يادداشتها در سبزوار پيام


يادداشت سبزوار پيام


يادداشت / تاریخ: 20 ارديبهشت 1396 / کد مطلب: 12343 / نظرات: 0


مشارکت براي اداره بهتر شهر


مشارکت براي اداره بهتر شهر  
۲۹ اردیبهشت ماه پنجمین انتخابات شوراي های اسلامی شهر و روستا را پيش رو داريم .با وجود اهميت بسياري که شوراهای اسلامی دارند متاسفانه انتخابات آن در سايه سنگين انتخابات رياست جمهوري تا حدي مغفول مانده است. 
 
اين در حالي است که از شوراهاي اسلامي به دليل جايگاه قانوني و اهميتي که دارد، به عنوان نماد حکومت محلي ياد مي شود و دقت در انتخاب اعضاي آن مي تواند به نفع شهر، روستا و مردم باشد.
 
اگرچه بسياري از مشکلات در سطح کلان را قواي سه گانه بايد رفع کنند ولي در سطوح محلي اين شوراهاي اسلامي هستند که با وضع قوانين محلي و مصوبات متناسب با شرايط زماني و مکاني مي توانند در رفع مشکلات مناطق موثر باشند. در استان خراسان رضوی و شهری چون سبزوار که با مشکلات متعددي از جمله حاشيه نشيني، توسعه نامتوازن، کمبودهاي فرهنگي، ساخت و سازهاي ناهمگن با تمدن اسلامي، ايراني، ترافيک و... مواجه است شوراي شهر مي تواند با اهتمام در نقش نظارتي خود به وضع قوانين و لوايحي بپردازد تا مشکلات شهر کاهش يابد.
 
در حالي به برگزاري پنجمین دوره انتخابات شوراهاي اسلامي شهر و روستا نزديک مي شويم که نتايج بررسي عملکرد شوراهاي گذشته، بيانگر روند روبه رشد و حرکت رو به جلوي آن هاست و به نظر مي رسد هنوز جاي کار در اين عرصه وجود دارد. نقش اعضاي شوراي اسلامي در شناسايي مشکلات و دريافت نظر شهروندان بسيار حائز اهميت است و آن ها بايد با رصد کردن مشکلات بر اساس مصالح شهر و شهروندان تدبير و برنامه ريزي کنند. به اعتقاد نگارنده بينش سياسي و رويکرد اعضاي شوراي اسلامي بايد برنامه ريزي براي توسعه باشد و در کنار آن براي تحقق اهداف خود جلب مشارکت شهروندان را نيز در دستور کار قرار دهند.
 
با نگاه مشارکت مدار و شهروند مدار مي توان از ظرفيت شوراها به عنوان نماد حکومت محلي، بهترين بهره را برد. از اين رو مشارکت يکايک شهروندان واجد شرايط در تعيين سرنوشت شهر و روستا داراي اهميت بسياري است. اما نامزدهاي اين انتخابات بايد بدانند که رسالت اصلي شوراي اسلامي در شهرها نخست انتخاب شهردار و نظارت بر عملکرد او و دستگاه هاي زيرمجموعه شهرداري است، متأسفانه در ساليان گذشته در اعلب شهرها شوراي شهر بيش از آن که شوراي شهر باشد، شوراي شهرداري بوده و حجم بالاي مصوبات و پيگيري هاي آن ها در راستاي تأمين هزينه هاي اداره شهر از جيب مردم بوده است.
 
مردم با توجه به مشکلات شهر به نامزدهايي رأي خواهند داد که بيش از آن که به فکر کسب درآمد به هر طريق براي اداره شهر و شهرداري باشند به فکر توسعه زيرساخت ها در شهر هستند. امروز در کلان شهری چون مشهد ویادر دیار سربداران حاشيه نشيني به معضلي لاينحل تبديل شده است، مسائل فرهنگي و اجتماعي در اغلب محلات بيداد مي کند و ساخت و سازها در شأن شهر ها نيست، معماري غربي و برج هاي بي هويت با نام هاي نامأنوس شهر را احاطه کرده است و اولويت را به ماشين ها داده اند در حالي که انسان ها ساکنان شهر هستند و حاميان شهرداري.
 
هرچه حضور مردم در عرصه بالاتر و آرای منتخبان شورا افزونتر باشد پشتوانه و انگیزه آنان برای ارائه طرح و برنامه و نظارت قوی تر و تلاش ها مضاعف تر خواهد بود.
 
 بياييد آگاهانه افرادي را براي عضويت در شوراي شهر انتخاب کنيم که اهل عمل، کارآمد، متعهد، متخصص و... باشند و اولويت آن ها نظارت بر عملکرد شهردار، برخورد با تخلفات در شهرداري ها و تکريم ارباب رجوع و حفظ شئون شهروندي باشد. 
 
وعده ما جمعه ۲۹ اردیبهشت پای صندوق های اخذ رای
.......................
جناب آقای جواد حاتمی نویسنده و روزنامه نگار و یکی از مدیران سابق روزنامه وزین خراسان است.




نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.