يادداشتها در سبزوار پيام


يادداشت سبزوار پيام


يادداشت / تاریخ: 7 اسفند 1398 / کد مطلب: 13889 / نظرات: 0


کرونا؛ وقتی شایعه جای خبر می‌نشیند!


کرونا؛ وقتی شایعه جای خبر می‌نشیند
رئیس سازمان بسیج رسانه خراسان رضوی نوشت:«آنچه در فضای مجازی و در «کانال‌های زیرپله‌ای» در باره کرونا می‌بینیم، همه چیزهایی است که از هیچ ساخته شده و اذهان جامعه را به تشویش کشیده است.»

 عباس محمدیان رئیس سازمان بسیج رسانه خراسان رضوی در یادداشتی به بررسی مسائل اخیر کشور، ورود ویروس کرونا به ایران و نقش رسانه در این میان، پرداخته است.

متن این یادداشت به شرح زیر است:

کرونا قبل از آنکه خودش بیاید، داعش‌وار، هراسش را به عنوان پیشقراول فرستاده است. بیش از آنکه توان تخریب داشته باشد با هیاهویش دارد بنای روحی و روانی جامعه را بمباران می‌کند.

در این میان خاکریز رسانه‌های ما که باید به پدافند بپردازند، چندان بلند نیست. این جبهه هم آنگونه که باید با لجستیک داده‌های متقن مسؤولان، حمایت شود، این اتفاق نمی‌افتد. یعنی ما به نوعی با فقر منبع مواجه می‌شویم و برخی- حتی با حسن نیت- با حبس و حصر خبر، دست رسانه نگاران را خالی می‌گذارند ولی در همین زمان با نشت اطلاعات، میدان به دست کسانی می‌افتد که از کاه، کوه می‌سازند و از هیچ همه چیز.

آنچه در فضای مجازی و در «کانال‌های زیرپله‌ای» در باره کرونا می‌بینیم، همه چیزهایی است که از هیچ ساخته شده و اذهان جامعه را به تشویش کشیده است. متاسفانه رسانه‌های صاحب هویت هم در شدت و حدت و فقر داده‌های تازه مسؤولان، ساعت به ساعت، لاغرتر می‌شوند و به قاعده نمی‌توانند تکیه گاه قابل اتکایی باشند برای افکار عمومی. چه مردم عیار رسانه را به خبرهای متقن و قابل اندازه گیری و ملموس می‌سنجند و چون کالایی چنین نیابند، راه به جهان بنشسته در کف دست خود -که همان گوشی هوشمند و فضاهای هوش رباست- خواهند برد و نتیجه خواهد شد همینی که هست. همینی که اگر به چاره برنخیزیم، بدتر هم خواهد شد.

بدانیم و به ویژه بدانند مسؤولان که «فقر اعتبار منبع رسانه‌های رسمی» در جامعه، اعتماد و امید را بر بستر مرگ خواهد نشاند چنان که فقر اقتصادی رمق حیات را از رگ‌های زندگی بیرون می‌کشد. باید با اعتماد به رسانه‌های رسمی و صاحب شناسنامه، فرایند اطلاع رسانی را- لااقل در باره بیماری کرونا- اصلاح کرد تا بتوانند به عنوان بازوی حرفه‌ای و آرامش آفرین در کنار نهادهای مسؤول به ویژه نهادهای پزشکی و علمی باشند.

بدانیم که ما همه در یک جبهه‌ایم. همه می‌خواهیم «کرونا» را به عنوان دشمن سلامتی مردم مان از این دیار بتارانیم. همه سربازان جبهه سلامتی هستیم و با هم و در کنار هم می‌توانیم به موفقیت برسیم. رسانه‌ها می‌توانند به عنوان بستری برای طراحی کلاس‌های همگانی و در دسترس عموم، با افزایش دانایی و مهارت‌های خود مراقبتی، یاریگران بی‌ادعای نظام سلامت باشند.

بیاییم و رسانه را در جایگاهی که باید، ببینیم. در شأنی که باید قدر بدانیم تا بتوانیم از این ظرفیت گسترده، بیشترین بهره را ببریم.
فارس




نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.