اخبار سبزوار پيام : اجتماعی


اخبار » اجتماعی / تاریخ خبر: 14 خرداد 1394 / کد مطلب: 9908 / نظرات: 0

به مناسبت سالروز درگذشت امام خمینی(ره)


در فراق رهبر آزادگان جهان


در فراق رهبر آزادگان جهان  «با دلی آرام و قلبـی مطمئن و روحی شاد و ضمیری امیدوار به فضل خدا از خدمت خـواهران و برادران مرخص و به سـوی جایگاه ابــدی سفر می کنـم و به دعای خیر شما احتیاج مبرم دارم و از خدای رحمان و رحیـم می خـواهـم که عذرم را در کوتاهی خدمت و قصـور و تقصیر بپذیـرد ...»(بخشی از وصیتنامه امام خمینی)
 
چهاردهم خرداد 1368 هجری خورشیدی ایران در غمی شگرف فرو رفت و ایرانیان داغدار کوچ بزرگمردی از دیار حق و حقیقت شدند. مبارزی نستوه که پرچمدار راه آزادی و گشاینده ی فصلی نو در تاریخ غنی این مرز و بوم بود. امام خمینی معمار انقلاب اسلامی در سی ام شهریور 1280 هجری خورشیدی در شهرستان خمین استان مرکزی دیده به جهان گشود و در خانواده ای مذهبی رشد و پرورش یافت و این چنین سال ها بعد به عنوان یکی از سرشناس ترین و تاثیرگذارترین چهره های جهان شاخته شد. ایشان برای دستیابی به سعادت حقیقی از هیچ کوششی فروگذاری نکرد و سالیان متمادی به مبارزه در برابر ظلم و ستم زمانه پرداخت و با شجاعت بی همتایش جهانیان را حیرت زده ساخت.

روحیه ی حق طلبی دیده بان همیشه بیدار انقلاب، ریشه در تعلیم و تربیت خانوادگی ایشان داشت. امام خمینی در کانون خانواده با ناب ترین فضایل اخلاقی آشنا شد و بر این پایه توانست مبارزه های خویش در مقابل زورگویان را از دوره های نوجوانی آغاز کند و آمادگی رهبری ملت ایران را برای سال های بعد بدست آورد.

این منادی راه آزادی در 1300 هجری خورشیدی به منظور تحصیل دروس حوزوی رهسپار قم شد، تا در آن دیار از وجود استادانی بنام بهره برد و روح تشنه ی خویش را سیراب سازد. تلاش و کوشش فراوان معمار انقلاب اسلامی سبب شد تا ایشان به سرعت مراحل تحصیل را سپری کنند و به درجه های بالای علمی دست یابند و پرچمدار رهبری ملتی شوند که سالیان طولانی در زیر سایه ی حکومت های شاهنشاهی روزگار می گذراندند. به حق او پیشوایی شایسته برای آنان در مسیر رسیدن به آزادی و استقلال شد. بزرگمردی که سکاندار کشتی این مرزو بوم لقب گرفت و آموزگار درس استقامت و پایداری برای آیندگان شد.

نقش امام خمینی در آشکار کردن چهره ی واقعی حکومت پهلوی و آگاهی علما و روحانیون به جایگاه مهم خود در این زمینه باعث شد تا مردم نیرویی تازه به دست آوردند و مبارزه های خود را جدی تر از پیش پیگیری کنند. در این میان عوامل حکومت به اهمیت جایگاه ایشان در میان اقشار گوناگون ملت ایران پی بردند و درصدد بر آمدند تا ایشان را تبعید کنند زیرا امام خمینی در اجتماع های مختلف حضور می یافتند و با سخنرانی های خویش به افشای چهره ی واقعی حکومت می پرداختند و مردم را به رویارویی با رژیم تشویق می کردند.

اندیشه ی سیاسی امام راحل همواره از مهمترین شاخص های شناخت تفکر انقلاب اسلامی محسوب می شود. بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، قیام و نهضت اسلامی خویش را از نظر فکری، با احیای اندیشه سیاسی اسلام، به ویژه تئوری حکومتی اسلام، آغاز کرد و این موضوع از عوامل مهم موفقیت و پیروزی انقلاب اسلامی بود. تفکر معمار انقلاب اسلامی به کمک شناخت دقیق اوضاع، شرایط و امکانات و با یاری گرفتن از اصل پویای اندیشه ی شیعه، یعنی اجتهاد شکل گرفته بود.

ایشان با شناخت آسیب ها و آفت ها در کشور به ارایه ی راه حل ها، درمان و آفت زدایی پرداختند و مشکلات و معضلات اساسی را دریافتند و در تحلیلی دقیق، شیوه و روشی روشن در تبیین مسایل فقهی، کلامی و فلسفی- عرفانی اسلام در پیش گرفتند. امام خمینی(ره)، اندیشه ی سیاسی اسلام را در شرایطی سخت مطرح کردند و در حوزه ی اندیشه سیاسی اقداماتی همچون احیای فقه، اجتهاد و رهبری دینی را به ثمر رساندند. اندیشه و افکار اسلامی امام خمینی(ره) نقطه ی عطفی در جهان اسلام به شمار می آید زیرا اندیشه های ایشان سبب شکل گیری تحول های بنیادی و بزرگی در دنیای اسلام شد.

ایشان جامعه ی آن روزگار ایران را با مفهوم آزادی و استقلال آشنا کرد و نشان داد جهانی است که می توان در آن با صلح، امنیت و سربلندی زندگی کرد و پله های ترقی را یکی پس از دیگری پیمود تا به ایران و ایرانی آنگونه که سزاوار او است احترام گذارند و همواره از آنان به بزرگی یاد کنند و چه نیک، همچون آموزگاری دلسوز این درس را به فرزندان خویش آموخت و سبب شد تا آنان کمال مطلوب را به خوبی دریابند. یکی از دستاوردهای بزرگ امام(ره) این بود که دیوارهای میان اجتماع را از میان برد و یک فضای گسترده با دل های آشنا پدید آورد و خود باوری را در میان مرد گسترش داد. امام راحل همیشه حکومت را برای مردم و در کنار ملت می خواست و بر استقلال و خودباوری تاکید می کرد.

پیر جماران تجلی بخش دموکراسی دینی در انقلاب اسلامی شدند. از دیدگاه ایشان انسان موجودی است که می تواند با اتکا بر اراده به کمال تحقق بخشد. امام راحل در هر شرایط مناسبی، به روشنگری می پرداختند و اهداف دشمنان این مرز و بوم را آشکار می ساختند و همیشه جامعه را به پاسداری از هویت های الهی سفارش می کردند.

امام خمینی بزرگترین و تاثیر گذارترین عالم و رهبر سیاسی جهان اسلام در عرصه ی سیاسی و اجتماعی است و درواقع ایشان را می توان رهبر استقلال ایران اسلامی قلمداد کرد. امام خمینی در باره استقلال طلبی فرموده اند: «من اعتقادم این است که اگر انسان با هر زحمت و مرارتی زندگی کند و زندگی اش مال خودش باشد، در زندگی مستقل باشد و نان و جو خودش را بخورد، زندگی که مال خود انسان باشد، ارزشش صدها مقابل این است که انسان در آپارتمان های عظیم بنشیند و دستش پیش دیگران دراز باشد و برای دیگران سلام بدهد. این یک مطلبی است که هر انسان شرافتمندی باید به آن توجه داشته باشد.»

انقلاب اسلامی ایران، انقلابی الهی بود که دست بیگانگان را از این دیار کوتاه ساخت و نهضت امام خمینی، قیام انسانیت بود که سبب شد تا این سرزمین کهن به استقلال حقیقی دست یابد.

اینک در آستـانه ی نیمه ی خـرداد دگربار ملت ایران در سالروز درگذشت معمار بزرگ انقلاب اسلامی یاد ایشان را گرامی می دارد تا به همگان نشان دهد که امام خمینی تا ابد در خاطره ی مردمان این دیار کهن جاودان است. گرچه ایشان از این کره ی خاکی رخت سفر بر بستند اما اقدام های بی شائبه و ماندگار امام راحل در خاطره ها باقی می ماند.

چهاردهم خرداد 1368هجری خورشیدی مجلس خبرگان رهبری تشکیل شد و پـس از آن که آیـت الله خامنه ای وصیتنامه امـام خمینی را خواندند، بحث و تبـادل نظر برای تعییـن جانشینـی امام خمینـی و رهبری انقلاب اسلامـی آغاز شد و سـرانجام آیت الله خامنه ای رییـس جمهوری وقت به اتفاق آرا برای ایـن امر مهم بـرگـزیده شدند تا رهبری نظام جمهوری اسلامی را بر عهده گیرند و همچون امام خمینی ملت شجاع ایران زمین را به سعادت حقیقی رهنمون سازند./ایرنا






منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.