیجه مانده است. این بار نیز این طرح در نیمه اول آذر 93 با یک فوریت تصویب شد.

موافقان آن اعتقاد دارند که در صورت استانی شدن انتخابات نگاه ملی در میان نمایندگان گسترش می یابد و وقت مجلس صرف امور جزیی و محلی نخواهد شد.

علاوه بر این موافقان می گویند سطح کیفی و کارایی مجلس با انتخاب داوطلبان شاخص تر و با صلاحیت بر تر، افزایش می یابد.

در مقابل مخالفان طرح کنونی بر این باورند که استانی شدن انتخابات حلقه ارتباط حاکمیت با مردم منطقه محروم و شهر ها را قطع می کند و هزینه های انتخاباتی چند برابر می شود.

مخالفان نگران هستند که استانی شدن انتخابات به لابی گری ها و نفوذ ثروتمندان و صاحبان قدرت در مجلس ختم می شود.





منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.