يادداشتها در سبزوار پيام


يادداشت سبزوار پيام





يادداشت / تاریخ: 29 فروردين 1399 / کد مطلب: 14074 / نظرات: 0


رسانه در خدمت انسانیت و اخلاق


رسانه در خدمت انسانیت و اخلاق فکر می‌کنم بلبشوی کرونا، یکی از رهاوردهای مثبتش همین توجه دادن به ضرورت اطلاع رسانی حرفه‌ای و صادق باشد چه در نبود فرآیندی چنین، شایعه‌سازان و دروغ‌پردازان، بلایی بر سر سلامت روانی جامعه می‌آورند که کرونا اگر قدرت تخریب خود را به توان صد هم برساند نمی‌تواند خسارتی چنین به نظام جامعه و نظامات اخلاقی و اجتماعی و فرهنگی بزند.

 عباس محمدیان، دانشجوی دکترای علوم ارتباطات و مسئول بسیج رسانه خراسان رضوی در یادداشتی نوشت:

انسان در مسیر بندگی، انسانِ به کمال رسیده، انسانِ خلیفه الله، انسانِ کمال بخش هدف اوست. یعنی ابر و باد و مه و خورشید و فلک درکارند تا به او خدمت کنند. کارکرد دیگرِ این پنج‌گانه چنان که سعدی، علیه الرحمه، می‌گوید برای غفلت‌زدایی از اوست. برای این که نانی به کف آرد و نامی به هم زند و به غفلت نخورد و در غفلت نمیرد.

از این منظر که نگاه کنیم، قلم و رسانه هم رشحه‌ای از خورشید است با ماموریتِ نور تابانیدن به کوچه‌های زندگی تا در تاریکی و بی‌خبری، انسان به چاه غفلت نیفتد و استخوان اندیشه‌اش در حوادثی از این دست، در هم نشکند. پس انسان بدین چراغ باید توجه داشته باشد و قبل از آن این رسانه‌نگاران هستند که در پی تکلیف دینی و اجتماعی خود باید به کلمه و کلام، شعله برافروزند و سیاهی‌ها را از مسیر مردمان بتارانند.

نظام آزاد اطلاع‌رسانی که مقید به قانون و حرمت اخلاق و ناظر به آموزه‌های دینی باشد، می‌تواند راه‌ها را امن کند. این هم ضرورتی است که باید بدان توجه داشت و توجه داد که در روزگار ترک‌تازی فضای مجازی و رویش قارچ‌گونه کانال‌ها و گروه‌های بی‌شناسنامه، رسانه‌های شناسنامه‌دار باید به شناسایی ضعف‌ها و قوت‌ها بپردازند و در دوران غفلت از سواد رسانه‌ای، امین اطلاع‌رسانی و معلم افزایش سواد رسانه‌ای شوند.

فکر می‌کنم بلبشوی کرونا، یکی از رهاوردهای مثبتش همین توجه دادن به ضرورت اطلاع رسانی حرفه‌ای و صادق باشد چه در نبود فرآیندی چنین، شایعه‌سازان و دروغ‌پردازان، بلایی بر سر سلامت روانی جامعه می‌آورند که کرونا اگر قدرت تخریب خود را به توان صد هم برساند نمی‌تواند خسارتی چنین به نظام جامعه و نظامات اخلاقی و اجتماعی و فرهنگی بزند.

با این نگاه است که آدمی به این اعتقاد نزدیک می‌شود که اطلاع‌رسانی حرفه‌ای و رسانه‌نگاری بر سبیل عدالت، چون هوای پاک برای زیستن اجتماعی لازم است. شیوه‌ای که با رعایت نهایت احترام به مردم و حریم خصوصی‌شان، حریم عمومی را پاس و از آلودگی‌ها به‌دور دارد.

این نیز یعنی تکریم انسانیت، احترام به حقوق و مطالباتِ مردم. یعنی قلم به‌دست گرفتن و اندیشیده و سنجیده و پالوده نوشتن و نه تقریر هر صدایی که بلند می‌شود که اگر به کلمه تبدیل و در رسانه‌های رسمی بیان شود هزار پیامد ناخوشایند می‌تواند داشت. یعنی وضع الشی فی موضوعه که شرح همان کلمه کلیدی و راه‌گشای عدالت است. یعنی زمان‌شناسی، زمین‌شناسی و زمینه‌شناسی با ایجاد این سلسله شناخت‌هاست که راه روشن می‌شود و مسیر به امنیت، ارزش افزون‌تر می‌یابد برای انسان، برای انسان تعالی‌پیما، برای کوشندگان رسیدن به خلیفه الهی.



نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.